Gå til innhold

Oppheves parkering forbudt-skilt av "Parkeringsplass"?


r2d290

Anbefalte innlegg

Hei

Hva tenker dere om denne bota jeg har fått? Fikk bot for å bryte loven om parkering etter Parkering Forbudt skilt. 

 

Se vedlagt bilde. Jeg står parkert i den oppmerkede firkanten rett på nedsiden av parkering forbudt-skiltet. Det står en parkeringsautomat rett ved siden av bilen min, med en "P" på toppen av automaten. Ettersom dette er en enveiskjørt gate gjelder riktig nok parkering forbudt-skiltet "Nedover" på bildet, også på denne siden av gata. Og som vi vet oppheves jo parkering forbudt av skilt 532 "Parkering".

 

Jeg la altså ikke merke til parkering forbudt-skiltet. Jeg la merke til at veien hadde et "Parkering"-skilt, og jeg la merke til at jeg sto i en parkeringslomme uten skråstreker ved siden av en parkeringsautomat. 

Lurer på 2 ting. 

  1. Ettersom "Skilt og veioppmerking" vanligvis sidestilles i loven, og "oppmerking" er et begrep i parkeringsforskriften. Kan det da argumenteres for at en oppmerket parkeringsplass opphever parkering forbudt-skiltet?
     
  2. Betyr nedenforstående sitat om skilt 552 at parkering forbudt-skiltet bør kunne ses bort ifra så lenge jeg er i en oppmerket parkeringsplass rett ved automaten? Eller er dette helt irrelevant siden det er en automat og ikke et parkometer? Eller er det strengt tatt det samme?

"Dersom miniatyr av skiltet, eventuelt med underskilt, er anbrakt på parkometer, er parkering tillatt i overensstemmelse med særlige regler om avgiftsparkering. Skiltet gjelder da for vedkommende parkeringsfelt uten hensyn til trafikkreglenes bestemmelser om stans og parkering."

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/trafikkskilt/forbudsskilt

 

 

For meg ser det nesten ut som de har plassert parkering forbudt-skiltet feil, at det egentlig skulle vært plassert på oppsiden av det oppmerkede store X-en for å indikere at man ikke skal parkere foran garasjene og porten som er på dette området.

post-79688-0-25589800-1524427382_thumb.jpg

post-79688-0-77415100-1524427698_thumb.jpg

Endret av r2d290
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, skal prøve å få det klaget inn. Foreløpig avslag fra kommunen, så er evt. tingretten som er neste instans.

 

Er det noen som vet om Skippergata tidligere (trolig før 2015)  har vært toveiskjørt? Isåfall gir det parkering forbudt-skiltet litt mer mening. 

Lenke til kommentar

Jeg har kikket frem og tilbake mellom dine to bilder og google streetmap fra mai 2017. Nå var det riktignok en sort pose teipet over parkeringsskiltet den gangen, men jeg regner med det bare var midlertidig og har blitt fjernet før du parkerte der. Dette er tredje gangen jeg skriver dette innlegget, for jeg har måttet fjerne det jeg skrev to ganger. Det sier bare litt om hvor vanskelig skiltingen er å tolke i denne gata.

 

Jeg tenker nå at skiltingen på venstre side (sett i kjøreretningen) er som følgende: parkering forbudt - parkering - parkering forbudt. Parkeringsautomaten står av ukjente grunner i en parkering forbudt-sone. P-skiltet på automaten er ikke et trafikkskilt, men en opplysning om hvor man kan betale for å parkere på den strekningen som er skiltet lov å parkere.

 

Jeg tror altså du har en tynn sak, men forstår godt at det er frustrerende lite intuitiv plassering av automaten og lite intuitivt at P-skiltet på automaten ikke er et trafikkskilt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt pussig ja!

 

Dette bildet skal være fra mai 2017: 

 

https://www.google.com/maps/@59.9094924,10.7466754,3a,75y,304.04h,68.18t/data=!3m6!1e1!3m4!1stDfEGK68VdiXAWcsk5AAig!2e0!7i13312!8i6656 

 

Ikke godt å forstå hva den automaten gjør der (Se bort fra anleggskaoset)!

Du bør kunne komme langt med en klage. Her har noen laget en parkeringsfelle ser det ut til, og jeg tror ikke kommunen ønsker å gjøre slikt.

