Gå til innhold

Etter 17 år har danske DAB-signaler fremdeles dårligere lydkvalitet enn FM-båndet


Anbefalte innlegg

I mine øyne så burde DAB være kåret til århundrets sløseri. For egen del har jeg helt sluttet å lytte til radio. Både på kjøkkenet og i bil. Det hender fortsatt at jeg hører enkelte "gode gamle radioprogrammer" man da på nettradio. Ser heller ikke for meg at jeg noen gang kommer til å kjøpe DAB radio.

 

Nå vet jeg ikke om det er flere som tenker som meg, men jeg ser ikke bort fra det. Og i verste fall så har innføringen av DAB gjort at det totale lyttertallet på radio har gått ned.

 

Spesielt merkelig var jo overgangen til DAB mtp at vi aldri har hatt flere FM mottakere enn nå ved innførsel av DAB. Og nesten alle av oss gikk liketil med konstant med FM mottaker i lommen i form av mobil med FM radio.

 

Heller enn å knusle med DAB burde de vedlikeholdt og forbedret FM og jobbet hardt for å få flere til å bruke FM på mobil på buss, tog på vei til jobb etc. Nå tror jeg mange har skrudd av radioen for aller siste gang og de kommer neppe tilbake sålenge det koster penger i form av ny DAB radio.

 

Enig, og nå kjøper vel heller folk en enhet som er en ren høytaler med Bluetooth-støtte. Fordi da kan de spille det meste, som en mobiltelefon/nettbrett kan levere.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Radio? Har hatt bil med DAB i litt over en uke nå og har kun brukt Spotify. Har faktisk ikke tenkt tanken på radio. På tross av at jeg frem til slukkingen hadde «mine» program som jeg hørte på til og fra jobb. Tror disse programmene sendes ennå, men det har ikke falt meg inn å sjekke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Etter en stund er det faktisk ganske enkelt å høre forskjell på vanlig 128 kbps mp2 layer2 og AAC i samme bitrate. AAC låter friskere, mer åpent, og de kunstige lyd-bivirkningene man klarer å tvinge mp3 til å avsløre er ikke like hørbare i AAC. Faktisk er 128 kbps AAC vel så godt som mp2 192 kbps.

 

DAB kommer til å bli sendt ut i AAC 96 kbps SBR, og det signalet er ganske enkelt å skille fra referansen. Det er en slags avmatting av lyden i toppen og gnisten i lyden blir borte. Det er ikke helt dit vi vil når det gjelder kvalitet, men det er sannsynligvis «godt nok» for de enhetene som skal avspille DAB.

https://www.dinside.no/data/er-dab-virkelig-darligere-enn-fm/63959191

 

 

Kanaler i Norge :-/

https://no.m.wikipedia.org/wiki/DAB_i_Norge

Vises til radio.no for oppdatert liste men finner ingen. Skal det ties ned hvilken båndbredde ulike aktører er tildelt av dab mafiaen NRK og P4.

 

6736970_C_C356_4381_9168_0385_D757213_F.

Har ikke hatt under 192kbit/s på sikkert 16-18 år på noe format jeg har brukt. Ikke rart DAB føres ut som skit. Musikkanaler ned i 48kbit/s...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å herregud. Takk for tabellen. Denne forklarer opplevelsen min for et par uker siden da jeg hørte en herlig låt på NRJ og skrudde godt opp i bilen. Burmester-høyttalerne der er det ingenting å si på kvalitetsmessig, (de leverer high-end til hjemmemarkedet). Gleden over låten ble merkelig kortvarig, måtte skru over på annen stasjon etter et minutt omtrent. Mistet alt engasjement.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hører endel på dab , men kun i bilen. Blir for å få litt trafikk meldinger , nyheter og slikt blandet med litt listepop.

Merker at det blir mest riksdekkende P4 og det er sikkert mye grunnet bitrate kvaliteten i tillegg til radioreporterene deres.

Disktribusjonskostnadene til de andre raidio stasjonene er mindre enn det halve grunnet båndbredden de har og de betaler sikkert det halve (64kbit og lavere)

P4 har et klart konkurranse fortrinn sammen med alle nrk sine kanaler overfør lyttere med mere kresne preferanser på lyd.

