Gå til innhold

Her klattlader bussen uten å koble til en eneste kabel - med 200 kilowatt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan oppfører induksjonsladingen seg i nærheten av følsom elektronikk eller metallgjenstander? Ser for meg at det kunne blitt spennende om feltet slo over og varmet opp et ankelsmykke, eller slo ut en pacemaker eller noe slikt...

 

"Det er ladeplater på busstopp, og en buss trenger bare å stanse i fem minutter for å få nok energi til å gjennomføre en hel rute."

 

Dette virker som en fin løsning for å løse lade/lengde-problematik, ihvertfall for busser.

Men, ja,  er det trygt i forhold til elektromagnetiske felt, og passasjerer/sjåfør?

Jeg vet om kokker som nekter å stå for lenge foran induksjonsovner.  Men dette kan vel måles og beregnes eventuell  negativ effekt av kanskje/forhåpentligvis?

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå som det blir innført "kantstopp" så blir det vel hverken induksjonslading eller pantograflading her i gamlelandet...

Tja, viss induksjonsladeren er integrert i asfalten kan det vel vere i veien på kantstoppet. Men det er vel helst på endestopp eller lignande der bussen står stille nokre minutt det er mest aktuelt

Lenke til kommentar

 

Jeg vet om kokker som nekter å stå for lenge foran induksjonsovner.

Bare fordi noen kokker er tullinger så betyr ikke det at det er farlig å stå lenge foran induksjonsovner.

 

 

Den populære meningen er ikke alltid den rette, og den rette meningen er ikke alltid populær.

 

All sannhet går gjennom tre stadier. Først blir den latterliggjort, deretter blir den angrepet på det kraftigste, og til slutt blir den godtatt som selvinnlysende.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og der var vi på el-følsomheten igjen... Dette er såklart testet før det tas i bruk. Ankelsmykker kommer ikke til å bli rødglødende... 

Jeg regner med at du ikke mener at elfølsomheten er relatert til ankelsmykkene, men jeg tror jeg skal tørre å påstå at det slett ikke er selvsagt at ingeniører tenker over at folk går med tåringer, eller at de har på seg slikt når de tester.

 

Men for å ta spørsmålet mitt litt mer prinsipielt: I hvilken grad vil man kunne se oppvarming av utilsiktede objekter på den andre siden av kollektorspolen, og hvordan kan man eventuelt skjerme mot dette?

Lenke til kommentar

 

All sannhet går gjennom tre stadier. Først blir den latterliggjort, deretter blir den angrepet på det kraftigste, og til slutt blir den godtatt som selvinnlysende.

 

What?

Kanskje det har noe med at hydrogenbiler skal lades i fart av hydrogen som siver opp gjennom asfalten...

Det blir nok det neste... ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Og der var vi på el-følsomheten igjen... Dette er såklart testet før det tas i bruk. Ankelsmykker kommer ikke til å bli rødglødende...

Jeg regner med at du ikke mener at elfølsomheten er relatert til ankelsmykkene, men jeg tror jeg skal tørre å påstå at det slett ikke er selvsagt at ingeniører tenker over at folk går med tåringer, eller at de har på seg slikt når de tester.

 

Men for å ta spørsmålet mitt litt mer prinsipielt: I hvilken grad vil man kunne se oppvarming av utilsiktede objekter på den andre siden av kollektorspolen, og hvordan kan man eventuelt skjerme mot dette?

Selvfølgelig testes slile ting i godkjenningsprosessene. Gjerne ikke med en tåring, men "tilsvarende" objekter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette høres fint ut, men hva med virkningsgraden ?. Hvor mange KW må tilføres ladeplata for å overføre 200 KW til bussen ?. 300 ?.

 

Systemet skal angivelig også være mer energieffektivt enn ladere med fysisk tilkobling på samme effekt.

Det er det neppe. Induksjons prinsippet er vel ikke annet en en transformator. Der tilstreber man minst mulig luftgap. Her får vi stort luftgap som gir lavere effektivitet. Direkte fysisk tilkobling er nok det mest effektive.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...