Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

deltidsansatt - rett til å bestemme selv MAX hvor jeg skal jobbe?


Anbefalte innlegg

Hei! Er student og har deltidsjobb i en matbutikk. I kontrakten min står følgende:

"Arbeidsforholdet tiltres ved hvert avtalte oppdrag/tilkallingsbegynnelse."

"Arbeidstakeren kan tilkalles etter behov, og har full anledning til å takke nei til tilbudt arbeid."

 

betyr det at jeg har "rett" til å si at jeg feks ikke ønsker å arbeide i mai? (eksamensperiode) Har allerede to vakter, men sa at jeg helst ikke ønsket mer, men sjefen sier at de trenger meg da... I april har jeg allerede fått mange flere arbeidstimer enn det vi var enige om, så har mye å 'ta igjen'....

 

Pluss står:

Arbeidstaker har ikke rett til kompensasjon for overtid uten at overtiden er pålagt eller godkjent av nærmeste overordnede.

 

Betyr det at hvis jeg arbeider fra feks 11-21, men må bli til 21.30, så er det lov å ikke gi betalt for det? Uff. er så lei av å jobbe kveld. blir nesten alltid 20-30min uten betalt... Jaja, er vel derfor man får UB-tillegg. Noe jeg også er lei av er å ikke få ordentlig pause. Har 30 minutter pause men "ta med telefonen i tilfelle du trengs" *5 minutter inn i pausa - så er den over!*........ Men slik er det vel bare, det var ikke poenget med denne posten. Er jo heldigvis bare midlertidig.

 

 



Anonymous poster hash: 22ebe...d63
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pluss står:

Arbeidstaker har ikke rett til kompensasjon for overtid uten at overtiden er pålagt eller godkjent av nærmeste overordnede.

 

Betyr det at hvis jeg arbeider fra feks 11-21, men må bli til 21.30, så er det lov å ikke gi betalt for det?

Anonymous poster hash: 22ebe...d63

 

 

Nei, det betyr at du ikke trenger å jobbe overtid om det ikke blir godkjent.

Når du ser at du sannsynligvis må jobbe utover 21 sender du forespørsel til sjefen din, får du godkjent får du betalt, hvis ikke tar du på deg hatten, frakken og monokkelen og drar hjem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du kan si nei selvfølgelig, men hvis du bare er innkallingsvikar risikerer du jo at du bare ikke blir innkalt lenger.

 

 

Ja, ser den. I kontrakten (slik jeg har forstått det), er jeg vel tilkallingsvikar/deltidsansatt. Blir jeg tilkalt kan jeg jo svare... Men blir satt opp på vakter, og da kan jeg vel ikke komme senere og si "nei det passer ikke". (selv om nå har jeg jo sagt i fra på forkant at det ikke passer hele mai egentlig). Feks forrige uke var jeg satt opp på 34t, som egentlig er litt for mye, men....

 

Anonymous poster hash: 22ebe...d63

Lenke til kommentar

I tilfeller som dette ser en hvordan ansattes sikkerhet plutselig kan stå ganske dårlig. Med 'zero hour contracts', eller nullkontraktstimer/ringevikarstilling, må en ta de timene en får, samtidig som en lett kan bli erstattet om en - som i ditt tilfelle - ikke har mulighet til å ta så mange vakter som arbeidsgiver ønsker.

Lenke til kommentar

'Heldigvis' er jeg ikke avhengig av denne jobben, har den bare for å tjene litt ekstra kronasjer ved siden av studiene + sommerjobb (hvor det er mer aktuelt å jobbe, derfor jeg ikke vil si opp jobben, selv om vet at det er en mulighet). Hovedproblemet er bare at jeg helst vil unngå å jobbe i mai, men fikk beskjed om at jeg trengtes (derfor kan han ikke bare "spørre noen andre", siden vi er ganske få ansatte og vet det ikke er aktuelt å ansette noen akkurat nå mtp opplæring og de ressursene det krever..). Men vet det er mulig å få en annen sommerjobb, så blir jeg satt opp på for mange vakter i mai får jeg vel bare si at det ikke går og si opp e.l..... eller gjøre det dårlig på eksamen.... 



