Gå til innhold

TEST: Asus ZenBook UX430UN med dedikert grafikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere tar feil når det gjelder materielene i lokket.

Den blå varianten har plastlokk. Men med en coating som får det til å se ut som aluminium. Og en slags nano bla bla toppcoating som gir fingermerker.

Men den finnes også i en mørkgrå variant (den har jeg) som er i aluminium og som ikke er like følsom for fingermerker. Rammene er likevel også på denne i plast.

 

Et kjent problem med denne er at grafikkortet throttler ned frekvensen allerede ve 70-72degC. Det er tidlig. Og påvirker spillytelsen negativt.

 

Noen klager også på at viften går konstant, men helt ärlig. Man hører den ikke i det hele tatt når den surrer på laveste turtall. Og det gjør den oftest ved vanlig bruk.

 

For mitt bruk (videoredigering) finner man ikke tilsvarende ytelse til samma lave pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere tar feil når det gjelder materielene i lokket.

Den blå varianten har plastlokk. Men med en coating som får det til å se ut som aluminium. Og en slags nano bla bla toppcoating som gir fingermerker.

Men den finnes også i en mørkgrå variant (den har jeg) som er i aluminium og som ikke er like følsom for fingermerker. Rammene er likevel også på denne i plast.

 

Et kjent problem med denne er at grafikkortet throttler ned frekvensen allerede ve 70-72degC. Det er tidlig. Og påvirker spillytelsen negativt.

 

Noen klager også på at viften går konstant, men helt ärlig. Man hører den ikke i det hele tatt når den surrer på laveste turtall. Og det gjør den oftest ved vanlig bruk.

 

For mitt bruk (videoredigering) finner man ikke tilsvarende ytelse til samma lave pris.

 

Power selger varianten i mørkgrå aluminium. De fleste andre har den med blå plast.

Lenke til kommentar

Kan man spille f.eks PUBG på noenlunde ok settings og 30+ fps?

 

Edit:

 

OBS: grafikken lav i begynnelsen og øker, les info og linker på YT

 

ser helt kurrant ut med recording på i tillegg.. så er vel kanskje spillet som er kjent for å ikke være optimalisert kanskje blitt litt bedre siden januar.

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

Kjøpte selv Vivobook s14 istedenfor Zenbook.

 

Det var rett og slett ikke verdt over 5000kr ekstra for under 200gr mindre vekt, en i7 vs i5, og litt større SSD og en brikke med RAM jeg kan sette i dagen jeg trenger det. Ellers er maskinene nesten identiske.

 

Hvordan er viften? Allergisk mot viftestøy til daglig bruk (greit om man spiller)

Lenke til kommentar

 

Kjøpte selv Vivobook s14 istedenfor Zenbook.

 

Det var rett og slett ikke verdt over 5000kr ekstra for under 200gr mindre vekt, en i7 vs i5, og litt større SSD og en brikke med RAM jeg kan sette i dagen jeg trenger det. Ellers er maskinene nesten identiske.

 

Hvordan er viften? Allergisk mot viftestøy til daglig bruk (greit om man spiller)

 

Dessverre litt for aktiv til tider. Langt ifra verste jeg har vært borti, men den er merkbar i løpet av dagen. Eneste utenom vifta jeg ikke er så fornøyd med er et svakt 480p webcam og alt for dårlig nettverkskort (kommer nok til å bytte denne med ett fra Intel)

Asus har skrevet i noen poster at de skal komme med BIOS update som skal fikse vifta og noe mer men dette er allerede snart 6mnd siden uten at noe har skjedd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Betalte 10k for en ideapad med 8550u og mx150 for noen måneder siden. Men må jo si det at det grafikkortet er FRYKTELIG svakt. Er snakk om rocket league i 720p...

 

Spiller selv RL i 1080p medium med over 60fps med 8250 i5 og mx150.  Merket store forskjeller mellom driverne fra nvidia så oppdater om du ikke alt har gjort det. Merket også at mange spill, spesielt indie titler ikke automatisk aktiverte mx150 kortet. Måtte force nvidia kontrollpanelet til å benytte dedikerte kortet for å få det til å virke.

Lenke til kommentar

vi liker ikke at F-tastene i toppen sogner til de tradisjonelle F1- til F12-funksjonene fremfor mediekontroller, skjermlysstyrke og lignende. Dersom du skal justere volum, endre lysstyrken på skjermen eller lysene i tastaturet må du dermed holde inne Fn-tasten samtidig. Dette er tungvint i lengden og burde vært satt opp til å fungere motsatt.

 

Nei, nei og atter nei!

Slik maskinen er satt opp er den som en standardmaskin å regne. Det er utallige tastatursnarveier i f.eks. Office som benytter F-tastene, og det er drit irriterende når PC-produsentenes varierende medieknapper m.m. er standardfunksjon! Plutselig har man satt den i flymodus, eller slått av skjermen... De ekstrafunksjonene som F-knappene har skal selvsagt aktiveres med en ekstra tast - ikke motsatt! For de brukerne som ikke ønsker å følge industristandarden så er det fullt mulig å bytte om på det, men ikke la alternative funksjoner være primærhandlingen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Det er helt supert for de som kjører svært krevende programmer eller rendrer timeslange filmsnutter i 4K-oppløsning."

 

Lykke til med 4K-rendring eller redigering uten GPU støtte... Nettopp pga. av videoredigering skulle jeg gjerne hatt mer enn Intel HD onboard, samtidig som den er liten og lett. Dessverre finnes ikke den Thinkpadden for øyeblikket. Å kjøpe en Acer er totalt uaktuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...