Gå til innhold

Er det så lurt studere økonomi og administrasjon?


fobian

Anbefalte innlegg

Hei, har vurdert lenge å studere økonomi og administrasjon ved nhh også bygge videre på en master. Føler det er en studie som kunne passet for meg. Tanken om å studere noe innenfor ingeniør har jeg lagt litt vekk, men ikke helt dø. Grunnen er at jeg ikke trives med realfag lenger i motsetning til det jeg gjorde før. Det er hovedsakelig fysikk jeg har slitt mest med . Matematikk er derimot et fag jeg får til og kan trives med. En annen grunn jeg ikke velger ingeniør. Er at jeg tror jeg vil ikke takle arbeidsmengden, siden jeg allerede sliter med noen av fagene innenfor realfag. Eller så ville jeg valgt ingeniør (Evt. Dataingeniør, informatikk eller marinteknikk) Jeg går ut av videregående med ca.5 i snitt pluss 4 realfagspoeng. Så jeg kommer innpå NHH.

Men jeg lurer på om folk kunne kommet med for og i mot argumenter på hvorfor man burde og ikke burde studere økonomi. Grunnen til at jeg lurer på det er jeg har lest litt delte meninger om denne utdanningsretning. Blant annet at det vil være alt for mange økonomer i Norge (noen de ikke opplyser er hvilke retning? Bank og finans, revisjon, konsulent?). I tillegg så blir det nevnt at det er ikke en trygg yrkesretting pga mange vil være erstatt av roboter og stor konkurranse i arbeidsmarkedet vil føre til at mage sitter uten jobb eller jobber i bransjer ikke relavant til utdanningen.

Jeg er klar over at veldig mange i denne bransjer står overfor store endringer og mange jobber kommer til å bli automatiserte. Men i hvilken grad (umulig å si?)? Og ja, det vil være for mange økonomer i Norge, men vil det virkelig være så hard bransje. Står jo på nhh sider at 74% av studentene får jobb før master. Så kanskje det er ikke så ille allikevel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig har jeg ingen tro på at NHH'ere vil være arbeidsledige i fremtiden da de vil tilpasse utdanningen sin etter utviklingen i samfunnet. Det er f.eks blitt laget en del nye kurs de siste årene som retter seg mot digitalisering, blant annet "business analytics". Det jeg derimot tror vil skje, og som forsåvidt har skjedd, er at andelen som går til "toppjobber" vil synke pga konkurranse fra andre disipliner. Økonomer har i mindre grad enn før fordeler på jobbmarkedet, mange typiske økonom-jobber kan vel så gjerne gjøres av ingeniører eller andre med realfaglig bakgrunn, men ikke motsatt. Når NHH sier at 74% får jobb før avlagt master, så er ikke dette i seg selv spesielt imponerende, ei heller er startlønna. Jeg kjenner flere til dels "middels studenter" fra høyskoler med it og ingeniør-bakgrunn som tjener omtrent like mye som siviløkonomene, men som gjerne jobber mindre og har mindre prestasjonspress på seg. 

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Personlig har jeg ingen tro på at NHH'ere vil være arbeidsledige i fremtiden da de vil tilpasse utdanningen sin etter utviklingen i samfunnet. Det er f.eks blitt laget en del nye kurs siste årene som retter seg mot digitalisering, blant annet "business analytics". Det jeg derimot tror vil skje, og som forsåvidt har skjedd, er at andelen som går til "toppjobber" vil synke pga konkurranse fra andre studier. Økonomer har i mindre grad fordeler på jobbmarkedet, mange typiske økonom-jobber kan vel så gjerne gjøres av ingeniører eller andre med realfaglig bakgrunn, men ikke motsatt. Når NHH sier at 74% får jobb før avlagt master, så er ikke dette i seg selv spesielt imponerende, ei heller er startlønna. Jeg kjenner flere til dels "middels studenter" fra høyskoler med it og ingeniør-bakgrunn som tjener omtrent like mye som siviløkonomene, men som gjerne jobber mindre og har mindre prestasjonspress på seg. 