NRK hører jeg så å si aldri på.

Lenke til kommentar

Problemet med DAB og trådtittelen, er at DAB aldri kommer til å bli bedre!

DAB er ikke en standard under utvikling, den er satt, og kan kun endres ved at vi bytter ut alle DAB-radioene.

 

Derfor burde vi beholdt FM, inntil bilradioer og alt annet støttet vanlig web-radio via 4G eller wifi, og ikke brukt milliarder på noe som kommer til å være i bruk i noen veldig få år.

 

Greit nok, dette visste de ikke når standarden ble pønsket ut! Men de har hatt 20 år på å se hvor det bar når internett kom...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Etter en stund er det faktisk ganske enkelt å høre forskjell på vanlig 128 kbps mp2 layer2 og AAC i samme bitrate. AAC låter friskere, mer åpent, og de kunstige lyd-bivirkningene man klarer å tvinge mp3 til å avsløre er ikke like hørbare i AAC. Faktisk er 128 kbps AAC vel så godt som mp2 192 kbps.

 

DAB kommer til å bli sendt ut i AAC 96 kbps SBR, og det signalet er ganske enkelt å skille fra referansen. Det er en slags avmatting av lyden i toppen og gnisten i lyden blir borte. Det er ikke helt dit vi vil når det gjelder kvalitet, men det er sannsynligvis «godt nok» for de enhetene som skal avspille DAB.

https://www.dinside.no/data/er-dab-virkelig-darligere-enn-fm/63959191

 

 

Kanaler i Norge :-/

https://no.m.wikipedia.org/wiki/DAB_i_Norge

Vises til radio.no for oppdatert liste men finner ingen. Skal det ties ned hvilken båndbredde ulike aktører er tildelt av dab mafiaen NRK og P4.

 

6736970_C_C356_4381_9168_0385_D757213_F.

Har ikke hatt under 192kbit/s på sikkert 16-18 år på noe format jeg har brukt. Ikke rart DAB føres ut som skit. Musikkanaler ned i 48kbit/s...

 

 

I tillegg til den ekstremt lave bitraten, så brukes .mp2 så vidt jeg har forstått. For det var jo det beste som eksisterte når standarden ble lagt en gang på 80 eller 90 tallet...

Med AAC, OGG, eller noe annet moderne, hadde vi kanskje sluppet blikkbokslyden selv om alle detaljene hadde vært borte der også.

Lenke til kommentar

 

 

 

Etter en stund er det faktisk ganske enkelt å høre forskjell på vanlig 128 kbps mp2 layer2 og AAC i samme bitrate. AAC låter friskere, mer åpent, og de kunstige lyd-bivirkningene man klarer å tvinge mp3 til å avsløre er ikke like hørbare i AAC. Faktisk er 128 kbps AAC vel så godt som mp2 192 kbps.

 

DAB kommer til å bli sendt ut i AAC 96 kbps SBR, og det signalet er ganske enkelt å skille fra referansen. Det er en slags avmatting av lyden i toppen og gnisten i lyden blir borte. Det er ikke helt dit vi vil når det gjelder kvalitet, men det er sannsynligvis «godt nok» for de enhetene som skal avspille DAB.

https://www.dinside.no/data/er-dab-virkelig-darligere-enn-fm/63959191

 

 

Kanaler i Norge :-/

https://no.m.wikipedia.org/wiki/DAB_i_Norge

Vises til radio.no for oppdatert liste men finner ingen. Skal det ties ned hvilken båndbredde ulike aktører er tildelt av dab mafiaen NRK og P4.

 

6736970_C_C356_4381_9168_0385_D757213_F.

Har ikke hatt under 192kbit/s på sikkert 16-18 år på noe format jeg har brukt. Ikke rart DAB føres ut som skit. Musikkanaler ned i 48kbit/s...

 

 

I tillegg til den ekstremt lave bitraten, så brukes .mp2 så vidt jeg har forstått. For det var jo det beste som eksisterte når standarden ble lagt en gang på 80 eller 90 tallet...

Med AAC, OGG, eller noe annet moderne, hadde vi kanskje sluppet blikkbokslyden selv om alle detaljene hadde vært borte der også.

