Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Butikk som stjeler/benytter seg av min bod.


lavsel

Anbefalte innlegg

I oktober 2017 tok jeg kontakt med en butikk som holder til i samme bygård som jeg bor. Jeg har observert at de hadde plassmangel, og at de ved en tidligere anledning hadde benyttet seg av min bod til oppbevaring av varer. Jeg spurte butikkeier om hun ville ha interesse av å leie boden min. Hun prutet kraftig på prisen, og sa seg villig til å betale 500kr i mnd. Jeg godtok dette å sendte hun en kontrakt der det var presisert at jeg på min regning skulle henge opp en kraftig lås på døren før overtakelse.

Jeg fikk ikke noe svar på eposten etter dette, og har heller ikke fulgt opp saken siden. Altså er ingen kontrakt underskrevet, og fakturaen jeg sendte ut er heller ikke betalt. 

Idag gikk jeg ned i boden etter mistanke om at butikken har brukt boden min urettmessig. Der fant jeg ut at det har blitt hengt opp en stor lås på min bod. Samt så kunne jeg se gjennom et hull i døren at boden var fylt opp til randen med varer som tilhører butikken. Jeg blir ordentlig forbanna over at noen kan ta seg sånt til rette, og lurer på hvilke alternativer jeg har så jeg kan melke dette maksimalt. Kan oppsummere med at butikken har millionoverskudd. Boden er lokalisert på Frogner i Oslo der leieprisene er høye. 

 

Jeg har vurdert om jeg skal sette på en saftig lås på døren, og skrive en ny kontrakt der hun skal betale 3000 i mnd. Vil det være lovlig å låse tingene til butikken inne inntil videre slik at disse blir utillgjengelige. Jeg merker at jeg blir fryktelig sint og vil virkelig ta meg kraftig betalt når andre bruker min eiendom til å skape profitt til seg selv. Også mtp at jeg var temmelig raus innledningsvis å sa meg villig til å leie ut denne boden på 10-15 kvm. temmelig billig i forhold til andre boder jeg har sett på finn osv.

Har dere evt noen bedre løsninger?

 

mvh.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høres jo gøy ut. Mon tro om du kan anmeldes for tyveri om du låser inn tingene deres? Du burde i så fall ha bevis for at det ikke er du som har lagret "tjuvgodset" der.

 

Hvis ikke hadde jeg kjørt på med en skikkelig trollete lås, og krevd at de tilbakebetalte leie for månedene de har snyltet til seg lagringsplassen. Møter du på motstand her setter du ut tingene på kveldstid og låser igjen etter deg.

Lenke til kommentar

Er det tyveri hvis jeg låser boden ?

 

§ 346. Ulovlig bruk mv. av fast eiendom

Med bot straffes den som bruker eller rår over fast eiendom i strid med rettighetene til eieren eller en annen som rettmessig rår over eiendommen, slik at den berettigede påføres tap eller ulempe, eller i strid med dennes uttrykkelige forbud.

Straff etter første ledd anvendes likevel ikke på den som er part i en avtale med den berettigede om bruken av eller rådigheten over eiendommen.

 

 

Hvordan kan jeg melke så mye penger ut av denne kjerringa som overhode mulig? Merker jeg blir så kraftig provosert av måten hun stjeler fra en student som prøvde å tjene seg noen kroner på å leie ut en bod. 

Endret av lavsel
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke skjønne at du ikke skal kunne låse boden din, selv om noen har satt tingene sine der.

Men jeg er usikker på om du kan nekte dem å hente tingene. Selv om dem ikke gjør opp for seg først. I utgangspunktet skal vel "gjenglemte" ting kunne hentes etter avtale? Men du har definitivt et krav mot dem.

 

Jeg ville satt på hengelås, merket med navn og epost/telefonnr, og tatt en del bilder for dokumentasjon. Hvis du kan få dama til å innrømme skriftlig hvor lenge hun har brukt boden, kunne det også vært nyttig (eller ta opp telefonsamtale? Hvis det er lovlig?).

 

Og finn gjerne "gjengs leiepris" på lager i området, slik at du har et utgangspunkt for faktureringen. Det er kanskje noen firma som leier ut boder i nærheten. Siden dette ikke er avtalt utleie, så tror jeg du kan ta utgangspunkt i laveste leieperiode, som da blir høyeste pris pr dag.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å oppsøke innehaver og ta en prat ?

 

 

Dette. Kanskje er det bare gått i glemmeboken i en travel hverdag. Ikke noen grunn til å lage en konflikt hvis man kan slippe.

 

Husk: Selv om den ikke er underskrevet, så har hun ditt(!) forslag til kontrakt, som viser at dere begge hadde til hensikt å inngå avtalen. Da kan du ikke ensidig endre beløp eller annet.

 

Å ikke skrive under på en kontrakt som bekrefter en avtale gjør neppe avtalen ugyldig. Den kunne jo vært muntlig og fortsatt gyldig. Så langt er i så fall alt de er skyldig i manglende betaling av fakturaen du sendte.

 

Jeg antar at den rette fremgangsmåten her er å kontakte butikken skriftlig og purre på betalingen for de månedene som er gått, ifølge den samme avtalen som de har lagt til grunn når de tok boden i bruk. Og så tar du det derfra.

 

Ikke mye melk å hente her, slik jeg ser det. Forumets jusskyndige kan sikkert korrigere meg om jeg tar feil.