Anonymous poster hash: 22ebe...d63
Lenke til kommentar

Da bør du si det som det er:

  • Du har begrenset/ingen mulighet til å jobbe i mai, da du er nødt til å prioritere utdanning og eksamensperioden. Denne er tross alt viktigere for fremtiden din enn oppdrag som tilkallingsvikar. 
  • Takke for tilliten arbeidsgiver viser deg ved å sette deg opp på så mange vakter, og at du gjerne ønsker å fortsette når eksamensperioden er over.

Du risikerer selvsagt at du ikke får flere oppdrag som tilkallingsvikar fra akkurat denne arbeidsgiveren, så du må selv vurdere hva som er viktigst for deg: utdanning eller en tidsbegrenset jobb.

 

For øvrig er det et arbeidsgiverproblem om de er underbemannet og har behov for tilkallingsvikar for vakter i så stor grad som du har blitt benyttet og ser ut til å være tiltenkt fremover. Da kan det også diskuteres om du strengt tatt burde regnes som deltidsansatt, med de fordeler og ulemper det medfører i din situasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Husk at hvis du sier opp så har du fortsatt oppsigelsestid. Hvis du velger å gå på dagen og sjefen har behov for deg i denne perioden kan du bli holdt økonomisk ansvarlig for de tapene dette måtte medføre.

 

Nei, i kontrakten min står det at det ikke er noen oppsigelsestid.

 

Jeg er forresten egentlig ikke 'tilkallingsvikar'. Er 'butikkmedarbeider', og er oppført som deltid (planen var maks en gang i uka, men som dere har pekt ut er det et underbemanningsproblem ja).

 

Anonymous poster hash: 22ebe...d63

Lenke til kommentar

Husk at hvis du sier opp så har du fortsatt oppsigelsestid. Hvis du velger å gå på dagen og sjefen har behov for deg i denne perioden kan du bli holdt økonomisk ansvarlig for de tapene dette måtte medføre.

Dette forutsetter at man har forpliktelser i oppsigelsestiden. Sjefen kan ikke holde deg ansvarlig i oppsigelsestiden for noe han ikke kunne holdt deg ansvarlig for under det løpende arbeidsforholdet.

Lenke til kommentar

 

Hei! Er student og har deltidsjobb i en matbutikk. I kontrakten min står følgende:

"Arbeidsforholdet tiltres ved hvert avtalte oppdrag/tilkallingsbegynnelse."

"Arbeidstakeren kan tilkalles etter behov, og har full anledning til å takke nei til tilbudt arbeid."

 

betyr det at jeg har "rett" til å si at jeg feks ikke ønsker å arbeide i mai? (eksamensperiode) Har allerede to vakter, men sa at jeg helst ikke ønsket mer, men sjefen sier at de trenger meg da... I april har jeg allerede fått mange flere arbeidstimer enn det vi var enige om, så har mye å 'ta igjen'....

 

Pluss står:

Arbeidstaker har ikke rett til kompensasjon for overtid uten at overtiden er pålagt eller godkjent av nærmeste overordnede.

 

Betyr det at hvis jeg arbeider fra feks 11-21, men må bli til 21.30, så er det lov å ikke gi betalt for det? Uff. er så lei av å jobbe kveld. blir nesten alltid 20-30min uten betalt... Jaja, er vel derfor man får UB-tillegg. Noe jeg også er lei av er å ikke få ordentlig pause. Har 30 minutter pause men "ta med telefonen i tilfelle du trengs" *5 minutter inn i pausa - så er den over!*........ Men slik er det vel bare, det var ikke poenget med denne posten. Er jo heldigvis bare midlertidig.

 

 

 

Anonymous poster hash: 22ebe...d63

 

 

Du har full rett, til å si nei. Og du burde si nei, og du burde si ifra raskt til sjefen. Slik at han har en mulighet til å snu seg rundt og bruke noen andre. 

 

En sjef som pusher deg, når han vet du skal opp til eksamen og du allerede arbeider mer enn opprinnelig satt opp, er en sjef som ikke bryr seg om deg. Du er bruk og kast (sjeldent jeg ordlegger meg slikt, men her stemmer det nok.) 