 

Lykke til!

/Ole

Endret av Ole3
Lenke til kommentar
Ikke godt å forstå hva den automaten gjør der (Se bort fra anleggskaoset)!

Enig i at den burde stått langs området som er lov å parkere, men jeg kan også tenke meg til at det finnes grunner for at det ikke lot seg gjøre i praksis. Installasjoner i bakken som kan komme i konflikt med fundamentet til automaten, rett foran vinduer er naturlig nok uønsket og i hvert fall foran dører og porter er umulig. Mulig eieren av bygget ikke gikk med på at den skulle stå på hans areal/fortau, eller at den ikke fikk strøm fra det lyse bygget og de ville minimere nedgraving av kabel i fortau.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det er BAKSIDEN av det skiltet som vises på bildet ditt som er relevant, og gjør at du står på parkering forbudt. Forsiden gjelder ikke deg.

 

Ditt eneste argument er at du ikke så baksiden på skiltet, fordi du rygget inn i veien.

 

Argumentet om veimerking er umulig å vurdere, ettersom den ikke er på bildet ditt. På google maps er det kun merking av sykkelfelt.

Lenke til kommentar

Er ikke dette en sak for parkeringsklagenemnda?

 

Nei, for brudd på parkering/stans forbudt håndheves av parkeringsreguleringsforskriften, og ikke parkeringsforskriften. Parkeringsklagenemnda håndhever kun parkeringsforskriften. Så vidt jeg forsto det. 

 

Det er BAKSIDEN av det skiltet som vises på bildet ditt som er relevant, og gjør at du står på parkering forbudt. Forsiden gjelder ikke deg.

 

Ditt eneste argument er at du ikke så baksiden på skiltet, fordi du rygget inn i veien.

 

Argumentet om veimerking er umulig å vurdere, ettersom den ikke er på bildet ditt. På google maps er det kun merking av sykkelfelt.

 

Parkering forbudt skilt er etter hva jeg vet alltid tosideg. Men som Simen1 sier, gjelder i fartsretningen.

 

Fikk tips om å ta dette til forliksrådet, så tror jeg prøver det.

Lenke til kommentar

Gata er enveiskjørt. Enveiskjørt sier noe om lovlig kjøreretning, ikke lovlig orientering av bilen. Rygging fra Tollbugata er altså like forbudt som å kjøre med snuten først inn fra Tollbugata.

Bilen står orientert sånn at han måtte ha rygget eller snudd. Rygget er mer plausibelt.

 

Kommunen kan ikke bøtelegge rygging inn enveiskjørt gate, så da må de eventuelt ta saken til politiet.

 

Lenke til kommentar

Jeg tror du bommer på poenget: "Parkering forbudt" gjelder for normal kjøreretning og til nærmeste kryss eller skilt som opphever forbudet.

 

Om bilen har ankommet med fallskjerm, teleportering, landpostbud eller annet vis tror jeg ikke er så relevant for parkeringsreglene  :)  

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vel, til info: Rygget ikke. Kommer fra "Bak i bildet", passerer parkering forbudtskiltet og parkerer på venstre side av den enveiskjørte gaten. Så, bilen står med fronten mot fartsretningen. 

 

 

 

Foreløpig avslag fra kommunen ...

 

 

 

Hva sier kommunen i sin begrunnelse for avslaget?

 

 

 

 

