Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ansvar ved uønsket hendelse på jobb


Hellemyr

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Hvilket ansvar har arbeidstaker ved uønskede hendelser på jobb? Av typen arbeidstaker påfører bedriften tap ved uhell/slurv/feilprodukjson eller andre feil, eller uhell ved skade/død 

 

Og hvordan påvirker ansettelseforholdet til arbeidstaker dette, om han er fast ansatt, innleid igjennom annen arbeidsgiver eller innleid via enkeltpersonforetak.

 

Spørr fordi jeg tenker på å leie meg inn som mekaniker til industri/verksted via enkeltpersonforetak. Hva skjer om jeg kjører over noen med en truck, skader utstyr ved uhell o.l.

 

Hvilken forskjell er det om man er ansatt, innleid eller driver enk ved uhell/ulykker?

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om man er fast ansatt og det er et uhell er det jo lite som kan gjøres.

 

Som innleid kommer det jo litt an på kontrakten, men du kan jo tenke at du har et økonomisk ansvar siden du er innleid som ENK og ikke omfattet av forsikringer fra arbeidsgiver siden du er din egen arbeidsgiver.

 

Om en gartner feks ødelegger noe i hagen din er det jo gartnerfirma som står ansvarlig. Mens han som lagde skaden ved uhell er jo ikke økonomisk ansvarlig avhengig av av hva som er skjedd siden han er ansatt.

 

Eventuelt om du kun er innleid 'ved behov' kan de jo bare slutte å ringe deg avhengig av kontrakten.

Lenke til kommentar

Det er denne forsikringen du sikter til, Darkbill jeg tenker en del på. Hvilken forsikring er dette? Er det en forsikring som alle industribedrifter og verksteder/produksjonsbedrifter har/må ha? (samme som alle som skal kjøre bil på veien må ha ansvarforsikring)

 

Dekker arbeidsgiver eller kunden, som i mitt tilfelle er stor industribedrift eller verksted uhell som innleid arbeidskraft måtte forsake? Eller må bedrifter/enk som leier inn arbeidskraft til kunder stå for denne forsikringen?

 

RRhoads, stemmer at det kommer ann på grad av uaktsomhet, om man er grovt uaktsom så vil det kunne få personlige konsekvenser, uavhengig om man er fast ansatt eller innleid. Men i industrien skjer det små uhell stadig vekk.

 

Eksempel. Legger (bøyer) i mitt arbeid en del hydraulikk rør, som i litt store dimensjoner koster en del tusen per meter. Gjør man en liten feil her, og rører peker feil vei, går ofte en hel 6 meters lengde i søpla. Gjør man mye av dette legges det selvfølgelig merke til om man er fast ansatt, men "sånt skjer" 

Men satt på spissen, kan man som innleid arbeidstaker bli hold ansvarlig og måtte erstatte dette røret. Og isåfall, er det noen forsikring man kan ha for å dekke sånt? 

Lenke til kommentar

Du kan som bedrift ha ansvarsforsikring se feks https://www.if.no/bedrift/forsikring-for-bedrifter/ansvarsforsikring/ Storebrand er eneste av de store som ikke tilbyr dette, så vidt jeg vet.

 

Du kan som ENK bli holdt ansvarlig for det du gjør. Avtalen mellom ditt firma og innleier regulerer dette. Der kan de kreve at du dekker de merkostnader du påfører selskapet som leier deg inn. Dersom du kan komme til å gjøre store skader er en slik forsikring et must. Er nok også lurt å finlese vilkårene i både innleieavtaler og forsikringsavtaler.

 

Ser at du skriver at du vil gjøre det som ENK. Med tanke på risiko og konsekvenser bør du være et AS og ikke ENK. Man har da en større beskyttelse mot denne typen krav.

Anta at du virkelig bæsjer på leggen og ødelegger noe for 8 mill. Si så at forsikringen dekker 3 mill (som er vanlig makssum pr skade). De siste 5 mill må firmaet ditt dekke. Da ryker først det du har av egenkapital. Dersom du har et AS er det fort ikke mer å hente. Dersom du har ENK så kan de gå etter din personlige formue. Dvs du må ut med alt du har i banken, selge bil, hus, .... Min anbefaling er derfor å starte AS dersom du jobber med store verdier og kan risikere å bli erstattningsansvarlig.