 

Ja, ser det. Håper inderlig at NHH og for så vidt andre studiesteder satser mer på teknologi/programmering/informatikk. Har hørt UiO har startet noe lignende opplegg. Digital økonomi og ledelse heter det, hvis jeg ikke tar helt feil. Virker spennende, men med denne utdanning blir ikke det slik at man blir verken økonom eller flink innenfor informatikk, men en god blanding. Vet noen om det er mulig å få samme kompetanse på NHH ved å velge riktig fag? NHH satser for så vidt mer på teknologi. Men er det så bra og vil de klare å holde følge med andre studiesteder både i Norge og internasjonalt? Når det gjelder opptrapping av teknologi?

Lenke til kommentar

 

 

Ja, ser det. Håper inderlig at NHH og for så vidt andre studiesteder satser mer på teknologi/programmering/informatikk. Har hørt UiO har startet noe lignende opplegg. Digital økonomi og ledelse heter det, hvis jeg ikke tar helt feil. Virker spennende, men med denne utdanning blir ikke det slik at man blir verken økonom eller flink innenfor informatikk, men en god blanding. Vet noen om det er mulig å få samme kompetanse på NHH ved å velge riktig fag? NHH satser for så vidt mer på teknologi. Men er det så bra og vil de klare å holde følge med andre studiesteder både i Norge og internasjonalt? Når det gjelder opptrapping av teknologi?

 

Såvidt jeg vet tilbys det kun ett rent programmeringsfag på NHH, og det tilbys på masternivå. Sammenliknet med en som har studert informatikk er ikke det tilstrekkelig for å si det mildt, men det er en begynnelse. Det er litt dette jeg er inne på i innlegget mitt over, enhver informatiker, ingeniør, realist - kall det hva du vil, opparbeider seg mye mer kompetanse innenfor programmering enn det økonomene til nå gjør ved økonomistudier i Norge. Hvis man har behov for kompetanse på digitalisering, hvorfor ikke ansette en dataingeniør istedenfor en økonom? Det meste man lærer på et økonomistudium, sånn i skorpen i alle fall, er nokså banalt for en som har studert realfag. Det vil derfor ikke være vanskelig for en realist å lese seg opp på grunnleggende økonomi ved siden av eller simultant. Som en rekrutterer for en IB en gang sa: "We can't teach you math, but we can teach you finance". 

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Jeg merker at arbeidsmarkedet i stor grad vil ha økonomer som også kan dataanalyse og/eller IT, kanskje mer enn tidligere. Ellers har jeg i grunn ikke så mye å tilføre vurderingene dine og vurderingene i innlegg #2. Det er vanskelig å spå fremtiden til økonomer, tilsynelatende også for SSB og andre som forsøker å si noe om hvordan arbeidsmarkedet deres vil bli. Mange jobber kan nok erstattes av maskiner snart, men det er jo ikke en ny utvikling. Dessuten kan økonomifaget brukes til mye.

 

Når NHH sier at 74% får jobb før avlagt master, så er ikke dette i seg selv spesielt imponerende, ei heller er startlønna. Jeg kjenner flere til dels "middels studenter" fra høyskoler med it og ingeniør-bakgrunn som tjener omtrent like mye som siviløkonomene, men som gjerne jobber mindre og har mindre prestasjonspress på seg. 

 

Imidlertid har siviløkonomene hatt en brattere lønnsutvikling enn sivilingeniørene. https://www.dn.no/talent/2015/02/19/2154/Arbeidsliv/tjener-150000-mer-etter-tre-r

Lenke til kommentar

Men ville dere sagt rent teknologisk utdanning med noen økonomiske fag er "bedre" enn siviløkonomer i den forstand at man stiller sterkere i arbeidsmarkedet hvis man ønsker å jobbe innefor mer økonomisk rettet stillinger?

