Jump to content
Redaksjonen.

Slik har det nye Widerøe-flyet blitt det de kaller «verdens mest effektive fly»

Recommended Posts

"Med det avanserte kontrollsystemet har Embraer-ingeniørene kunnet tillate seg å flytte vingene og tyngdepunktet lengre fram på flyet"

Nei, center of pressure (cp) flyttes fremover, slik at tyngdepunktet (cg) kommer lenger bak i fohold til cp (men cg ligger fortsatt foran cp). Da trenger man mindre downforce fra haleroret som fører til lavere indusert luftmotstand.

 

Ellers, takk for bra artikkel.

Edited by stiantq
  • Like 2

Share this post


Link to post

Verdens mest effektive fly? I følge Wikipedia finner vi følgende tall for fly med rekkevidde rundt 1000 mil. Flytype, liter forbruk per 100 km og sete, introduksjonsår:

Best Bombardier CS100, 2,57, 2013, Boeing MAX 7, 2,77, 2017, Airbus 319 NEO, 2,82, 2015, Embraer E2-190, 3,32, 2018.

 

At Embraer bruker minst per setemil, tror jeg overhodet ikke. I følge Wikipedia bruker E2-190 ca 15% mindre enn sin forgjenger E-190, hvilket stemmer ca med artikkelens opplysninger (her 17,3%).

 

Nå skal sikkert de oppgitte data fra Wikipedia tas med en klype salt. E2-190 er et mindre fly hvilket gir høyere forbruk, men har kanskje andre fordeler som reduserer driftsomkostningene. Jeg er åpen for all informasjon som tilsier at E2-190 kommer bedre ut!

  • Like 1

Share this post


Link to post

 

Hvor lang rullebane krever dette flyet?

Omtrentlig 1.200 take off/1.280 landing (alt etter fuel/pax). Står mer på sidene til Embraer....https://www.embraercommercialaviation.com/commercial-jets/e190-e2-commercial-jet/

 

Take-off på 1190 meter er hvis flyet er fullt lastet med passasjerer, men har drivstoff til å fly 500 nm/926 km. Hvis flyet har maksimal take-off vekt (MTOW), kreves det 1620 meter rullebane.
  • Like 1

Share this post


Link to post

Hei og takk for tilbakemelding/korrigering.

Det er vel mye som tyder på at jeg har misforstått noe her. Jeg må sjekke opp igjen litt med kilden og forhåpentlig rette opp.

Mvh Per ED

"Med det avanserte kontrollsystemet har Embraer-ingeniørene kunnet tillate seg å flytte vingene og tyngdepunktet lengre fram på flyet"

Nei, center of pressure (cp) flyttes fremover, slik at tyngdepunktet (cg) kommer lenger bak i fohold til cp (men cg ligger fortsatt foran cp). Da trenger man mindre downforce fra haleroret som fører til lavere indusert luftmotstand.

 

Ellers, takk for bra artikkel.

Share this post


Link to post

Hei, jeg er helt enig i at det er vanskelig å gå god for den påstanden. Det er så mange parametre som teller inn, eks hvor det skal fly og på hvilken måte (nyttelast, rute etc), samt at begrepet «effektivt» kan ha flere betydninger i denne sammenhengen. Derfor satte jeg det i anførselstegn. Det er altså Embraer som påstår dette. Hver gang man møter representanter fra Boeing og Airbus har de også med seg tabeller som er vinklet slik at deres produkter kommer desidert best ut, eks hvordan de argumenterer for Max vs Neo, 787 vs 350/330, 777X vs 350-1000 etc.

Mvh Per ED

Verdens mest effektive fly? I følge Wikipedia finner vi følgende tall for fly med rekkevidde rundt 1000 mil. Flytype, liter forbruk per 100 km og sete, introduksjonsår:
Best Bombardier CS100, 2,57, 2013, Boeing MAX 7, 2,77, 2017, Airbus 319 NEO, 2,82, 2015, Embraer E2-190, 3,32, 2018.

At Embraer bruker minst per setemil, tror jeg overhodet ikke. I følge Wikipedia bruker E2-190 ca 15% mindre enn sin forgjenger E-190, hvilket stemmer ca med artikkelens opplysninger (her 17,3%).

Nå skal sikkert de oppgitte data fra Wikipedia tas med en klype salt. E2-190 er et mindre fly hvilket gir høyere forbruk, men har kanskje andre fordeler som reduserer driftsomkostningene. Jeg er åpen for all informasjon som tilsier at E2-190 kommer bedre ut!

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...