Dab+ bruker aac. Dab bruker mp2. Hvis det som står på Wikipedia er rett er det bare p4 og radio norge som ikke har gått over til dab+.
Lenke til kommentar

Det er ikke plass til mange kanaler til det vi «musikk lyttere» kaller for akseptabel koding og bitrate nei. Bare det er jo en gedigen vits med systemet.

Ganske unaturlig synes jeg at «rene musikk stasjoner» uten mye prateprogram får eller har tilegnet seg så liten bitrate. Men det er vel om å gjøre å få inn flest mulig.

Jeg brukteradio innstilt på FM i bil (sjelden dab/dab+) for lytting før fm senderene ble slukket. Og det var ikke bare på trass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke noe rart at DAB låter bedre i Norge.

Jeg pendlet den samme strekningen i mange år med samme bil og la godt merke til at FM ble nedprioritert år på år på år på år.

Enten sluttet de å vedlikeholde det, eller så har de strategisk skrudd ned sendestyrken på FM, før overgangen til DAB, ila de siste 10 årene.

Det er iallefall fult av ugler i mosen, for det var INGEN problemer med FM på strekningen i 2008, men i 2017 så var det nesten ikke dekning!

 

Jeg har kun de senere år hatt en bil med god FM-radio (og innebygd tre antenner). Jeg ble forbløffet hvor godt jeg fikk inn FM overalt (unntatt kortere tid et par steder) det siste året før FM ble slått av (områdene Portør-Kragerø-Oslo-Eidsvoll-Gran-Gausdal-Venabygd-Folldal-Drivdalen-Trollheimen). Siste året har jeg hatt DAB+ knyttet til den gamle innebygde FM-radioen. Det har fungert svært bra, med unntak av at jeg mistet lyden ca fem minutter over Venabygdfjell i påsken. Har også opplevd noen få tilfeller å måtte velg kanal på ny, da jeg har kommet inn på annet (hva det enn kan være, veitrafikkanal kanskje).

 

Dabradioer fungerer fint hjemme, på hytte ved Portør og hytte i Trollheimen. Hører mest på P1 og P2 og har liten kompetanse til å uttale med om kvalitetsaspekter knyttet til musikklyd.

 

Mitt krav til DAB+ er at radio må kunne tas inn over alt (i hele landet). Mine erfaringer er så langt gode.

Lenke til kommentar

Mitt krav til DAB+ er at radio må kunne tas inn over alt (i hele landet). Mine erfaringer er så langt gode.

 

Det er klart at store deler av befolkningen har dette som eneste krav. Og da er jo DAB på god vei til perfeksjon!

 

Men nå handler denne tråden om lydkvaliteten, og på det området er det nok dessverre ingen bedring i vente.

Lenke til kommentar

Angående dekning.

Flere ganger i vinter hadde jeg mens jeg var ute å kjørte «no signal» når det snødde. I Oslo område. Forsvant helt og ganske lenge (mange minutter )

Er frekvensområde 174–240 MHz mere utsatt for dette enn FM 87-108MHz eller er det tilfeldigheter og plasseringen ,styrke til sendere ift mottaker (meg).

Er jo vesentlig med radio når det er ekstrem situasjoner , ulykker og annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En god lenke om FM

http://www.lytter.no/bakgrunn/fm-kringkasting/

 

Nesten hele det hørbare 20-20kHz er mulig å overføre.

Støynivå 50-55 dB under ideelle frohold.

Med stereo perspektiv ofrer man litt i diskant området fra ca 15kHz

 

Så i strøk med gode fm sendere og bra mottak sier det nok om dette. Og selve lydsignalet fra fm sender til mottaker apparatet er «analog» med frekvens modulasjon og uten noe digital komprimerings kodek.

Det er 1 konvertering fra stasjonens Mpeg 2 og ut på fm senderene. Man vet at jo flere konverteringer en har jo dårligere blir sluttresultatet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Mitt krav til DAB+ er at radio må kunne tas inn over alt (i hele landet). Mine erfaringer er så langt gode.

 

Det er klart at store deler av befolkningen har dette som eneste krav. Og da er jo DAB på god vei til perfeksjon!

 

Men nå handler denne tråden om lydkvaliteten, og på det området er det nok dessverre ingen bedring i vente.