Bymiljøetaten har vurdert henvendelsen din. Vi beklager å måtte meddele at vi ikke kan
oppheve parkeringsgebyret på grunnlag av de opplysninger som vi har i saken.
1. Grunnlaget for gebyret
Kjøretøyet var hensatt i Skippergata, i strid med skilt nr. 372 “Parkering forbudt”. Skiltet
tillater kun kortest mulig stans for av-/pålessing eller av-/påstigning.
Av ileggelsesblanketten fremgår det at bybetjenten foretok en tidskontroll av kjøretøyet fra
klokken 18.33 til 18.40, uten å registrere noen virksomhet i form av av-/pålessing eller av-
/påstigning.
2. Vår vurdering av saken
Du fremgår av din klage at du har misforstått hjemmelen for ileggelsen. Du anfører i din klage
at du hadde betalt for å stå parkert på stedet, at det var flere biler parkert på strekningen og at
skiltingen/oppmerkingen på stedet er forvirrende. I den anledning presiseres det igjen at
kjøretøyet var parkert i strid med skilt nr. 372 “Parkering forbudt”, og ikke på strekning for
avgiftsparkering. Du viser avslutningsvis til at det er en betalingsautomat på stedet.
Du har blitt ilagt et parkeringsgebyr etter forskrift om offentlig parkeringsgebyr, du har ikke
blitt ilagt en kontrollsanksjon etter forskrift om vilkårsparkering for allmennheten og
håndheving av private parkeringsreguleringer (parkeringsforskriften). Det vises til forskrift om
offentlig parkeringsgebyr § 5, 4. ledd: «Betalingsplikten gjelder selv om det klages på
ileggelsen».
Vedlagt følger kopi av skiltforskrift 409/2015, som regulerer strekningen hvor kjøretøyet stod
parkert. Det parkeringsregulerende skiltet fremgår av skiltplanen. Vedlagt følger også
betjentens foto fra ileggelsen som viser kjøretøyets plassering samt skiltet det sto i strid med. I
den anledning gjøres det oppmerksom på at parkeringsregulerende skilt gjelder i kjøreretningen
fra der de er oppsatt og frem til nytt parkeringsregulerende skilt eller vegkryss.
 
Det er skilt på stedet og trafikkreglene som regulerer lovligheten av parkeringen. Oppmerking i
veibanen er kun et supplement som veiledning for bilfører, og gir ikke selvstendig rettsgrunnlag
for parkeringen. Det bemerkes også at en billettautomat er kun et teknisk betalingsutstyr som
ikke har parkeringsregulerende virkning. Betalt billett gjør således ikke i seg selv parkeringen
rettmessig. Man må stå parkert korrekt i forhold til skilt og øvrige parkeringsbestemmelser.
Skiltet er gyldig så lenge det er oppsatt, og det er forøvrig ikke bilførers oppgave å avgjøre om
et skilt skal følges eller ikke, bilfører skal forholde seg objektivt til skiltene. Dersom enhver
bilfører selv skulle avgjøre betydningen av skilt ville dette fått store konsekvenser for
parkeringssituasjonen i byen.
At man parkerer ulovlig som en følge av at andre gjør det, gjør ikke parkeringen mindre
ulovlig. Som bilfører kan man ikke stole på at andre bilister parkerer lovlig. Man må rette seg
etter de til enhver tid gjeldende parkeringsbestemmelser, som alle bilister plikter å kjenne til.
Det er et vanlig fenomen at en feilparkering kan medføre en annen da den andre parkerer i den
tro at den første stod lovlig. For å unngå slikt bør man altså stole på sine egne kunnskaper om
hva som er rett og galt i trafikken.
Bilfører har plikt til å forvisse seg om at kjøretøyet er lovlig parkert, noe som medfører en aktiv
undersøkelsesplikt, jf. vegtrafikkloven § 5, 1.ledd. Dette innebærer at bilfører aktivt må
undersøke hvorvidt det er parkeringsregulerende skilt på stedet. Bestemmelsen angir en meget
streng aktsomhetsnorm, og dette innebærer at aktsomhetsplikten ikke er begrenset til å omfatte
det bilfører ser fra førersetet eller stående ved kjøretøyet. Om nødvendig må bilfører kontrollere
hele kvartalet eller sonen for eventuelle parkeringsregulerende skilt. Dersom bilfører er ukjent
på stedet og/eller det er mørkt, regn, snø eller lignende skjerpes aktsomhetsplikten ytterligere.
Denne forståelsen av innholdet i aktsomhetsplikten er lagt til grunn i en rekke rettskjennelser,
og Bymiljøetaten tar rettspraksis på området til etterretning i avgjørelsen om hvorvidt bilfører
har opptrådt uaktsomt.
Henvendelsen din er også vurdert som en søknad om ettergivelse av særlige grunner, jf.
forskrift om offentlig parkeringsgebyr § 7, 3.ledd. Bymiljøetaten har ikke funnet grunnlag for
dette.
3. Informasjon om videre klageadgang
Dersom du ønsker å klage på vår avgjørelse, vil tingretten behandle klagen din. I så fall må du
gi skriftlig melding til Bymiljøetaten innen tre uker etter at du mottok dette brevet. Til
informasjon er det Bymiljøetaten som forestår oversendelsen av din klage. Klagereglene
fremkommer av forskrift om offentlig parkeringsgebyr § 7.
Vi vil i denne forbindelse gjøre oppmerksom på at retten kun kan ta stilling til lovligheten av
gebyrileggelsen, og ikke rimeligheten.
Ved behandling av saken i tingretten, vil Bymiljøetaten be om dekning av våre
saksomkostninger. Disse er for tiden kr 1000,- og vil komme i tillegg til parkeringsgebyret.
Dersom saken skal oversendes tingretten ber vi deg vennligst oppgi fødselsår, samt
telefonnummer på bopel og arbeidssted. Det samme bes opplyst for eventuelle vitner. Dette av
hensyn til innkalling til eventuelt rettsmøte.
 