 

Desto mer du sier nei til ekstra arbeid, desto mindre ekstra arbeid vil du få. 

 

Overtid: Du har krav på overtid, uavhengig av hva kontrakten sier. Dersom du jobber mer enn 40 timer totalt i løpet av en uke, eller mer enn 9 timer i løpet av 24 timer. 

Arbeidsmiljøloven

§ 10-4.Alminnelig arbeidstid

(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.

 

 

Mulig at bedriften har tariff, isåfall har du enda bedre fordeler, men det er avhengig av at du er organisert, og hva avtalen sier, tviler på at du er organisert, eller aner hva avtalen sier :) 

 

Etter klokken 21:00 er det nattarbeid: 

Men klarer ikke å se ut fra arbeidsmiljøloven at du har krav på høyere lønn rart nok. Må du jobbe til 21:30 for å stenge, så skal du ha betalt for det. Men det får du kun ved å føre opp timene og ta kontakt med arbeidsgiver. 

 

Det er også egen lov angående pause. 

Du har krav på 30 min pause (ikke sammenhengende dog, totalt sett). Dersom du må ta med deg telefonen i tilfelle noe skjer og du kan risikere å bli innkalt, så skal du ha betalt pause. At arbeidgiver ringer deg og får deg ut i butikken igjen, er lov. Men du mister ikke pausa, den blir bare forskyvet. 

 

§ 10-9.Pauser

(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.

 

Så du jobber fra 11 til 21:30 

 

Du har da uten tariff regler og slikt, som jeg ikke aner eller bryr meg om (der får du lese deg opp selv) krav på følgende i henhold til arbeidsmiljøloven. 

10 timer og 30 min arbeid. Her er 1 time og 30 min, overtid, overtid skal i henhold til arbeidsmiljøloven lønnes med minst 40% ekstra. Tariff gir ofte mer. I tillegg burde du ha ekstra for siste 30 min som er nattarbeid. 

 

Det er ingen grunn for deg å finne deg i dette, og du har ingenting å tape. Det er eksamen som burde bety noe for deg, ikke en butikk som kan, men blåser i arbeidsmiljøloven. 

 

Hvilken butikk/kjede er dette, vil gjerne vite på pm :) 

Lenke til kommentar

Måtte google hva UB var, ekstra lønn for ubekvem arbeidstid, den vil jeg tro fikser godt tida til 21:30 

Og da har du sikkert en lang fin tariff avtale. 

 

Kontrakten har sitt på det tørre. Men burde inneholdt masse mer. 

 

Faller mer mot at du ikke tør å si ifra til sjefen at du måtte jobbe en time og 30 min ekstra? (Dermed overtid.) 

Det burde stått i kontrakten at du har krav på overtid når du har jobbet over 9 timer, samme dag. Kan være bedre ved tariff. 

 

Betalt matpause må du si ifra om at du skal ha. Alternativt kreve at de ikke ringer deg i pausa di. Arbeidsgiver bestemmer når pausa er. Her virker arbeidsgiver som en luring, men kanskje du allerede har betalt matpause? 

Lenke til kommentar

Måtte google hva UB var, ekstra lønn for ubekvem arbeidstid, den vil jeg tro fikser godt tida til 21:30 

Og da har du sikkert en lang fin tariff avtale. 

 

Kontrakten har sitt på det tørre. Men burde inneholdt masse mer. 

 

Faller mer mot at du ikke tør å si ifra til sjefen at du måtte jobbe en time og 30 min ekstra? (Dermed overtid.) 

Det burde stått i kontrakten at du har krav på overtid når du har jobbet over 9 timer, samme dag. Kan være bedre ved tariff. 

 

Betalt matpause må du si ifra om at du skal ha. Alternativt kreve at de ikke ringer deg i pausa di. Arbeidsgiver bestemmer når pausa er. Her virker arbeidsgiver som en luring, men kanskje du allerede har betalt matpause? 