Men hva med studier fra UiO som jeg nevnte i sted: http://www.uio.no/studier/program/informatikk-ledelse/ er det noe egentlig å vurdere? Studie i seg selv har fått stor popularitet siden den ble lansert, og det virker som at UiO og helt sikkert andre studieinstitusjoner ønsker å satse mer på det. Blant annet i 2020 så vil det komme en mastergrad for digital økonomi og ledelse, altså påbygg for bachelorgraden(blir sikkert til en integrert master). Er dette noe man burde sette seg mer i og vurdere? Eller er det som man sier på godt norsk "hype"? Fordi snakket med en som studiere dataingeniør ved NTNU så snakker de om en bølge innenfor disse retningen(vet ikke om han mente bare ved NTNU, nasjonalt eller intenasjonalt)...

Lenke til kommentar

 

 

Men ville dere sagt rent teknologisk utdanning med noen økonomiske fag er "bedre" enn siviløkonomer i den forstand at man stiller sterkere i arbeidsmarkedet hvis man ønsker å jobbe innefor mer økonomisk rettet stillinger?

 

Generelt sagt, nei, men det vil nok komme litt an på hva slags stilling man ser for seg. Ofte har resultater en del å si. Du får ikke en toppjobb i finans med middels resultater selv om du er ingeniør, for å si det sånn. 

 

 

 

 

en hva med studier fra UiO som jeg nevnte i sted: http://www.uio.no/st...atikk-ledelse/ er det noe egentlig å vurdere? Studie i seg selv har fått stor popularitet siden den ble lansert, og det virker som at UiO og helt sikkert andre studieinstitusjoner ønsker å satse mer på det. Blant annet i 2020 så vil det komme en mastergrad for digital økonomi og ledelse, altså påbygg for bachelorgraden(blir sikkert til en integrert master)

 

Hvordan arbeidsmarkedet vil bli for de som startet i høst er vanskelig å spå, men slik jeg ser det vil jo disse havne veldig i skyggen av f.eks Indøk-Data.

 

 

 

Eller er det som man sier på godt norsk "hype"? Fordi snakket med en som studiere dataingeniør ved NTNU så snakker de om en bølge innenfor disse retningen(vet ikke om han mente bare ved NTNU, nasjonalt eller intenasjonalt)

 

Jeg er nok litt enig med han du snakket med. Arbeidsmarkedet er veldig hett for alt som har med it, kunstig intelligens og big data å gjøre. Hvordan det vil være om 5 år frem i tid er umulig å si. En litt interessant observasjon er jo å se på historiske inntakskrav ved NTNU f.eks. I høst var data blant ingeniørlinjene med høyest krav, det var det også under dot-com boblen. Rett før oljekrisen i 2014/2015 var alle olje-linjene veldig hete, og 3 år senere er de blant de med lavest popularitet. 

 

 

Generelt vil jeg råde deg til å følge dine interesser og evner. Jeg hadde ikke hatt problemer med å begynne på NHH i dag, om jeg var litt yngre (og interessert)   :tease: . Jeg tror "merkevaren" NHH vil bestå også i fremtiden. 

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

 

Generelt sagt, nei, men det vil nok komme litt an på hva slags stilling man ser for seg. Ofte har resultater en del å si. Du får ikke en toppjobb i finans med middels resultater selv om du er ingeniør, for å si det sånn. 

Ja skjønner. For øyeblikker så stor valget mellom informatikk, dataingeniør, siviløkonomi med mest mulig matematikk, programmerig osv(må sette meg litt mer inn i fagene her), informatikk: digital økonomi og ledelse ved UiO(bare på grunn det virker veldig interessant. Og i utgangspunktet er det en slik blanding jeg ser for meg, men er fortsatt skeptisk til studie :D ). 

Dette blir altså ikke lett, selv om jeg har et år på meg til å besteme meg hundre prosent. Begynne ikke på studie rett etter vgs litt av ulike grunner. Men føler jeg må gjøre meg litt formening hva jeg ønsker å studere. 

Liker veldig godt økonomi, lese om ulike bedrifter på DN, føler jeg er ganske analytisk og systematisk når man skal angripe ulike problemstillinger og er godt oppdater på samfunnspørsmål og hva som skjer i de ulike markeder som intreserer meg.

