Gå til innhold

Han vil snu opp ned på hvordan vi ser på teknologi (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis en tjeneste er gratis, er det sannsynligvis fordi du er produktet

Kan vi slutte å repetere denne frasen? Den var til forvirring da den ble fremmet for flere tiår siden og den er fortsatt forvirrende. De som lever etter denne filosofien vil høyst sannsynlig få seg noen ubehagelige overraskelser dersom dem en dag velger å nøye lese vilkårene og nærmere ettergå de produktene og tjenestene dem betaler for. I mange tilfeller vil du betale for noe og fortsatt likefullt være produktet. Dette er kanskje best eksemplifisert i kortfilmen Television Delivers People fra 1973:

 

The product of television, commercial television, is the audience. Television delivers people to an advertiser. There is no such thing as mass media in the United States except for television. Mass media means that a medium can deliver masses of people. Commercial television delivers twenty million people a minute. In commercial broadcasting the viewer pays for the privilege of having himself sold. It is the consumer who is consumed. You are the product of TV. You are delivered to the advertiser, who is the customer. He consumes you. The viewer is not responsible for programming. You are the end product. You are the end product delivered en masse to the advertiser. You are the product of TV.

Frasen ignorerer også at det finnes et utømmelig antall idealistiske prosjekter hvor brukerne ikke er produktet. Spesielt innenfor prosjekter med utspring i fri programvare vil motivasjonen ofte være at man kun ønsker å dele noe i håp om at det skal kunne være nyttig for andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...