Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Problemer med huseier og utflyttningsdato


Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om noen kan hjelpe meg litt med å finne ut hva jeg kan gjøre

 

Jeg ringte til min huseier og sa opp rommet mitt i ett bofelleskap (delt kjøkken bad og stue, så jeg antar det regnes som hybel) den 5. april , hvor jeg sa at jeg ville betale ut måneden, og 5 dager ekstra, siden jeg var 5 dager ekstra. Vi har 1 måned oppsigelsetid.  Det sa hun ingenting imot, og ønsket meg lykke til videre. For å ha det skriftlig sendte jeg også en mail hvor det sto at det samme. Hun sendte en mail tilbake hvor hun ønsket meg videre, basically en godkjennelse.

 

men så 10 dager senere, så har hun oppdaget at kontrakten gjelder fra første i måneden, så nå prøver hun å kreve meg for april og hele mai. Siden jeg trodde alt var i boks, så har jeg jo inngått nytt leieforhold, så nå må jeg tydeligvis betale dobbel leie. 

 

Jeg prøvde å forklare dette til henne, men hun mener at hun trodde jeg hadde rett og bare gikk utifra det. Hun har jo helt klart rett i at kontrakten sier fra den første , men jeg ville jo så klart lagt litt andre planer om hun hadde sagt ifra før! Hun hevder at hun trenger tiden for å finne noen ny, men jeg er fullt klar over at dette rommet som jeg leier sto tomt i flere måneder før jeg flytta inn! (sønnen hennes bor her i ett av rommene og det er slik jeg fikk det til å begynne med)

 

 

Det jeg lurer på er om jeg har noen rett her, siden hun godkjente slik jeg ville flytte ut først, men så snudde seg til kontrakten 10 dager senere.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dette tilfellet har du ein skriftlig avtale på at begge partar var enige i å avlsutte leigeforholdet på ein anna måte enn det som var avtalt i leigeavtalen.

 

For din del har du fordelen av at det er utleiger som eventuelt må rette eit krav mot deg, det vil utleiger vanskeleg nå fram med så lenge du kan legge fram eposten der utleiger bekrefter at du fikk avslutte leigeforholdet med ei oppsigelsestid på ein måned frå dato til dato.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I dette tilfellet har du ein skriftlig avtale på at begge partar var enige i å avlsutte leigeforholdet på ein anna måte enn det som var avtalt i leigeavtalen.

 

For din del har du fordelen av at det er utleiger som eventuelt må rette eit krav mot deg, det vil utleiger vanskeleg nå fram med så lenge du kan legge fram eposten der utleiger bekrefter at du fikk avslutte leigeforholdet med ei oppsigelsestid på ein måned frå dato til dato.

 

Håper TS har råd til å vente på depositum en periode om utleier velger å sette seg på bakbena. 

En løsning kunne kanskje være å tilby hjelp til å finne ny leietaker, om det er noe du får til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har råd til å vente på det egentlig, men det er mer at jeg ikke vet om jeg noen gang ville fått det tilbake i det hele tatt. Det ligger på en dnb depositummskonto, så hun har ikke direkte tilgang til det. Jeg vet ikke hvor gyldig det er. Mailen jeg har er som følger: 

 

Til [huseier]

 

Jeg sier herved opp mitt leieforhold i [ADRESSE]  med virkning fra 5.april. Utflyttelsesdato vil være, ihht. oppsigelsestiden, 5. mai. Resterende 5 dager i mai will bli betalt (6000/30)*5.

 

Takker for ett fint leieforhold!

 

mvh. [Meg]

Jeg fikk tilbake:

 

Takk i like måte, [Meg]. Lykke til på [ny adresse]!

 
Mvh [Huseier]

Sendt fra min iPhone

 

Mailen jeg fikk 10 dager etterpå:

 

Hei [meg],
Ref. oppsigelse av leiekontrakt. Iflg loven løper oppsigelsestiden fra 1. i påfølgende måned, det vil si at du må betale husleie for mai også hvis ikke [hennes sønn] har fått inn ny leieboer før det, som vi jo håper han får. Legger ved linken under.

https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/oppsigelse-av-leieforhold/
mvh [Huseier]

Sendt fra min iPhone
Endret av HilsenFraNilsen
Lenke til kommentar

Jeg mener du antakelig har plikt til å betale.

 

Jeg regner med at du har sjekket leiekontrakten og at den sier at oppsigelsestiden løper fra den 1. i påfølgende måned. Alt du har på din side er en slags underforstått "hun sa ikke direkte at det ikke var greit" avtale. Det er tynt.

 

Utleier hadde ikke noe å tjene på å la deg slippe å betale og hun sier ikke rett ut at hun aksepterer noen endring av den eksisterende avtalen.

 

I tillegg påstår eposten din feilaktig at det er "ihht. oppsigelsestiden", noe som ville skapt tvil om det var en gyldig avtale selv om hun eksplisitt hadde godtatt "forslaget".