Samtidig må jeg også tenke meg hjerne, altså hva vil være smartest. Selve programmering har jeg ikke så godt kunnskap fra før av. Selv om jeg har prøvd litt HTML(web design) og java for 3-4 år siden. Men la det fra meg...Men tror jeg har fortsatt ønske om å lære mer om programmering, ellers hadde jeg ikke vurdert det :D

 

Hvordan arbeidsmarkedet vil bli for de som startet i høst er vanskelig å spå, men slik jeg ser det vil jo disse havne veldig i skyggen av f.eks Indøk-Data.

 

Er redd for at indøk ligger litt utafor karakterskalaen min. Selv selvsagt indøk er kanskje noe av det beste en kan velge.. Men har du noe formening om studie ved UiO? Bra/dårlig? :DDD Som sagt virker veldig interessant, men klarer ikke å legge vekk skepsisen.

 

Jeg er nok litt enig med han du snakket med. Arbeidsmarkedet er veldig hett for alt som har med it, kunstig intelligens og big data å gjøre. Hvordan det vil være om 5 år frem i tid er umulig å si. En litt interessant observasjon er jo å se på historiske inntakskrav ved NTNU f.eks. I høst var data blant ingeniørlinjene med høyest krav, det var det også under dot-com boblen. Rett før oljekrisen i 2014/2015 var alle olje-linjene veldig hete, og 3 år senere er de blant de med lavest popularitet. 

 

 

Generelt vil jeg råde deg til å følge dine interesser og evner. Jeg hadde ikke hatt problemer med å begynne på NHH i dag, om jeg var litt yngre (og interessert)   :tease: . Jeg tror "merkevaren" NHH vil bestå også i fremtiden. 

 

Ja, men som nevnt. Når man har interessen for flere ting og ønske om å kombinere flere felt. Så blir det veldig krevende å finne ut hva man skal velge og hvordan man skal gjøre det. Jeg føler renspikket økonomi er litt overvurdert. Det er så mange som utdanner seg til økonomer nå til dags at man vil ikke klare å unngå overflod av økonomer i markedet.

Dermed er målet å skille seg ut. Hvordan kan man gjøre det? Da tenker jeg å ha tverrfaglig kompetanse som f.eks IT/teknologi og økonomi. Så kommer spørsmålet, hvordan er det best å gjøre det?

Lenke til kommentar

Lite matnyttig å gruble på hva som er det beste valget. Det kommer an på deg selv og hvordan du er skrudd sammen.

 

Du må bare kaste deg uti det og finne ut hva du liker. Verken økonomi eller informatikk er vanskelig å begynne med.

 

Forslag: Begynn med mikroøkonomi idag, også Scratch i morgen.

 

EDIT: Du trenger forresten ikke opprette flere tråder - det er nok med èn stk.  :)

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

Lite matnyttig å gruble på hva som er det beste valget. Det kommer an på deg selv og hvordan du er skrudd sammen.

 

Du må bare kaste deg uti det og finne ut hva du liker. Verken økonomi eller informatikk er vanskelig å begynne med.

 

Forslag: Begynn med mikroøkonomi idag, også Scratch i morgen.

 

EDIT: Du trenger forresten ikke opprette flere tråder - det er nok med èn stk.  :)

Ja, begge deler interesserer meg, og det er nettopp det som gjør valget vanskelig. 

Belager at det ble to tråder som er litt like, men har så mange spørsmål. Så følte at det ville være bedre å ha to ulike tråder, siden tema i begge opplever jeg som to forskjellige. Men var ingen mening å forstyrre noen :)

Endret av fobian
Lenke til kommentar

Nja, du er vel nysgjerrig på begge deler, men når man står på sidelinjen og ikke har peiling er det vanskelig å vite noe sikkert. Derfor må du bare hoppe uti det og finne ut om du liker det.

Det er sant...skummelt å velge "feil". Men er litt derfor jeg vurderer digital økonomi og ledelse fordi der har du litt av begge deler(mest informatikk da). Men siden studiet er så nytt er det så få som har noen erfaringer å dele

Lenke til kommentar

Det er sant...skummelt å velge "feil". Men er litt derfor jeg vurderer digital økonomi og ledelse fordi der har du litt av begge deler(mest informatikk da). Men siden studiet er så nytt er det så få som har noen erfaringer å dele

 

Nå er du tilbake der du startet: Du lurer på hva som er det beste studievalget for deg, men før du har funnet ut om økonomi og informatikk faktisk er noe du liker, og derfor er du redd for å velge feil.