DAB+ gir meg fin og klar lyd. Har opplevd mye dårlig FM-lyd og kanaler jeg ikke har fått inn. Jeg forstår at FM-ly på sitt beste er bedre enn DAB+, men det hjelper jo ikke dersom FM når dårlig og er forvrengt.

 

Overskriften angir DAB+ og FM generelt, og da må alle sider tas med (inkludert praktisk implementering og faktisk opplevelse).

Lenke til kommentar

Hehe jeg må le av hele DAB fiaskoen. Økt lydkvalitet var blant de fremste fanesakene for DAB mafia'n. Det samme at vi ville få økt tilbud gjennom langt flere radiokanaler. Personlig så tror jeg vil ender opp med langt færre radiokanaler nå etter DAB fordi lytterne er vekk, bruksmønstret har endret seg og de som leverer på DAB eller DAB + leverer kvalitet under pari. Ja nå tenkte jeg ikke kvalitet på de forskjellige programmene de sender men signalkvalitet. 

 

Lyden på DAB er bare trist. 

 

Og overgangen fra FM til DAB sett i lys av at vi alle hadde FM radio i bil, hjemme og på vår mobiltelefon så blir jo gjennomføringen av DAB regimet nesten hysterisk morsomt. Reklameinntektene er under press pga at annonsørene får mer målrettede annonser i andre medier, lyttertallene faller og mange har kanskje ikke engang muligheten til å lytte til DAB fordi de aldri hoppet på innkjøp av DAB radio. Hvordan skal små marginale radiokanaler overleve i DAB regimet? 

 

Om video killed the radio star så tror jeg kanskje DAB knekte rikskjente radioprogramledere. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Mitt krav til DAB+ er at radio må kunne tas inn over alt (i hele landet). Mine erfaringer er så langt gode.

 

Det er klart at store deler av befolkningen har dette som eneste krav. Og da er jo DAB på god vei til perfeksjon!

 

Men nå handler denne tråden om lydkvaliteten, og på det området er det nok dessverre ingen bedring i vente.

DAB+ gir meg fin og klar lyd. Har opplevd mye dårlig FM-lyd og kanaler jeg ikke har fått inn. Jeg forstår at FM-ly på sitt beste er bedre enn DAB+, men det hjelper jo ikke dersom FM når dårlig og er forvrengt.

Overskriften angir DAB+ og FM generelt, og da må alle sider tas med (inkludert praktisk implementering og faktisk opplevelse).

Ta en biltur rundt omkring i Sverige og sjekk tilstander både på mottak, rds, trafikk meldings info og lydkvalitet på nrj, magapol m.fl.

Noe annet som forsvant med FM var TMC (trafikk meldinger) som brukes i gps navigasjons enheter fra Tomtom, Garmin o.l for rute planlegging og omkjøringer samt varslinger om kø ulykker m.m.

Dette er velutviklet i Sverige og var også i bruk i Norge via statens vegvesen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Mitt krav til DAB+ er at radio må kunne tas inn over alt (i hele landet). Mine erfaringer er så langt gode.

 

Det er klart at store deler av befolkningen har dette som eneste krav. Og da er jo DAB på god vei til perfeksjon!

 

Men nå handler denne tråden om lydkvaliteten, og på det området er det nok dessverre ingen bedring i vente.

DAB+ gir meg fin og klar lyd. Har opplevd mye dårlig FM-lyd og kanaler jeg ikke har fått inn. Jeg forstår at FM-ly på sitt beste er bedre enn DAB+, men det hjelper jo ikke dersom FM når dårlig og er forvrengt.

Overskriften angir DAB+ og FM generelt, og da må alle sider tas med (inkludert praktisk implementering og faktisk opplevelse).

Ta en biltur rundt omkring i Sverige og sjekk tilstander både på mottak, rds, trafikk meldings info og lydkvalitet på nrj, magapol m.fl.

Noe annet som forsvant med FM var TMC (trafikk meldinger) som brukes i gps navigasjons enheter fra Tomtom, Garmin o.l for rute planlegging og omkjøringer samt varslinger om kø ulykker m.m.

Dette er velutviklet i Sverige og var også i bruk i Norge via statens vegvesen.

Mer enn nok trafikkmeldinger på P1!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...