Gå til innhold

Slik ble vi kvitt radongassen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Før i tida var man ikke så nøye med hvor man hentet pukk og andre steinmasser fra. Jeg har hørt om tilfeller der man har observert høye radon-nivåer i ellers radon-frie områder fordi grøftene rundt muren ble fylt opp med sterkt radon-produserende masser. Det kan potensielt være en årsak.

 

En annen ting er at statens strålevern forholder seg strengt til den lineære risikomodellen, selv om den har vært under hardt skyts i mange år. Bransjen som livnærer seg av slike tiltak holder seg også strengt til den lineære modellen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"– Vi regner at det er en lineær sammenheng mellom faren for lungekreft og radonnivået"

 

Etter  hva jeg har lest, uten å ha noen dokumentasjon, er det omdiskutert om Radon-gass er helseskadelig. ( Noen mener visst tvert om.)

 

Ellers burde en enklere løsning på for  høye gass-verdier i boligen være å montere et ventilasjonsanlegg som skifter ut luften jevnlig, og  som lager et svakt  overtrykk i huset.( Altså mer luft inn enn ut. )

( f.eks. ventilasjonstypen  fra f.eks.  https://www.ener.no/ )

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Ellers burde en enklere løsning på for  høye gass-verdier i boligen være å montere et ventilasjonsanlegg som skifter ut luften jevnlig, og  som lager et svakt undertrykk i huset.( Altså mer luft inn enn ut. )

 

Sikker? Jeg har undersøkt dette, og som det fremkommer også i denne artikkelen vil et undertrykk i huset suge opp mer radon inn fra grunnen. Tvert om ser jeg det er anbefalt med et lite overtrykk. For mye overtrykk vil presse fuktig luft inn i isolasjonen, ble jeg fortalt.
Lenke til kommentar

Men legger de ikke et rør ned i pukken under gulvet og suger med undertrykk derfra. Sånn tolker jeg det. Sånn sett så skulle det jo ikke påvirke lufttrykket i det rommet ovenfor på noen negativ måte. Ellers så kunne vel mye vært gjort med balansert ventilasjon også. Kanskje det hadde vært like effektivt, hvor man også oppnådde friskluft og litt varmebesparelse på varmevekslingen?

 

Du kunne sikkert gjort jobben selv også. Siden det ikke er noe krav på kvalifikasjoner på montering av ventilasjon. Regner med at varmevekslerpumpen kunne kommet på ca. kr 20 tusen, og noen få tusenlapper for rørene, alt etter hvor omfattende røropplegg du behøver.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke bare kreft det fører til.

En bekjent av meg fikk en mystisk sykdom som ingen leger skjønte noe av.

Den kom sakte i løpet av flere år, tarmsystemet sluttet å virke, spyttproduksjonen sluttet, han ble volsomt plaget og ufør.

Så oppdaget de radon i huset satte inn tiltak og han ble sakte men sikkert bedre, det tok kanskje 5 år og så var han normal igjen og kunne begynne å jobbe.

 

Når han ser tilbake på det er det ingen tvil om at det radioaktiviteten som gjorde han syk og når den forsvant ryddet kroppen opp igjen.

Lenke til kommentar

Når han ser tilbake på det er det ingen tvil om at det radioaktiviteten som gjorde han syk og når den forsvant ryddet kroppen opp igjen.

Hvem gjorde den konklusjonen? Hvordan kunne de utelukke alle andre mulige årsaker? Og hvordan kunne de være så sikker på at radon var årsaken? Hvilke konkrete bevis bandt sammen radon med sykdomsforløpet?

 

.. eller er dette en selvbedragende anti-vaksine-chemtrail synsing?

Lenke til kommentar

 

Når han ser tilbake på det er det ingen tvil om at det radioaktiviteten som gjorde han syk og når den forsvant ryddet kroppen opp igjen.

Hvem gjorde den konklusjonen? Hvordan kunne de utelukke alle andre mulige årsaker? Og hvordan kunne de være så sikker på at radon var årsaken? Hvilke konkrete bevis bandt sammen radon med sykdomsforløpet?

 

.. eller er dette en selvbedragende anti-vaksine-chemtrail synsing?

 

 

Tenkte samme retning. Fra wikipedia:

Radon is a chemical element with symbol Rn and atomic number 86. It is a radioactive, colorless, odorless, tasteless[2] noble gas.

