Gå til innhold

Mulig å fjerne prtected passord fra en Word fil (kompleks)


myhken

Anbefalte innlegg

For en stund siden fikk jeg en fyr til å lage et skjema i Word for meg med dropdown valg, avkryssningsbokser og andre funksjoner som gjør det enkelt å fylle ut et skjema.

Men han passordbeskyttet redigeringen (altså ikke selve dokumentet).

Nå skulle jeg gjort noen endringer - men det skjærte seg litt mellom oss - og han er ikke villig til å oppgi passordet.

 

Det finnes guider på hvordan man kan gjøre dette (som denne), men når jeg gjør dette, så mister jeg alle de funksjonene som er hele poenget med dokumentet.

For så fort jeg lagrer dokumentet i et annet format enn nyeste Word format, så forsvinner funksjonene.

 

Så er det noen som vet om det finnes noen måte om få bort det gamle passordet uten å miste funksjonene - eller et program som kan gjøre jobben.

Hadde jeg kunne laget slike funksjoner i Word selv, hadde det jo ikke vært noe problem, men det kan jeg ikke.

 

Vi snakker som sagt da ikke om at selve dokumentet er kryptert/passord beskyttet, men at det står som "protected Document" - og at jeg da ikke får endret på funksjonene, men bare kun bruke skjemaet slik det nå er. (men det har skjedd noen forandringer som jeg må oppdatere).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Endre filendelsen til .zip og pakk ut filene.

Gå til utpakket mappe>word, åpne Settings.xml i Notepad.

Søk etter "documentProtection" og fjern hele strengen fra < til />

Lagre filen.

Zip filene og endre filnavnet og endelsen tilbake til .docx

 

Første forsøk feilet. Får prøve en gang til...

Lenke til kommentar

Endre filendelsen til .zip og pakk ut filene.

Gå til utpakket mappe>word, åpne Settings.xml i Notepad.

Søk etter "documentProtection" og fjern hele strengen fra < til />

Lagre filen.

Zip filene og endre filnavnet og endelsen tilbake til .docx

 

Se her, jeg fjerner riktig her? Lagrer filen. Så bruker jeg Winrar til å pakke filen i .zip format uten komprimering. Filen øker da fra 200k til 2MB. Men Word får ikke åpnet filen etter jeg endrer fra .zip tilbake til .docx

 

2018_04_19-reddoc1.jpg

Lenke til kommentar

Ser riktig ut, men prøv uten winrar, den bruker sikkert andre komprimeringsmetoder enn Windows. Bare send filene til komprimert (zippet mappe) i Windows (marker alle filene fra den utpakkede mappen og høyreklikk>Send til).

 

Docx er en kontainer, så poenget med å endre til zip er kun å enkelt kunne pakke ut og deretter samle filene igjen for å gjøre om til docx.

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

Du kan prøve noe annet. Det er en linje som sier w:enforcement="1", foandre den til w:enforcement="0". Dette burde fjerne passord funskjonen slik, at dokumentet ikke er "låst".

 

Se ellers denne linken: Word: Unlock a password-protected document

 

Prøvde det også, men får da samme feil som når jeg prøver å fjerne den delen kakeshoma beskriver, og har nå også prøvd med begge metoder å bruke Windows sin zip funksjon å pakke mappen igjen.

 

2018_04_19-reddoc2.jpg

 

Edit: Flau nå.... jeg pakket jo mappen - men skulle jo pakket innholdet i mappen og ikke hele mappen.

Da fungerte det fint, dog nå testet jeg bare Chavalito sin løsning, men den første virker sikkert den også. :blush: :blush: :blush: :blush:

Endret av myhken
Lenke til kommentar

 

2018_04_19-reddoc2.jpg

 

Edit: Flau nå.... jeg pakket jo mappen - men skulle jo pakket innholdet i mappen og ikke hele mappen.

Da fungerte det fint, dog nå testet jeg bare Chavalito sin løsning, men den første virker sikkert den også. :blush: :blush: :blush: :blush:

 

Ikke bruk Windows Explorer sin zip funksjon, last ned 7-Zip og bruk den, funker knall til det meste og er gratis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei på dere.

Jeg gjør oppmerksom på at det dere holder på med her er forbudt i forhold til åndsverkloven, og kan straffes med bøter eller fengsel.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2#KAPITTEL_7

 

Careful...

 

Vennlig hilsen Ketil

 

Så at jeg samarbeidet med en fyr (fikk 50/50 betalt i penger og tjenester) og at han velger å ikke gi meg passordet for at samarbeidet skjærte seg - så bryter jeg åndverksloven for å få åpnet et dokument jeg bestilte, som er spesifikk til mitt firma?

 

Ville vel tro vi kom like langt i en rettsak - jeg har jo mailer osv på at jeg bestilte dokumentet, hvordan det skulle se ut, innhold osv osv - og svar på skype at han ikke vil gi meg passordet. Men han kan jo selvsagt bevise at det var han som laget dokumentet.

Men navnet på mitt firma står jo i headeren og spørsmålene er spesifikt for det jeg driver med...

 

Så vet ikke hvordan den saken ville endt jeg ;)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...