 

Du er nødt til å finne ut mer om begge to før du kan ta det riktige valget! Se mine forslag i mitt første innlegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er du tilbake der du startet: Du lurer på hva som er det beste studievalget for deg, men før du har funnet ut om økonomi og informatikk faktisk er noe du liker, og derfor er du redd for å velge feil.

 

 

 

Du er nødt til å finne ut mer om begge to før du kan ta det riktige valget! Se mine forslag i mitt første innlegg.

 

Selvsagt vet man ikke det før man har prøvd det, og det vil egentlig ikke vite før man har begynt å studie. Å lese på wikipedia side om mikroøkonomi tror ikke det vil hjelpe så mye. Selv om jeg har gjort og vet ganske godt hva pensum går ut på ved f.eks NHH. Jeg er interessert å lese om de ulike markeder og er godt samfunns oppdater både når det gjelder politikk, men også noen bransjer jeg synes er interessante. Blant annet teknologi. Har investert litt fra før. Men det er ikke snakk om trading, selv om det er noe jeg skulle ønske jeg kunne sett mer på det. For å si det sånn har så vidt vært borti teknisk analyse og har ikke kommet lengre.

 

Informatikk har jeg ikke alt for mye erfaring. Selv om jeg har prøvd med på litt programmering på HTML og java. Men dette var 3-4 år siden. Siden da har jeg ikke gjort så mye mer. For meg virker begge utdanninger like spennende. Føler å kunne hatt kompetanse i begge felt hadde vært utmerket. 

Men som sagt man kan heller ikke si at jeg vil like de studiene. Fordi man vet det ikke før man har begynt der.  Jeg er i grunn ikke redd for å velge feil. Det er jeg redd for at jeg velger det ene også ser jeg at det andre kunne vært bedre eller at jeg ville vært mer ettertaktet på arbeidsmarkedet. Men bare for å si det sånn tror  jeg kunne trives med begge studier. Men prøver bare å finne ut hva som er "best" og gir størt muligheter. 

Lenke til kommentar

 

Nå er du tilbake der du startet: Du lurer på hva som er det beste studievalget for deg, men før du har funnet ut om økonomi og informatikk faktisk er noe du liker, og derfor er du redd for å velge feil.

 

 

 

Du er nødt til å finne ut mer om begge to før du kan ta det riktige valget! Se mine forslag i mitt første innlegg.

 

Selvsagt vet man ikke det før man har prøvd det, og det vil egentlig ikke vite før man har begynt å studie. Å lese på wikipedia side om mikroøkonomi tror ikke det vil hjelpe så mye. Selv om jeg har gjort og vet ganske godt hva pensum går ut på ved f.eks NHH. Jeg er interessert å lese om de ulike markeder og er godt samfunns oppdater både når det gjelder politikk, men også noen bransjer jeg synes er interessante. Blant annet teknologi. Har investert litt fra før. Men det er ikke snakk om trading, selv om det er noe jeg skulle ønske jeg kunne sett mer på det. For å si det sånn har så vidt vært borti teknisk analyse og har ikke kommet lengre.

 

Informatikk har jeg ikke alt for mye erfaring. Selv om jeg har prøvd med på litt programmering på HTML og java. Men dette var 3-4 år siden. Siden da har jeg ikke gjort så mye mer. For meg virker begge utdanninger like spennende. Føler å kunne hatt kompetanse i begge felt hadde vært utmerket. 

Men som sagt man kan heller ikke si at jeg vil like de studiene. Fordi man vet det ikke før man har begynt der.  Jeg er i grunn ikke redd for å velge feil. Det er jeg redd for at jeg velger det ene også ser jeg at det andre kunne vært bedre eller at jeg ville vært mer ettertaktet på arbeidsmarkedet. Men bare for å si det sånn tror  jeg kunne trives med begge studier. Men prøver bare å finne ut hva som er "best" og gir størt muligheter. 