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vet ikke med det juridiske, men jeg hadde nok satt på en egen lås fort som f inntil betalingen++ er mottatt..

 

Litt skummelt at hun har en kontrakt i mailen hvor du har spesifisert pris.. Kan den ugyldiggjøres innen du får den tilbake underskrevet tro?

Kontrakten er ikke gyldig så lenge den ikke er signert av begge parter og begge har fått sin kopi.

Avtalen i seg selv kan derimot være gyldig, om den fra begge parter ble oppfattet som inngått muntlig og kontrakten bare skulle være formalisering.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Kontrakten er ikke gyldig så lenge den ikke er signert av begge parter og begge har fått sin kopi.

 

 

Jeg ville nok si det slik: Eposten med kontrakten bekrefter at trådstarter hadde akseptert å inngå en avtale på de nevnte betingelser. At kontrakten ikke er underskrevet betyr jo ikke at de ikke har gjort en gyldig avtale, bare at papirarbeidet henger etter.

 

Hvis betalingen uteblir etter purring, så er det noe annet.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kontrakten er ikke gyldig så lenge den ikke er signert av begge parter og begge har fått sin kopi.

 

 

Jeg ville nok si det slik: Eposten med kontrakten bekrefter at trådstarter hadde akseptert å inngå en avtale på de nevnte betingelser. At kontrakten ikke er underskrevet betyr jo ikke at de ikke har gjort en gyldig avtale, bare at papirarbeidet henger etter.

 

Hvis betalingen uteblir etter purring, så er det noe annet.

 

Geir :)

 

Jepp, jeg la inn følgende tillegg mens du svarte:

Avtalen i seg selv kan derimot være gyldig, om den fra begge parter ble oppfattet som inngått muntlig og kontrakten bare skulle være formalisering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det fyrste du må få klarheit i er om dere har inngått ein avtale eller ikkje. 

Slik som eg forstår det så har du i oktober i 2017 inngått ein avtale med butikken om å leige vekk din bruksrett av boda til butikken for 500 kr i måneden.

 

Det at du ikkje har fått betalt gir ikkje deg i seg sjølv til å ty til sjølvtekt ved å fråta eigaren eigendelane.

Det trådstarter her vil gjere er å begå underslag:

 

 

§ 324. Underslag

For underslag straffes den som med forsett om en uberettiget vinning for seg selv eller andre rettsstridig

a) selger, forbruker eller på annen måte tilegner seg en løsøregjenstand eller pengefordring som han besitter, men som tilhører en annen, eller b) forføyer over penger han har innfordret for en annen, eller som på annen måte er betrodd ham.

En handling som går inn under §§ 385 eller 386, straffes ikke etter paragrafen her.

Straffen for underslag er bot eller fengsel inntil 2 år.

 

 

Dersom det stemmer at dere har ein avtale om leige av bod for 500 kr i måneden, so må du starte med å kreve betalt. Du kan ikkje lovlig ty til sjølvtekt.

Husk at avtalen i utgangspunktet er gyldig sjølv om dere ikkje har signert kontrakt eller avtalt detaljane i avtalen som f.eks. korleis betalinga skal foregå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom det stemmer at dere har ein avtale om leige av bod for 500 kr i måneden, so må du starte med å kreve betalt. Du kan ikkje lovlig ty til sjølvtekt.

Husk at avtalen i utgangspunktet er gyldig sjølv om dere ikkje har signert kontrakt eller avtalt detaljane i avtalen som f.eks. korleis betalinga skal foregå.

 

Her er det vel et par momenter som taler mot at kontrakten er inngått. Den er aldri underskrevet eller bekreftet, skriftlig eller muntlig og det er aldri foretatt innbetaling siden kontraktsforslaget ble sendt i oktober (?) 2017. At butikken plutselig skal påberope seg en gyldig kontrakt syv måneder senere synes jeg virker helt urimelig. På et eller annet tidspunkt må kontraktsforslaget falle bort grunnet passivitet.

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

 

Dersom det stemmer at dere har ein avtale om leige av bod for 500 kr i måneden, so må du starte med å kreve betalt. Du kan ikkje lovlig ty til sjølvtekt.

Husk at avtalen i utgangspunktet er gyldig sjølv om dere ikkje har signert kontrakt eller avtalt detaljane i avtalen som f.eks. korleis betalinga skal foregå.

 

Her er det vel et par momenter som taler mot at kontrakten er inngått. Den er aldri underskrevet eller bekreftet, skriftlig eller muntlig og det er aldri foretatt innbetaling siden kontraktsforslaget ble sendt i oktober (?) 2017. At butikken plutselig skal påberope seg en gyldig kontrakt syv måneder senere synes jeg virker helt urimelig. På et eller annet tidspunkt må kontraktsforslaget falle bort grunnet passivitet.

 

Det at trådstarter først etter 7mnd oppdager at boden er benyttet av butikken, må også kunne kalles passivitet.

 

Leietaker kan lett her hevde at det er inngått avtale, men de har rett og slett glemt å signere kontrakten.

Er det sendt faktura og/eller betalingsinformasjon? Er betaling purret?

Minste motstands vei her er nok å ta kontakt med butikken og løse det i minnelighet. Skjønner at det er frustrerende med drittsekker folk som tar seg til rette, men du får ta litt skyld selv for å ha inngått en altfor god avtale i utgangspunktet, og ikke passe på boden din.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...