Gå til innhold

Brukes i elektronikk: Japan har funnet en «nær uendelig» kilde til sjeldne jordarter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Disse elementene brukes i en lang rekke elektroniske produkter, fra TV-er til elektromotorer. Siden Kina er en så stor aktør, har de stor påvirkning på prisene.


Det har før til at man for eksempel i Japan har utviklet elektromotorer som er helt fri for neodynium. "


 


 


Det er jo naturlig at et land, som også står for en stor del av produksjonen av elektroniske dupeditter til resten av verden  (takk Kina), vil ha stor påvirkning på prisen.


Slik er/har det også vært for gull, sølv, kobber, olje, krydder, m.m. gjennom tidene. Hvem skulle ellers bestemt prisen på slike produkter?


 


Men hva  er det med,  f.eks. Neodynium, som gjør disse råvarene/elementene så viktig i f.eks. elektromotorer?


Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Men hva  er det med,  f.eks. Neodynium, som gjør disse råvarene/elementene så viktig i f.eks. elektromotorer?

Neodynium gir bedre magneter ihht. styrke vs vekt enn annet metall.
Lenke til kommentar

Har vi ikke plaget naturen nok nå?

 

Det trenger jo ikke å være uetisk å grave opp sjeldne jordarter. Vår avhengighet av disse ressursene forsvinner ikke, så det er bedre at det gjøres fra et industrialisert land med relativt god historikk innenfor etisk forvaltning av ressurser, enn at det går over til hva enn alternativet er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alt som fjerner avhengighet fra Kina er jo gode nyheter! Nå mangler vel bare kobolt fra et sivilisert land?

Kina er verdens eldste sivilisasjon, så at du kaller dem usivilisert er ganske ironisk.

 

Hvorfor er det bra å fjerne avhengighet fra Kina spesielt? Vi har en global økonomi, og jorden har aldri hatt det bedre og mer fredelig som nå. Avhengighet av hverandre sørger for at konflikt med hverandre er dyrt og samarbeid er å foretrekke. Er ikke det bra?

 

Har vi ikke plaget naturen nok nå?

Det er stort sett overfiske og forurensning som plager de områdene. Utvinning av sjeldne metaller er relativt uproblematisk og er ingenting i forhold til de virkelige problemene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Det trenger jo ikke å være uetisk å grave opp sjeldne jordarter. Vår avhengighet av disse ressursene forsvinner ikke, så det er bedre at det gjøres fra et industrialisert land med relativt god historikk innenfor etisk forvaltning av ressurser, enn at det går over til hva enn alternativet er.

 

Du mener altså Japan står for etisk forvaltning av ressurser, mens Kina ikke gjør?

 

Hva gjør Kinas forvaltning av ressurser uetisk, mens Japans forvaltning er etisk?

 

Hva med når Japan fisker etter utrydningstruede arter selv om de ikke har lov, men de bryr seg ikke? Er dette etisk forvaltning av ressurser? Historisk... er det å bruke mennesker som slaver inngående i din versjon av etisk forvaltning av ressurser?

 

Er antagelsene dine basert på hva du føler om Japan vs Kina, eller er de baserte på fakta?

 

Jeg sier ikke Kina er så etiske, men er andre land noe mer etiske?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Det trenger jo ikke å være uetisk å grave opp sjeldne jordarter. Vår avhengighet av disse ressursene forsvinner ikke, så det er bedre at det gjøres fra et industrialisert land med relativt god historikk innenfor etisk forvaltning av ressurser, enn at det går over til hva enn alternativet er.

 

Du mener altså Japan står for etisk forvaltning av ressurser, mens Kina ikke gjør?

 

Hva gjør Kinas forvaltning av ressurser uetisk, mens Japans forvaltning er etisk?

 

Hva med når Japan fisker etter utrydningstruede arter selv om de ikke har lov, men de bryr seg ikke? Er dette etisk forvaltning av ressurser? Historisk... er det å bruke mennesker som slaver inngående i din versjon av etisk forvaltning av ressurser?

 

Er antagelsene dine basert på hva du føler om Japan vs Kina, eller er de baserte på fakta?

 

Jeg sier ikke Kina er så etiske, men er andre land noe mer etiske?

 

 

Du legger ord i munnen på meg. Jeg har ikke nevnt noe om Kina, men refererte snarere til ressurser i utviklingsland.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Du legger ord i munnen på meg. Jeg har ikke nevnt noe om Kina, men refererte snarere til ressurser i utviklingsland.

 

Dette handler om sjeldne metaller, Kina eksporterer nesten alt i verden. Kina er og et utviklingsland. Hvordan kan du da ikke mene Kina?

 

Utviklingsland som utvinner nesten all verdens forbruk av sjeldne jordarter er Kina.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Du legger ord i munnen på meg. Jeg har ikke nevnt noe om Kina, men refererte snarere til ressurser i utviklingsland.

 

Dette handler om sjeldne metaller, Kina eksporterer nesten alt i verden. Kina er og et utviklingsland. Hvordan kan du da ikke mene Kina?

 

Utviklingsland som utvinner nesten all verdens forbruk av sjeldne jordarter er Kina.

 

Men det betyr ikke at jeg implisitt snakket om Kina. Det jeg i hovedsak snakket om var gruvedrift og oljeboring i fattige og korrupte land lokalisert i Afrika. Hva som angår Kina har jeg ikke peiling på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Men hva  er det med,  f.eks. Neodynium, som gjør disse råvarene/elementene så viktig i f.eks. elektromotorer?

Neodynium gir bedre magneter ihht. styrke vs vekt enn annet metall.

 

Takk.