 

I et AS kan du også ta ut mye av fortjenesten som lønn/utbytte. Det kan du ikke i et ENK så vidt jeg kan skjønne. Dvs du tar ut verdiene av selskapet, slik at det relativt sett er lite å hente for de som måtte kreve erstatning av selskapet.

Endret av nirolo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til gjengjeld har du vel ikke noe minstefradrag og forhøyet trygdeavgift.

 

Nå kan ikke jeg så mye om dette, men jeg har flere ganger sett regnestykker som sammenligner de to selskapsformene. Det er virkelig ikke mye forskjell i hva du sitter igjen med. Hvis du velger ENK pga lavere skatt tror jeg du bør revurdere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må ærlig innrømme at jeg ikke heller kan så mye om dette som jeg burde, derfor jeg henvender meg til dere :)

 

Hvilken fordeler minstefradraget har for meg er jeg ikke sikker på, og heller ikke den forhøyet trygdeavgiften.

 

Men mange av fordelene som jeg får av arbeidsgiveravgiften, kan jeg også få med forsikringer, som jeg uansett må/bør ha. 

Lenke til kommentar

Minstefradraget er et fradrag på knappe 100K fra lønnsinntekten som du slipper å betale skatt av. Fordelen er at du får fradraget uten å dokumentere faktiske kostnader.

 

Arbeidsgiveravgift gir deg ingen fordeler, men er en avgift på 14.1% på toppen av lønn.

 

Forsikringer trenger du uansett organisasjonsform.

Lenke til kommentar

Er ikke arbeidsgiveravgift som enkeltpersonforetak.

 

Oppretter du AS må du betale arbeidsgiveravgift, men har til gjengjeld muligheten til å permittere deg i perioder uten ordre.


Jeg har regnet på dette selv, og kommet frem til at det er lite å hente på å leie seg ut kontra å være ansatt, spesielt hvis det dreier seg om få oppdragsgivere med oppdrag over lengre tid. Du mister som nevnt over minstefradraget.

Til gjengjeld vil du få mulighet for momsrefusjon og skattefradrag på en del innkjøp. Du må se situasjonen an.

Lenke til kommentar

Minstefradraget er et fradrag på knappe 100K fra lønnsinntekten som du slipper å betale skatt av. Fordelen er at du får fradraget uten å dokumentere faktiske kostnader.

Ikke riktig, du betaler trygdeavgift (og eventuell trinnskatt) på beløp som omfattes av minstefradraget.

 

Arbeidsgiveravgift gir deg ingen fordeler, men er en avgift på 14.1% på toppen av lønn.

Ikke riktig, arbeidsgiveravgiften betaler for den bedre sykepengedekningen, den bedre omsorgspengedekningen, dagpengeordningen, og yrkesskadedekning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Minstefradraget er et fradrag på knappe 100K fra lønnsinntekten som du slipper å betale skatt av. Fordelen er at du får fradraget uten å dokumentere faktiske kostnader.

Ikke riktig, du betaler trygdeavgift (og eventuell trinnskatt) på beløp som omfattes av minstefradraget.

 

Joda du har rett i det, men du ender opp med å betale drøye 22.000 mindre i skatt for 2018 - hvis hoderegningen min er riktig. Det var det jeg prøvde å poengtere.

 

 

Arbeidsgiveravgift gir deg ingen fordeler, men er en avgift på 14.1% på toppen av lønn.

Ikke riktig, arbeidsgiveravgiften betaler for den bedre sykepengedekningen, den bedre omsorgspengedekningen, dagpengeordningen, og yrkesskadedekning.

Jeg kan ikke se at det er noe forskjell på sykepenger på enk og as - dekker ikke denne https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Sykepenger/Sykepenger+til+selvstendig+naringsdrivende+og+frilansere begge deler? Eller er det vesentlig info som ikke dekkes her?

 

Har du link til info om yrkesskadedekning og forskjellene her? Det jeg finner bruker betegnelsen selvstendig næringsdrivende - og det dekker vel både as hvor man selv er eneste ansatt og enk? Der ser det ut til at enk og as er likt?

 

Vedr omsorgspengedekningen og dagpengeordningen ser jeg at man har bedre rettigheter som ansatt i as. Supert at du presiserer!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...