Radon er altså en radioaktiv edelgas. Hvis det altså ikke var kreft av radioaktiviteten, så må det har vært noe kjemisk som har utløst sykdommen - men kjemi og edelgass passer ikke sammen.

Endret av trikola
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ellers burde en enklere løsning på for  høye gass-verdier i boligen være å montere et ventilasjonsanlegg som skifter ut luften jevnlig, og  som lager et svakt undertrykk i huset.( Altså mer luft inn enn ut. )

Sikker? Jeg har undersøkt dette, og som det fremkommer også i denne artikkelen vil et undertrykk i huset suge opp mer radon inn fra grunnen. Tvert om ser jeg det er anbefalt med et lite overtrykk. For mye overtrykk vil presse fuktig luft inn i isolasjonen, ble jeg fortalt.

 

Beklager. Jeg skrev feil ( og har forandret det nå)  Jeg mente (selvfølgelig ) overtrykk, siden jeg også skrev mer luft inn enn ut.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Selv har jeg samme problem, som jeg har løst med to avsug gjennom kjellergulvet og snorkel på lufteventiler som var delvis under bakkenivå. Lekkasjen inn i huset er nå hovedsaklig via en bærende mur av Lecablokk mellom trappen og pipen. Den er dermed nesten umulig å få tettet 100% uten større ombygging av huset.

 

Når vi  sjekker verdiene for radonmåleren vår ser vi at været påvirker verdiene mer enn om det er sommer eller vinter her på Vestlandet. Mye vind øker verdiene, muligens fordi effektiviteten i viftene forstyrres?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vårt firma (Eurofins Radonlab AS) som har utført både inspeksjon og montert radonsugtiltaket i Odd Richards bolig i Oslo. Vi forsøker herved å svare på noen av spørsmål som har dukket opp i denne tråden.

 

Luft som kommer ut fra radonsugavkastet har en temperatur på 6-8 grader og skal normalt holde snøen borte (i Oslo), men man må selvfølgelig ikke presse store mengder snø mot avkastet. Hos Odd Richard var ikke dette noe problem.

 

Balansert ventilasjon er et av tiltakene som kan hjelpe, men det er som regel dyrere og mer utfordrende å plassere kanaler i en stor halvinnredet kjeller med så vidt over 2m takhøyde. Mann bør holde seg unna overtrykksventilering (som det ble nevnt av noen her) da dette vil kunne presse fuktig luft i veggene noe som i verste fall kan føre til skader i materialer. Man bør nøye seg med å redusere undertrykket i underetasjen til ett minimum. 

 

Symptomer ved eksponering for radon som noen nevnte her (tarmsystemet sluttet å virke, spyttproduksjonen etc.) har trolig ingenting med selve radongassen å gjøre. Det kan imidlertid være ulike andre partikler og gasser i tillegg til radon i jordluften. Det er som regel ingen merkbare symptomer fra radon alene. Radon øker sannsynlighet for å få lungekreft, og dette særlig i kombinasjon med røyking. 

 

For mer info om radon se våre radonkurs: http://radonlab.com/radonkurs

 

Våre nettsider: www.radonlab.com , www.radontiltak.org og www.radonshop.no .

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kan jo tilføye at fagfolk sikkert er fornuftig å ha litt hjelp i fra. Kanskje på diverse målinger om det først finnes radon, eller om det har blitt en forbedring etter tiltaket. Det kommer en vel ikke utenom.

 

Også innjustering dersom balansert ventilasjon velges bør nok en egnet fagmann, f.eks. fra ventilasjonsfirma gjøre, så en ikke får fukt inn i vegger ved ubalanse. Også er det en rekke ting å tenke på dersom det dekker hele leiligheten/huset. Avtrekk på komfyr og trykkvakt f.eks. Samt litt filtervedlikehold nå og da. Ikke minst dimensjoneringen. Det kan nok være fordelaktig å overdimensjonere rørtykkelsene enn underdimensjonere. Fordi da kan den som stiller inn ventilasjonsanlegget ettermontere diverse "bremsemekanismer" på luftflyten, slik at resultatet blir "perfekt".