 

Du kommer ikke å vite hva det beste er før du har fått perspektiv i arbeidslivet uansett så slutt å tenk på det (Jeg tenkte veldig likt). Du veit noenlunde allerede nå hva som er heit ikke sant? Så gå for det du vil

Endret av Dokinator
Lenke til kommentar

Du kommer ikke å vite hva det beste er før du har fått perspektiv i arbeidslivet uansett så slutt å tenk på det (Jeg tenkte veldig likt). Du veit noenlunde allerede nå hva som er heit ikke sant? Så gå for det du vil

Helt sant. Jeg har fått noe lunde retning/studier jeg ønsker studere. Så tenker jeg å ta det videre derifra. Men synes det var utrolig hjelpsomt å få tankene ned på papir (eller i dette tilfelle forum :D

Lenke til kommentar

Selvsagt vet man ikke det før man har prøvd det, og det vil egentlig ikke vite før man har begynt å studie [..]

 

Veldig dumt å vente til etter studiestart med å finne ut om du liker valgt tema eller ikke. I verste tilfelle må du vente et helt år og flytte til et nytt sted hvis drømmestudiet er en helt annen plass.

 

Å lese på wikipedia side om mikroøkonomi tror ikke det vil hjelpe så mye [..]

 

Jeg lenket til Wikipedia så du kunne få se hva mikroøkonomi gikk ut på ..

 

Det er opp til deg selv å kjøpe, låne eller laste ned materiale så du kan tilegne deg mikroøkonomisk forståelse.

 

(Mikroøkonomi er ofte et emne når man begynner et økonomistudie, så dette er et veldig greit sted å begynne.)

 

[..] jeg [..] vet ganske godt hva pensum går ut på ved f.eks NHH. Jeg er interessert å lese om de ulike markeder og er godt samfunns oppdater både når det gjelder politikk, men også noen bransjer jeg synes er interessante. Blant annet teknologi. [..]

 

Så fint, da vet du hva studiet inneholder. Men hvordan vet du sikkert at du liker innholdet?  :)

 

[..] Har investert litt fra før. Men det er ikke snakk om trading, selv om det er noe jeg skulle ønske jeg kunne sett mer på det. For å si det sånn har så vidt vært borti teknisk analyse og har ikke kommet lengre. [..] har prøvd med på litt programmering på HTML og java. [..]

 

Så bra! Da kan du vel fortsette der da?

 

[..] For meg virker begge utdanninger like spennende. Føler å kunne hatt kompetanse i begge felt hadde vært utmerket. [..]

 

Bred kompetanse er bra. Men smal og mer spesialisert kompetanse som er bunnsolid og uten hull er enda bedre. Så velg med omhu, og ikke sikt altfor høyt.

 

[..] Jeg er i grunn ikke redd for å velge feil. Det er jeg redd for at jeg velger det ene også ser jeg at det andre kunne vært bedre eller at jeg ville vært mer ettertaktet på arbeidsmarkedet. Men bare for å si det sånn tror  jeg kunne trives med begge studier. Men prøver bare å finne ut hva som er "best" og gir størt muligheter.

 

Det er flinke og ivrige folk med god peil som er ettertraktet på markedet. Disse liker jobben sin, og har valgt noe de har talent for.

 

Altså handler det om å finne ut hva det er man duger best til. Og ikke tenk på status; det er bedre å være en glad grøftegraver fremfor miserabel siviløkonom.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg ville ha anbefalt en blanding av informatikk, økonomi og ledelse. For eksempel IT-støttet bedriftsutvikling (ITBU) ved NTNU, Trondheim. Jeg tror at rene økonomistudier kommer til å bli mindre attraktive, nå som teknologiledelse og IT-kompetanse blir viktigere og viktigere. Det finnes litt diverse studier rundt omkring som kombinerer IT og økonomi, men basert på de jeg kjenner som studerer, så virker informatikk og økonomi-studier på NTNU som veldig interessante, enten IT-støttet bedriftsutvikling eller noen andre greier:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...