Gå til innhold

Må ha en ny keramisk komfyr - hvilken merke skal man gå for?


Anbefalte innlegg

skal gå til anskaffelse av keramisk komfyr til familien vår på 4 etter at vi har hatt en Husqvarna-komfyr i 15 år. jeg lurer på hvilken merke man skal gå for.. er noen gode tilbud der ute på Electrolux, AEG og Zanussi... forstått det slik at jeg bør holde meg unna Gram, Gorenje osv. hva med Bosch da?

 

budsjett: 5-7000kr

 

hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle vanlige hvitevaremerker tilbyr hjemmeservice, ikke bare Siemens.

 

Vestfrost er ganske nye med komfyrer, vet ikke om det er så mange som har erfaring med disse. Er vel produsert av Vestel som er en stor produsent. Beko er store på hvitevarer. Stort sett bra, men et litt "billigmerke".

 

Gorenje, som er nevnt tidligere, er bra på komfyrer. Gram er ganske bra, men har hørt litt varierende erfaringer. Ellers er de fleste kjente merker bra, men ikke alle leverer frittstående komfyrer lenger.

 

 

 

Edit:

Vestfrost og Beko komfyrer er ikke så vanlige i Norge. Fått tilbud hos Skousen eller sett på Whiteaway...? ;)

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

jaha.. så gorenje er ikke så dårlig som folk vil ha det til, altså?

 

nei er nå en lokal bedrift her som skal stenge dørene, så de selger unna det de har. men ja, ang. Vestfrost så var vel det tilbudet på whiteaway, ja.

 

vet ærlig talt ikke hvilken jeg skal gå for... var ikke bare bare det her... er kun interessert i en 60cm bred keramisk komfyr til maks 7500kr (helst under det da). :) Asko blir dessverre over mitt budsjett

Endret av Seawanderer
Lenke til kommentar

Gorenje er nok det verste du kan finne, vet av flere som har hatt utelukkende trøbbel med det merket. Søk på finn så ser du at halvparten av komfyrer som selges er det merket, og mange av de er overhalte.

Hva med denne da, ser jo grei ut? https://www.power.no/hvitevarer/komfyr/aeg-40016vlwn-keramisk-komfyr/p-543703/

 Den så jo grei ut den, ja. hva med denne da? https://www.whiteaway.no/hvitevarer/komfyr/keramisk-komfyr/product/siemens-ha744231u/ - den ser vel også grei ut?

Lenke til kommentar

Jeg er fortsatt på støpejernsplater på en Logik komfyr jeg kjøpte for et år siden. Bryr meg ikke om designen så keramisk topp er bare bortkastet når jeg leier bolig. Den blir ikke brukt hver dag, men gjør jobben. Hvis man har omgangskrets så bør man nok holde seg til moten for å ikke bli sett på som gjerrig eller lavere klasse.

Lenke til kommentar

Du skriver at budsjettet er 7 tusen, og den der koster over 8.

Den koster da 5758,- på tilbud med rabattkode, står det på den lenken... Er et god tilbud på en bra komfyr med mange finesser, har bl.a. både utvidbare soner, klokke og multifunksjonstekeovn.

 

 

Hvorfor må du ha keramisk?

Det ligger for salg induksjonskomfyr til 7500.

Jeg tror enten jeg hadde kjøpt en grei vanlig en til 4-5 tusen, eller en induksjonskomfyr til 7500.

Keramisk er vanligvis merkbart billigere enn tilsvarende med induksjon. "en grei vanlig en til 4-5 tusen" vil være keramisk da komfyrer med støpjernsplater tilnærmet er borte fra markedet. Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Gorenje er nok det verste du kan finne, vet av flere som har hatt utelukkende trøbbel med det merket...

Jeg har hørt om flere som er strålende fornøyd, inkludert meg selv. Og snakker vi om komfyrene som selges i dag, så er de teknisk identiske med Asko som en tidligere i tråden er kjempefornøyd med. Hvilke modeller fra Gorenje er så ille? Hvis det gjelder vaskemaskinene fra rundt 15 år tilbake, så er jeg enig. Men kvalteten de siste 10 årene er bra, særlig komfyrer og kjøl/frys. Og for alle merker/typer vil man alltid finne noen som er misfornøyd...
Lenke til kommentar

Har hatt induksjon en del år nå, men for å være ærlig så er det ingenting spesielt med det. Koker fort opp vann det er vel eneste. Det er som du sier, litt moteting.

Neivel... Du har ikke merket at det er lettere å holde ren toppen pga lavere temperatur. Sikrere; blir fortere kald og varmer ikke hvis det ikke står kokekar på platen. Mye bedre kontroll på effekt/varme. Bruker også mindre strøm. Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Kjøp hos en lokal forhandler, og støtt lokalt. (Obs jeg driver lokalt selv.) :) 

 

5 år reklamasjonsrett har du uansett, hvordan den praktiseres er annerledes. Spesielt på utlån ved service. Familie på 4-6 personer og uten komfyr i tre uker er ikke særlig gøy. Har du en lokal forhandler som praktiserer og har godt rykte, så hold liv i den. 

 

Pass på at det er med norsk støpsel ferdig påmontert (da må du nok i butikk lokalt.) I beste fall at det kun er støpselet du trenger å sette på, og  at du ikke må begynne å koble om inni komfyren fra 400 volt til 230 volt, etc. Dette vil kreve elektriker om ikke du er det selv. 

 

Induksjon kontra keramisk. Har du pacemaker så unngå, har du ikke kjeler som er magnetiske og ikke ønsker å fjerne kjelene så unngå (sjekk med en magnet under kjelen, setter den seg fast så er kjelen magnetisk.) Fordel med induksjon er redusert tid, og dermed redusert strømforbruk. Og en kjempeforskjell i lettvinthet ved rengjøring og trygghet. Rengjøringa aleine er god nok grunn om det er familie. 

 

Merker, anbefaler kjente merker. Bosch/Siemens (samme fabrikk) Electrolu/Husqvarna/AEG på 70 liter pluss, unngå de billige Electrolux modellene på noen 50 liter som er laga i Italia på Zanussi fabrikkene (eller kjøp de og spar noen kroner.) Om firkanta dyp langpanne betyr noe så faller Bosch/Siemens ut, da de har en rar skråkant på seg. 

 

Bosch/Siemens og Electrolux delte førsteplass i svenske råd og røn, over keramiske komfyrer for (et par?) år siden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

takker for svært gode innspill, folkens!

 

løverhjerte, det høres ut som en fin tankegang det der. takk så meget. sjekk meldinger.

 

oppdaterer denne tråden når jeg har funnet ut noe mer om hvilken jeg går for, men jeg har iallfall speilet meg ut disse 3 komfyrene:

 

https://aamo.no/produkt/hvitevarer-kjokken/komfyr/keramisk/bosch/hvit/bosch-hca744220u

eller

https://www.whiteaway.no/hvitevarer/komfyr/keramisk-komfyr/product/siemens-ha744231u/

eller rustfritt:

https://aamo.no/produkt/hvitevarer-kjokken/komfyr/keramisk/siemens/hvit/siemens-ha723520u

 

den sistnevnte virker svært fristende og aktuell for oss.

 

hva tenker dere?

Endret av Seawanderer
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...