 

 

Han vet det, fordi timene våre logges digitalt (logger inn og ut på nettbrett). Dette er noe som er vanlig, da det er så mange stengerutiner og når det nå kommer hyttefolk og skal vrimle rundt i butikken frem til stengetid rekker vi ikke å gjøre alle til avtalt tid siden det kuttes på lønnsutgifter, så vi er alltid for få på jobb. Pause blir trukket uansett, fordi han 'vil' at vi skal ta pause, men i realiteten er ikke det alltid mulig, gjerne pga *se forrige setning*. Ingen fast bestemt matpause, man må ta når det passer, noe det dessverre ikke alltid gjør..

 

 

Og alle sammen: jeg har sagt nei! Eller, har sagt jeg ikke kan, eller... spurte om jeg kunne ta fri. Burde kanskje si ifra på en ordentlig tydelig måte. Takker for alle tilbakemeldinger. Spesielt den veldig utfyllende kommentaren din Løvehjerte! Skal lese ekstra gjennom noen ganger. Selv om vet at det i det store og det hele ikke har noe å si? Er sikkert noen som står klare til å ta jobben min.. Bare synes det er litt sykt at det er slik? Men de som jobber hele livet sitt i butikk har vel bedre arbeidsvilkår... For nå så står jeg bare på så godt jeg kan og prøver å ikke mukke for mye, fordi vil ha en fin referanse når jeg skal videre herifra....

 

 

 

Anonymous poster hash: 22ebe...d63

Lenke til kommentar

Til butikkjobb så står mange mennesker klare til å ta over. 

 

Butikkene spekulerer i hauger av små % vise stillinger. Alt for dyrt å gi 100% stillinger, når du kan ha to på 50% eller enda bedre 3 på 30%. 

 

Blir en syk, så betaler man kun 30% (som er stillingen.) Og det står hauger av villige klare til å jobbe flere timer enn de er satt opp til. 

(Men gjennomtrekket i butikken blir ofte stort.) 

 

Staten dekker resten av lønna, så det går rundt. (Og lager samtidig såpass harde regler, at det er vanskelig for butikker å gi 100% stillinger.) 

 

Havner du i feil butikk, så blir det aldri bedre, du jobber 100%, ubetalte spisepauser, overtid uten å få betalt for det. Alt på en 40-60% stilling. Når en blir sagt opp eller forlater arbeidsplassen, og du har ett håp om å få økt din %. Så skjer det ikke, det ansettes en ny 40% stilling istedet. 

 

Spiller ingen rolle hva slags mat, møbel elektronikk kjede dette er. 

 

I tillegg har de gratis ansatte fra nav etc.

 

Men det er ikke lett for arbeidsgiver heller (noe jeg er, jeg har ansatt ca 17, 100% stillinger, en på 60% og en lørdagshjelp.) Gjett om jeg er sur på disse kjedene for måten de driver på. Men det er den mest suksessfulle måten å drive på, butikker som driver slik jeg gjør forsvinner. 

 

At timene logges digitalt, betyr ingenting, han vet det, men vil selvfølgelig ikke gjøre noe. Timene er logget digitalt, og du må i tillegg informere arbeidsgiver om at du skal ha betalt for disse timene. Da burde du uten problemer få betalt. Alternativt må du svelge det, og hver eneste gang du ser det blir overtid, ta kontakt og spørre om overtid, eller om du skal dra hjem.

 

Slik du beskriver det, har du krav på betalt matpause, du må legge fram en forklaring på hvordan du opplever det, og be om betalt matpause.  

 

Ofte løser det seg, ved å snakke. Men selvfølgelig er du mer redd for å miste "jobben" din, enn å gjøre det godt på eksamen, og du ser foran deg en fremtid i butikk, så lykke til :) 

 

(Angående referanser: om du forklarer at du ble nektet betalt overtid, nektet matpauser, og når du ba om dette, ikke fikk vakter lenger, og en dårlig referanse, så vil ingen fornuftig arbeidsgiver holde det mot deg. Arbeidsgivere vet hvordan enkelte butikker driver.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta vare på all dokumentasjon av timer du ikke har fått betalt for inkludert pauser. Disse sender du krav for før det er gått tre år eller når du slutter (før tre år) og tar krangelen da.

Og nå vil du kanskje innse at det er noen fordeler ved å være organisert. Så vurder om du ikke skal organisere deg også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...