 

Tilføyelse:

Det kan godt tenkes at oppmontering av balansert ventilasjon alt etter omfang kan bli dyrt dersom et montørfirma tar hele jobben, og du ikke er nevenyttig selv. Det er også et greit poeng å ta med seg videre i tenkeboksen. Det er jo en rekke ting å tenke på. Som f.eks. isolasjonsstrømper på rørene, som er en absolutt nødvendighet. Det finnes også forskjellig tykkelse på slike strømper å velge mellom (f.eks. 3 cm og 5 cm og kanskje tykkere). Også når man trer dem på så bør man bruke en redus på enden av røret og arbeide fornuftig og forsiktig, sånn at isolasjonen i strømpen ikke kuttes og dyttes ut av sokken eller hoper seg opp i sokken, sånn at noen steder ikke får isolasjon.. Punkteringer av isolasjonsstrømpe skal også plastres tett igjen. Den skal være tett. Er det stor trafikk på kryploft, kjeller (brukt f.eks. som lagerplass) så bør vel beskyttelsespanel settes der strømpe er mest utsatt. Også videre..

 

Det går helt sikkert an å delmontere et balansert ventilasjonsanlegg kun for kjeller om en vil det. Og sånn sett velge rimeligste modell varmeveksler (dimensjon, kapasitet). Men alt fra tenkeboksen må tas hensyn til selv med små anlegg (hvordan det påvirker ting, hvordan det bør bygges)..

 

Mener å ha sett at det finnes varmeveksler i miniatyrstørrelse for montering i "diamantboret hull", omtrent som en baderomsvifte i størrelse. Kjenner ikke til effektiviteten og gjenvinningsgrad av varmen på det.

 

En kunne vel til og med lekt Petter Smart her. F.eks. boret et "tilført luftehull", i ene enden av kjelleren. Laget ventiler mellom rommene. Og hatt kraftig nok simpel avtrekksvifte (eller et sett med avtrekksvifter forskjellige steder etter behov). Og heller brukt pengene på en varmepumpe i tillegg :dribble:

 

Varmepumper bytter vel ikke ut på luften, så de kan ikke benyttes alene. Så da står ventilatoren som er i tillegg for fjerne-radon-jobben. Men, det er vel forhold som hvor luften legger seg i rommene, at luften blandets godt nok som betyr noe til slutt uansett. Sånn at radon ikke fanges.

Endret av G
Lenke til kommentar

"– Vi regner at det er en lineær sammenheng mellom faren for lungekreft og radonnivået"

 

Etter  hva jeg har lest, uten å ha noen dokumentasjon, er det omdiskutert om Radon-gass er helseskadelig. ( Noen mener visst tvert om.)

 

Ellers burde en enklere løsning på for  høye gass-verdier i boligen være å montere et ventilasjonsanlegg som skifter ut luften jevnlig, og  som lager et svakt  overtrykk i huset.( Altså mer luft inn enn ut. )

( f.eks. ventilasjonstypen  fra f.eks.  https://www.ener.no/ )

 

Det er blitt en stund siden jeg sjekket opp i dette sist, og litt engelske søkeord i google gir nå mange treff.  Er en god del papers, mange ganske nye, som viser til at det er en sammenheng. 

Nå har ikke jeg sett kjempenøye på forfattere og videre kilder. Radonbeskyttelse har blitt en milliardindustri så det er vanskelig å skille uahengig forskning fra betalte oppdrag, som kun blir publisert dersom konklusjonen er at det er sammenheng.  

 

Jeg ser også at statens strålevern har endret sine sider. Sist jeg sjekket hadde de en litt rundere ordlyd - omtrent: det er en del uforklarlige tilfeller av lungekreft, og Radon er en mulig årsak. (dette ble tolket som at Radon er årsaken til uforklarige tilfeller av lungekreft" av radonfirmaer. ) Man får jo håpe at statens strålevern benytter seg av skikkelige kilder og ikke lar seg påvirke av lobbyister.

Endret av XIFXEGLO
Lenke til kommentar

Balansert ventilasjon gir i hvert fall stabilt god utlufting. Det er det ikke sikkert eldre boliger har. Nye boliger er også bygd etter nyere forskrifter som til en viss grad tar hensyn til radon. Utbyggere er også mer obs på det. For eksempel er det sikkert mye større fokus på å legge radon-frie steinmasser rundt grunnmuren, bedre drenering gir bedre avlufting den veien, grunnmurer er tettere og mindre utsatt for tele og sprekker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...