Gå til innhold

Slik har det nye Widerøe-flyet blitt det de kaller «verdens mest effektive fly»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Med det avanserte kontrollsystemet har Embraer-ingeniørene kunnet tillate seg å flytte vingene og tyngdepunktet lengre fram på flyet"

Nei, center of pressure (cp) flyttes fremover, slik at tyngdepunktet (cg) kommer lenger bak i fohold til cp (men cg ligger fortsatt foran cp). Da trenger man mindre downforce fra haleroret som fører til lavere indusert luftmotstand.

 

Ellers, takk for bra artikkel.

Endret av stiantq
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Verdens mest effektive fly? I følge Wikipedia finner vi følgende tall for fly med rekkevidde rundt 1000 mil. Flytype, liter forbruk per 100 km og sete, introduksjonsår:

Best Bombardier CS100, 2,57, 2013, Boeing MAX 7, 2,77, 2017, Airbus 319 NEO, 2,82, 2015, Embraer E2-190, 3,32, 2018.

 

At Embraer bruker minst per setemil, tror jeg overhodet ikke. I følge Wikipedia bruker E2-190 ca 15% mindre enn sin forgjenger E-190, hvilket stemmer ca med artikkelens opplysninger (her 17,3%).

 

Nå skal sikkert de oppgitte data fra Wikipedia tas med en klype salt. E2-190 er et mindre fly hvilket gir høyere forbruk, men har kanskje andre fordeler som reduserer driftsomkostningene. Jeg er åpen for all informasjon som tilsier at E2-190 kommer bedre ut!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvor lang rullebane krever dette flyet?

Omtrentlig 1.200 take off/1.280 landing (alt etter fuel/pax). Står mer på sidene til Embraer....https://www.embraercommercialaviation.com/commercial-jets/e190-e2-commercial-jet/

 

Take-off på 1190 meter er hvis flyet er fullt lastet med passasjerer, men har drivstoff til å fly 500 nm/926 km. Hvis flyet har maksimal take-off vekt (MTOW), kreves det 1620 meter rullebane.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei og takk for tilbakemelding/korrigering.

Det er vel mye som tyder på at jeg har misforstått noe her. Jeg må sjekke opp igjen litt med kilden og forhåpentlig rette opp.

Mvh Per ED

"Med det avanserte kontrollsystemet har Embraer-ingeniørene kunnet tillate seg å flytte vingene og tyngdepunktet lengre fram på flyet"

Nei, center of pressure (cp) flyttes fremover, slik at tyngdepunktet (cg) kommer lenger bak i fohold til cp (men cg ligger fortsatt foran cp). Da trenger man mindre downforce fra haleroret som fører til lavere indusert luftmotstand.

 

Ellers, takk for bra artikkel.

Lenke til kommentar

Hei, jeg er helt enig i at det er vanskelig å gå god for den påstanden. Det er så mange parametre som teller inn, eks hvor det skal fly og på hvilken måte (nyttelast, rute etc), samt at begrepet «effektivt» kan ha flere betydninger i denne sammenhengen. Derfor satte jeg det i anførselstegn. Det er altså Embraer som påstår dette. Hver gang man møter representanter fra Boeing og Airbus har de også med seg tabeller som er vinklet slik at deres produkter kommer desidert best ut, eks hvordan de argumenterer for Max vs Neo, 787 vs 350/330, 777X vs 350-1000 etc.

Mvh Per ED

Verdens mest effektive fly? I følge Wikipedia finner vi følgende tall for fly med rekkevidde rundt 1000 mil. Flytype, liter forbruk per 100 km og sete, introduksjonsår:
Best Bombardier CS100, 2,57, 2013, Boeing MAX 7, 2,77, 2017, Airbus 319 NEO, 2,82, 2015, Embraer E2-190, 3,32, 2018.

At Embraer bruker minst per setemil, tror jeg overhodet ikke. I følge Wikipedia bruker E2-190 ca 15% mindre enn sin forgjenger E-190, hvilket stemmer ca med artikkelens opplysninger (her 17,3%).

Nå skal sikkert de oppgitte data fra Wikipedia tas med en klype salt. E2-190 er et mindre fly hvilket gir høyere forbruk, men har kanskje andre fordeler som reduserer driftsomkostningene. Jeg er åpen for all informasjon som tilsier at E2-190 kommer bedre ut!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...