Gå til innhold

SpaceX-rakett skutt opp for å lete etter nye planeter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Raketten har kostet over 2,6 milliarder kroner.

Jeg får det ikke til å stemme med Wikipedia-tallene. I følge dem kostet raketten (Falcon9) 87 M$ (675 Mkr) og bygging av satelitten 75 M$ (582Mkr). Har jeg oversett noen kostander? Drift for eksempel?

 

Det skal uansett bli interessant å se hyppigheten av stjerne-nære planeter over et så stort område av vårt galaktiske nabolag. (Transisjonsmetoden egner seg ikke for å detektere planeter i store baner a la våre gassplaneter)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Det er naturligvis interessant nok at SpaceX-rakettene fortsetter å være er i bruk, men den spennende nyheten her er da helt klart og tydelig satellitten TESS og ikke at den femtitredje oppskytningen av en Falcon 9-rakett ble gjennomført. 

 

 

 

 

Jeg får det ikke til å stemme med Wikipedia-tallene. I følge dem kostet raketten (Falcon9) 87 M$ (675 Mkr) og bygging av satelitten 75 M$ (582Mkr). Har jeg oversett noen kostander? Drift for eksempel?

 

 

Falcon9 er en familie med raketter. Ditt tall er nok for et eksemplar, det store tallet vet jeg ikke hva er, men det kan for eksempel være akkumulert for hele Falcon9-familiens kostnader over tid. 

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Altså en NASA satelitt skutt opp av SpaceX... Og den første setningen er noe av det dårligste jeg har lest på lenge:

 

"Oppskytingen av en SpaceX-rakett med en satellitt som skal lete etter nye planeter, er omsider skutt opp i Florida." 

 

Er jo underholdende da :)

Endret av Flippo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er naturligvis interessant nok at SpaceX-rakettene fortsetter å være er i bruk, men den spennende nyheten her er da helt klart og tydelig satellitten TESS og ikke at den femtitredje oppskytningen av en Falcon 9-rakett ble gjennomført. 

 

 

 

 

Jeg får det ikke til å stemme med Wikipedia-tallene. I følge dem kostet raketten (Falcon9) 87 M$ (675 Mkr) og bygging av satelitten 75 M$ (582Mkr). Har jeg oversett noen kostander? Drift for eksempel?

 

 

Falcon9 er en familie med raketter. Ditt tall er nok for et eksemplar, det store tallet vet jeg ikke hva er, men det kan for eksempel være akkumulert for hele Falcon9-familiens kostnader over tid. 

Artikkelforfatteren vet ikke forskjell på bæreraketten (Space-x rakett) og nyttelast (TESS). Det er TESS som koster 2,6 milliarder, 300 Million dollar i følge NASA.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...