Så ble jeg  mer nysgjerrig, og fant dette:

 

"Neodym er et metall som er ferromagnetisk (mer spesifikt det viser antiferromagnetiske egenskaper), noe som betyr at det som jern kan magnetiseres for å bli en magnet, men Curie temperaturen (temperaturen over hvilken ferromagnetismen forsvinner) er 19 K (-254 ° C ), så i ren form vises magnetismen bare ved ekstremt lave temperaturer. [5] Imidlertid kan forbindelser av neodym med overgangsmetaller som jern ha Curie temperaturer godt over romtemperatur, og disse brukes til å lage neodymmagneter.

Styrken til neodymmagneter skyldes flere faktorer. Det viktigste er at den tetragonale Nd2Fe14B krystallstrukturen har eksepsjonelt høy uniaxial magnetokrystallinsk anisotropi (HA ~ 7 T - magnetisk feltstyrke H i enheter av A / m versus magnetisk moment i A · m2). [6] [3] Dette betyr at en krystall av materialet magnetiserer fortrinnsvis langs en bestemt krystallakse, men er svært vanskelig å magnetisere i andre retninger. Som andre magneter består neodymiummagnetalloyen av mikrokrystallinske korn som er justert i et kraftig magnetfelt under fremstillingen, slik at deres magnetiske akser alle peker i samme retning. Krystallgitterets motstand for å snu sin magnetiseringsretning gir forbindelsen en meget høy koercivitet eller motstand mot demagnetisering."

 

Selv om mye * gikk langt over min forstand, og langt inn i prestens *, skjønner jeg litt mer.

 

Men i og med at dette er "sjeldne jordmetaller", må det antagelig være slik at det er små mengder som skal til i en legering, for å lage sterke(re) magneter. (?)

 

 

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Men det betyr ikke at jeg implisitt snakket om Kina. Det jeg i hovedsak snakket om var gruvedrift og oljeboring i fattige og korrupte land lokalisert i Afrika. Hva som angår Kina har jeg ikke peiling på.

 

Men handler ikke denne saken spesifikt om sjeldne metaller? 

 

Men hverken gruvedrift i Afrika eller oljeboring i Afrika har noe med sjeldne metaller å gjøre. Cobalt er ikke "rare earths". Heller ikke gull eller diamanter. Så jeg antok at du snakket om noe som var relevant til artikkelen. Om du mener gruvedrift og oljeboring i Afrika er ikke det et annet emne enn det tråden tar opp? Som er sjeldne jordarter.

 

Og du skriver og spesifikt sjeldne jordarter i ditt innlegg. Du mener at det ikke nødvendigvis trenger å være uetisk å grave dette opp. Det er jeg enig i. Om det gjøres skikkelig i siviliserte land. Det er jeg og enig i. 

 

https://www.statista.com/statistics/268011/top-countries-in-rare-earth-mine-production/

 

rare-earths.jpg

 

 

 

Men som du ser, ingenting av dette utvinnes i Afrika. Så hvordan putter jeg ord i munnen på deg når jeg antar du snakker om Kina? Hvordan kan du mene at du mente Afrika, om dette ikke graves opp i Afrika i det hele tatt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men som du ser, ingenting av dette utvinnes i Afrika. Så hvordan putter jeg ord i munnen på deg når jeg antar du snakker om Kina? Hvordan kan du mene at du mente Afrika, om dette ikke graves opp i Afrika i det hele tatt?

 

Fordi jeg sa at det ikke trenger å være uetisk å grave opp sjeldne jordarter, og at det er bedre det går til et industrialisert land med relativt god historikk innenfor etisk forvaltning av ressurser, enn at det går over til hva enn alternativet er.

 

At alternativet er Kina hadde jeg ikke peiling på, så å klandre meg for å antyde at Kina driver med uetisk gruvedrift blir å legge ord i munnen på meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sjeldne metaller brukes i så godt som alt av moderne elektronikk i verden. Vi er veldig avhengige av det.

 

Kina uoffisielt boikottet Japan over en krangel mellom de to landene ved å holde tilbake metaller fra å nå Japan. Om det skjer over tid slik at Japan bruker opp sine lagere så vil betydelige deler av Japan sin økonomi stoppe opp. 

 

Trump tror han er kul når han har handelskrig med Kina, men om Kina hadde stoppet import av dette til USA så hadde de hatt enorme problemer. 

 

Det er også derfor Japan gav etter og gjorde som Kina ville. Og det sitter langt inne for Japan. Så dette er viktig for Japan for å skaffe egen produksjon. Det har alltid vært viktig for Japan som naturlig mangler mye ressurser å ta områder som inneholder ressurser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Fordi jeg sa at det ikke trenger å være uetisk å grave opp sjeldne jordarter, og at det er bedre det går til et industrialisert land med relativt god historikk innenfor etisk forvaltning av ressurser, enn at det går over til hva enn alternativet er.

 

At alternativet er Kina hadde jeg ikke peiling på, så å klandre meg for å antyde at Kina driver med uetisk gruvedrift blir å legge ord i munnen på meg.

 

Men jeg visste heller ikke at du ikke visste Kina hadde nesten alt. Så jeg mente jo ikke å putte ord i munnen din. Jeg trodde du var klar over at Kina stod for nesten alt og ingenting foregikk i Afrika og dermed anklaget Kina for dette.

 

Så da er det vel kanskje en misforståelse basert på hva vi visste og ikke visste?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Alt som fjerner avhengighet fra Kina er jo gode nyheter! Nå mangler vel bare kobolt fra et sivilisert land?

Hvorfor er det bra å fjerne avhengighet fra Kina spesielt?
Det er aldri heldig at enkeltland, spesielt eit som er kjent for å fryse ut land som kritiserer dei (til dømes Noreg etter ein viss Nobelpris) kontrollerer tilbodet av noko som helst på verdsmarknaden.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...