Dersom gebyret ikke er betalt, minner vi om at betaling skjer til Oslo kemnerkontor på
kontonummer 1315.01.01845, adresse: Oslo kommune kemnerkontoret, Pilestredet 33, 0166
Oslo.

Lenke til kommentar

Duverden ...

 

Har jeg forstått deg rett med at du sto i en oppmerket parkeringslomme ved siden av en parkeringsautomat bør du ha en god sak. Jeg vet ikke om du er tjent med å ta den opp juridisk, for saksbehandleren i bymiljøetaten kan vel ha juridisk rett.

 

Kommunen kan vel likevel ikke ha ment å lage det som fremstår ut fra min forståelse av din forklaring som en gedigen parkeringsfelle.

 

Lykke til!

Ole

Lenke til kommentar

Ja, du har forstått rett. Det skal sies at oppmerkingen er noe svak i virkeligheten, vedlagt to bilder som kanskje viser det litt tydeligere. Helt til venstre er det et parkeringsfelt (i følge kommunen kun gjeldene for den strekningen av veien som har lovlig regulert P-skilting), så har du sykkelfeltet til høyre for det, og til høyre for sykkelfeltet (utenfor bildet) har du kjørefeltet. 

 

På det ene bildet ser man en rest av en tevrsgående strek, og på det andre bildet en annen rest av en tversgående strek. Disse samsvarer med parkeringsplanen i tegningen skissert i tidligere post. Dere ser også det svarte gjerdet helt til venstre i bildet, og bak dette gjerdet er det 2 garasjeporter. Også ser dere parkeringsautomaten fremmi der, som altså i følge kommunen er ment å kun bli brukt til parkeringsplassene på baksiden av garasjeportene 15 meter bak fotografen på bildet. 

post-79688-0-84373800-1525086846_thumb.png

post-79688-0-66454900-1525087176_thumb.png

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Kan være mye rart ja, men den samsvarer med streken fra plantegningen for gata i 2015 om at det skal være ruter der. Har nok bare ikke vært vedlikeholdt. Er jo uansett et eget oppstriplet felt til venstre som umulig kan være tiltenkt noe annet enn å markere at biler som parkerer der ikke skal parkere inn på sykkelfeltet som står ved siden av. For selve kjørebanen er jo lenger til høyre. 

 

Hva porten jeg står ved angår, så er det ingenting annet enn en helt vanlig dør på innsiden av denne porten. Altså ikke noen utkjøring av noe slag. Det er parkering forbudtskiltet jeg har fått bot for, og det gjelder (i følge kommunen) hele veien frem til enden av veien, altså ikke bare ved porten.

Lenke til kommentar

Bymiljøetatens kart for gateparkering viser at det er en kommunal P-automat som står på grensen mellom nr 15 og 17 i Skippergata

http://arcg.is/1De58e

 

Betalingsautomater: C0318
Navn C0318
Beliggenhet SKIPPERGATA
Gate SKIPPERGATA
Fra TOLLBUGATA
Til RÅDHUSGATA
Piggdekkautomat
takstgruppe 2010
sesongautomat Nei
takstgruppe 2
 
Tyder vel på at parkering forbudt skiltet sikkert er satt opp litt i utakt med fjerning av P-automat.
Fjerning av gateparkeringer i Oslo sentrum startet vel i fjor sommer.
 
Men ettersom automaten fortsatt står på bymiljøetatens sider har du ihvertfall det argumentet.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...