Lenke til kommentar

Vel, jeg synes det er dårlig gjort fordi slik samtalen gikk, så virker det som hun ikke hadde noe problem med løsningen jeg kom opp med. Jeg mener, hele greia var satt opp som en kompisgreie til å begynne med gjennom sønnen. Jeg trodde alt var i boks, og inngikk nytt leieforhold etter at jeg trodde det gikk fint. om jeg hadde visst at 10 dager etterpå skulle hun ombestemme seg, så ville jeg jo funnet en annen løsning med det nye leieforholdet, slik at jeg ikke hadde trengt å betalt dobbelt opp. Derfor jeg synes det er dårlig gjort, om du ikke synes det, så får du vel synes det.

Lenke til kommentar

Kanskje du kan spørre de nye du skal leie hos, om å være så vennlige om du kan utsette leieforholdet 1 måned, så du slipper å betale dobbelt? Så kan du sove på en enkel seng i leiligheten du flytter ut fra nå i Mai bare på trass.

 

Jeg ville aldri gitt meg. En skriftlig godkjennelse, er en rettskraftig godkjennelse. Det er avtalerett her i norge. Hvis noen gir uttrykk for godkjennelse i ethvert skriv, notat eller e-post, så er den rettskraftig.

 

Du kan si noe sånt som: "Jeg er den som står i en vanskelig posisjon i livet, som prøver å komme meg opp, som leier og betaler i dyre dommer. Du står på den andre siden med store verdier. Jeg har ikke råd til å betale dobbel leie. Så jeg har dessverre ikke mulighet til å betale den ekstra summen. Hvis du vil ta dette til retten, så blir det ditt valg, men jeg minner om at du altså bryter en avtale som du gikk med på, skriftlig, så det setter deg i en veldig dårlig posisjon. Dette er ingenting personlig, det er bare sånn livet er."

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Til [huseier]

 

Jeg sier herved opp mitt leieforhold i [ADRESSE]  med virkning fra 5.april. Utflyttelsesdato vil være, ihht. oppsigelsestiden, 5. mai. Resterende 5 dager i mai will bli betalt (6000/30)*5.

 

Takker for ett fint leieforhold!

 

mvh. [Meg]

 

 

Mai har 31 dager, ikke 30...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg har kun lest første post og ikke hele tråden, men det høres litt ut for meg som om utleier valgte å si "ok" til utflytting men visste om opprinnelig avtalt oppsigelsestid uten å si fra, bare for å få leietaker ut mens han fremdeles måtte betale. Hun oppdager dette tilfeldigvis 10 dager senere. En seriøs utleier har full kontroll på kontrakten. Utleier "mener at hun trodde jeg hadde rett og bare gikk utifra det". Litt for enkelt fra hennes side synes jeg.

 

Hun sier også at hun trenger tiden til å finne ny leietaker. Den tanken burde ha slått henne straks du sa du ønsket å flytte ut så kort frem i tid.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

At oppsigelsestiden gjelder fra første i påfølgende måned er standard i alle former for oppsigelsestid, enten det er jobb, bolig, etc. Dette er noe som regnes som allmenn kunnskap, og er vel i de fleste tilfeller også lovfestet. Så kravet fra huseier er helt legitimt. Jeg forstår at det er kjipt for deg, men både du og huseier plikter å sette dere inn i reglene. I dette tilfellet har ingen av dere gjort det, og da mener jeg det er helt greit at huseier, etter å ha undersøkt nærmere, velger å følge loven på dette punktet.

 

Normalt sett skal vel også oppsigelser besvares skriftlig der det står klart og tydelig at oppsigelsen er godkjent, og evt. på hvilke vilkår. Det har ikke skjedd her, så eposten din vil neppe ha stor verdi som bevis.

 

Det beste er nok å akseptere huseiers krav, og ta med lærdommen til neste oppsigelse. 

Lenke til kommentar

Lovens hovedregel er tre måneder til opphør ved månedens utløp, se husleieloven § 9-6 første ledd.

 

Lovens hovedregel gjelder ikke ved leie av enkeltstående beboelsesrom, hvor oppsigelsesfristen er én måned fra dato til dato, se husleieloven § 9-6 annet ledd.

 

Leieavtalen går foran loven (jf. § 9-6 fjerde ledd), men det er ikke nok å vise til loven i dette tilfellet. Det må vises til en bestemmelse i leieavtalen. Forbrukerrådets og Huseiernes Landsforbunds standardavtaler setter alltid månedens utløp som sluttdato.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har råd til å vente på det egentlig, men det er mer at jeg ikke vet om jeg noen gang ville fått det tilbake i det hele tatt. Det ligger på en dnb depositummskonto, så hun har ikke direkte tilgang til det.

 

Nå er jo ikke dette direkte relevant lenger, men til opplysning så er dette faktisk den aller sikreste garantien du har for å faktisk få tilbake depositumet. Når du flytter ut, gir du beskjed til DnB om at du flytter ut og vil ha pengene utbetalt. Da får huseier beskjed om dette, og får en frist på 14 dager (eller er det tre uker?) på å gjøre et eventuelt krav gjeldende. Huseiere som bare er udugelige/sløve/ute etter å skremme ungdom fra depositumet sitt gidder gjerne ikke trekke ting helt til forliksrådet, og i hvert fall ikke på så kort frist som noen uker.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...