Gå til innhold

Hvordan søke på første utviklerjobb som C-student


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg trenger litt tips i forhold til det å søke utviklerjobber. Jeg er i ferd med å avslutte dataingeniørstudiet nå i vår, og ønsker derfor en relevant utviklerjobb på østlandet (lokasjon spiller liten rolle, da jeg uansett ser for meg å måtte pendle). Jeg er ikke kresen i det hele tatt, men ønsker en jobb hvor jeg kan utvikle meg videre innenfor systemutvikling. Jeg er en ganske typisk C-student, med en D her og der, men med tilsvarende mange B-er. Jeg har vært på ett intervju, i tillegg til å ha sendt 5 søknader rundt omkring. Alle har vært mindre IT-firmaer (ca 30 ansatte).

 

Jeg har fått litt følelsen av at jeg er en interessant kandidat frem til karakterene legges på bordet, men aner egentlig ikke om dette er tilfellet, da jeg bare hatt fått respons fra 3 bedrifter så langt. Spørsmålet mitt går på hvordan jeg burde gå frem i forhold til å sende ut søknader, og hva slags type bedrifter jeg bør sende til.

 

Er det i det hele tatt noe poeng i å sende søknader til de store (Evry, Bouvet, Capgemini osv.)? Eller er det sånn at kun de ‹‹beste›› får napp hos de største? Bør jeg registrere meg hos bemanningsbyråer? I så fall, hvilke?

 

Alle tips tas i mot med takk  :)

Endret av hattori_hanzo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg trenger litt tips i forhold til det å søke utviklerjobber. Jeg er i ferd med å avslutte dataingeniørstudiet nå i vår, og ønsker derfor en relevant utviklerjobb på østlandet (lokasjon spiller liten rolle, da jeg uansett ser for meg å måtte pendle). Jeg er ikke kresen i det hele tatt, men ønsker en jobb hvor jeg kan utvikle meg videre innenfor systemutvikling. Jeg er en ganske typisk C-student, med en D her og der, men med tilsvarende mange B-er. Jeg har vært på ett intervju, i tillegg til å ha sendt 5 søknader rundt omkring. Alle har vært mindre IT-firmaer (ca 30 ansatte).

 

Jeg har fått litt følelsen av at jeg er en interessant kandidat frem til karakterene legges på bordet, men aner egentlig ikke om dette er tilfellet, da jeg bare hatt fått respons fra 3 bedrifter så langt. Spørsmålet mitt går på hvordan jeg burde gå frem i forhold til å sende ut søknader, og hva slags type bedrifter jeg bør sende til.

 

Er det i det hele tatt noe poeng i å sende søknader til de store (Evry, Bouvet, Capgemini osv.)? Eller er det sånn at kun de ‹‹beste›› får napp hos de største? Bør jeg registrere meg hos bemanningsbyråer? I så fall, hvilke?

 

Alle tips tas i mot med takk  :)

Lag dine egne prosjekter på github, og send ut flere søknader (5 er ingenting). Jeg kjenner to som fikk c-ish i snitt og de greide å få jobber, men de hadde prosjekter å vise til. Tror de prorammerte mer enn de gikk til timene, lol.

Lenke til kommentar

Du kommer til å få jobb, men arbeidsgivere har mange å velge mellom så det går raskere om du gjør som Dokinator sier og legger ut noen prosjekter på GitHub. Jeg har også opplevd å bli bedt om å ta med prosjekter for fremvisning på intervju, og da er det veldig kjekt å ha noe klart, fremfor å måtte kaste seg over et nytt prosjekt det der og da.

 

Søk der du vil jobbe.

Lenke til kommentar

Det å være C-student er ingenting å bekymre seg for. Du har normalt gode karakterer og ønsker deg inn i en bransje som generelt bryr seg fint lite om dem.

 

Noen ganger kan det riktignok være litt vanskelig å lande sin første jobb. Det gjelder A-studenter også.

 

Jeg ville ikke nølt med å søke hos de store. De er desperate etter folk akkurat nå. Tro meg, jeg har jobbet hos Capgemini tidligere, og de kan ikke ansette mange nok.

 

Det kan også være lurt å snakke med rekrutteringsbyråer da de ofte kan sette deg direkte i kontakt med ledere i de aktuelle firmaene slik at du hopper over et steg i søknadsprosessen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...