Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Strøket 2år på rad vg1 hva gjør jeg nå?


Anbefalte innlegg

Har nå strøket 2 ganger på rad første året på vgs og har nå droppet ut.

Gikk Elektro og nå har jeg ikke en ide om hva jeg skal gjøre..

Drømmen er å jobbe innen programmering/spill design ect.
Så jeg søkte på det nærmeste som da var elektro. Men i Elektro drev vi bare med alt annet uten om det jeg hadde interesse for, fellesfag gikk greit så det var ikke noe problem men mistet all motivasjon og til slutt ga opp og strøk fordi jeg hadde for mye fravær.
Har nå fått kommet inn på en folkehøgskole som har kun med programmering og spill design å gjøre så ser fram til det.
Men etter 1 år med folkeshøgskole hva gjør jeg da?
For å få jobb spesielt innen programmering trenger jeg bachelor.
Og jeg får ikke gått Elektro om igjen.
Jeg har mye erfaring innen for spill design siden jeg har holdt på med det i ca 4 år nå så vet mye.
Men får liksom ikke brukt den erfaring til noe uten bachelor så må jeg virkelig gå gjennom 3 hjævlige år på vgs bare så jeg har muligheten til å ta en bachelor over enda 3 eller 4? år som helt sikkert blir dritt og...

Jeg er helt på villspor og vet ikke hva jeg skal gjøre.

 

ca 20% av det totale fraværet jeg hadde var også pågrunn av kronisk utmattelse og diverse men det var for det meste bare lite motivasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det stemmer godt. Det er kundene våre som bestemmer hvilke kvaliteter de ønsker, og fleste av kundene våre (om ingen) krever at våre ansatte har en formell utdanning.

 

Edit: Viktig rettelse.

Endret av Permanent jobb
Lenke til kommentar

 

 

Det stemmer godt. Det er kundene våre som bestemmer hvilke kvaliteter de ønsker, og færrest av kundene våre (om ingen) krever at våre ansatte har en formell utdanning.

 

Så hadde det vert mulig å ta vgs etter folkehøgskolen (året jeg da fyller 19) og så ta studiespess 3 år og så videre til bachelor.

Siden jeg må da ta vg1 som en 19åring er det andre muligheter for skolegang? Kan bli hjævlig å sitte med noen som er 3 år yngre enn deg.

Lenke til kommentar

Drit oppi den folkehøyskolen, kom deg inn på stud.spes nå til høst. 

 

Ser at søknadsfristen til høsten 2018 er gått ut på VIGO, dette kan du overstyre ved å møte opp fysisk hos inntakskontoret hos fylkeskommunen. 

Ser ikke noe grunn til å drite i folkehøgskolen, det er et fantastisk år som er veldig godt å ha med seg videre. Man har ikke noe hast med utdanning når man er ung.

Lenke til kommentar

Det der er fra en reklameside for en utdanningsinstitusjon. Ikke en nøytral kilde. Sitatet er heller ikke datert, og kan være flere år gammelt, det vi vet.

 

Les dessuten nøyere: sitatet sier ikke "bachelor", men "formell utdanning".

Og jeg sier ikke uten formell utdanning, bare uten bachelor.

 

Man kan nemlig ta formell utdanning som ikke er bachelor, uten VGS, f.eks. her: https://www.coursera.org/

 

Men, man må selvsagt vise at man har laget et par fenomale og omfattende prosjekter for å kompensere for manglende bachelor.

Lenke til kommentar

Det er fra NTNU, og jeg tviler på at det er bare "reklame", det er nok fakta i det sitatet. Dessuten så er ikke NTNU akkurat avhengig av å ha sånn "reklame" for å tiltrekke studenter. Sitatet er fortsatt relevant, ellers hadde det vært fjernet for høsten 2018 opptak. 

 

Jeg brukte sitatet som et eksempel siden det var veldig konkret og aktuelt for denne tråden. 

 

Dessuten så var "formell utdanning" brukt i forbindelse med høyere utdanning, noe som automatisk betyr "minimum" bachelor grad. 

Endret av OmniStat
Lenke til kommentar

 

Ja den støtter jeg, å ta det etter vgs. Er nok lurest sånn. VGS->folkehøgskole -> universitet/høgskole

Har allerede fått plass på folkehøgskole blir det noe problemer av å avlyse det nå?

Fortsett på folkehøyskole, der får du jo gjøre akkurat det du ønsker:

 

Drømmen er å jobbe innen programmering/spill design ect.

...

Har nå fått kommet inn på en folkehøgskole som har kun med programmering og spill design å gjøre så ser fram til det.

 

Etterpå skjer det én av tre ting:

A. Du blir mer motivert. Da blir det enklere å ta VGS.

B. Du mister totalt lysten på emnet, og velger noe annet. Bra du ikke tok 6 års utdanning innen emnet...

C. Du får jobb uten mer utdanning enn et par kurs. Kanskje ting er annerledes etter ett år.

Lenke til kommentar

NAV blåser fullstendig i hva du ikke får jobbet med. De forventer at du skal jobbe som dishwasher selv om du hadde ambisjoner om å jobbe som rørlegger. Penger er alt som teller.

 

Det er helt rett, de vil ha klienten fortest mulig ut av systemet. Det betyr at du kan ende opp som vaskedame for resten av livet fordi det synes NAV er "godt nok". De driter oppi ens ønsker om en bedre jobb eller utdanning. 

 

Det er som om NAV på en måte prøver å holde deg nede, men ikke helt nede, bare slik at du ender opp som en proletar. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...