Gå til innhold

Spørsmål ang. overtid for lærling


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg jobber som i lære, ble leid ut til et annet firma for en helg, da jobbet jeg 12 timer på en søndag, har normalt 115,50kr i timelønn(uten overtid),har jeg krav på hjelpearbeiderlønn + 50-100%? Noen som vet hvor mye det blir? Er ganske usikker på hva jeg har krav på, prøvd leite litt rundt også.

Endret av Mathiassjefen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beregning av overtid kan være ganske komplisert og avhengig av hva som er avtalt i arbeidsavtalen.

 

Har du en arbeidsavtale/lærlingavtale der det er nevnt lønn for arbeid? Er det ikke avtalt noe overtidstillegg?

 

Overtidstillegget er lovfestet til minimum 40%.

 

Overtid er normalt arbeid utover ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager dersom det ikke er avtalt noe annet.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hvordan det blir når du blir leid ut til et firma og skal jobbe en søndag. Hvordan er egentlig arbeidstiden din lagt opp? Men jeg regner med at uansett hva skal du ha 4 timer med hjelpearbeiderlønn med overtid den søndagen. Mer info skal være mulig å finne i bedriftens tariffavtale.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hvordan det blir når du blir leid ut til et firma og skal jobbe en søndag. Hvordan er egentlig arbeidstiden din lagt opp? Men jeg regner med at uansett hva skal du ha 4 timer med hjelpearbeiderlønn med overtid den søndagen. Mer info skal være mulig å finne i bedriftens tariffavtale.

 

Om han ellers har jobbet hele uken skal han ha 12 timer overtid, han går da som hjelpearbeider. 

 

TS, du har sannsynligvis en arbeidsavtale hvor alt dette er spesifisert. Evt har dere en personal håndbok på jobb som du kan se i. Kanskje er dere med i en tariffavtale også, da kan du sjekke direkte i den osv. Det vill være info om dette i din arbeidskontrakt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...