Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilke fargede ledninger skal kobles sammen her?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sikkert best å spørre seg for. Men tror at svart og svart har samme polaritet. Dersom tverrsnittet på ledningen er stort nok, så kan batteri koke om det får lov å kortslutte ved feilkobling av polaritet. Så det er nokså viktig å gjøre ting riktig.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Sikkert best å spørre seg for. Men tror at svart og svart har samme polaritet. Dersom tverrsnittet på ledningen er stort nok, så kan batteri koke om det får lov å kortslutte ved feilkobling av polaritet. Så det er nokså viktig å gjøre ting riktig.

Lenke til kommentar

Glemte og nevne det men det er LED lys ja, så da kan jeg eventuelt bare prøve meg frem hvis det stemmer det du sier

 

Batteri kan ikke koke.

Du har sikkert kjøpt led-lys som er avhengig av riktig polaritet.

Bare til å prøve. Dersom det ikke lyser, bytt om.

Lenke til kommentar

Ok Luske_Ludvig, forklar da hvorfor det lar seg ødelegge om man tar en tjukk nok ledningslask. F.eks. 50 mm kabel som man lett får på Biltema. Skjer sikkert ved mindre tykkelser også. Legg denne over fra Plusspol til Minuspol. Du må innstallere en bryter mellom , så du ikke får lysbue på deg.
 
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterikabel-2000031868/
 
Har opplevd dette selv, at batteriet "kokte" i stykker, selvsagt når batteri var ute av syne for koblingssted pga. brukt lik farge på ledningene (ja teit, men også lærerikt). Blir en voldsom gassutvikling inni batteriet.
 
Enkelt forklart hvor stort energipotensiale som finnes i et bilbatteri (eller som her flere):
 


 
Obs, her skapes en enorm motstand mellom anode og katode i sveisebuen. Og man bør nok avslutte sveisingen før batteriet får nok. Men om du legger en ledningslask direkte skrudd fast på polene, som omtrent ikke har motstand, så vil batterie utlade for fort og det "koker" får en voldsom gassutvikling.

 

Batteri kan ikke koke.

Endret av G
Lenke til kommentar

Dette er snakk om 1,5mm kabel i baklampene på en henger. I en sikra kurs.

 

Hvis man tar en tynn ledning og kortslutter over et bilbatteri så ser du ledningen vrir seg i smerter før den tar fyr og smelter. Å brenne av den ledningen er som å slippe en liten fis for et bilbatteri.

 

Å kortslutte et batteri med en fastnøkkel, grov ledning, eller ved å lage et sveiseapparat blir noe annet. Batteriet begynner å frese, bule ut og gasse som et helvette hvis du klarer å opprettholde en god kortslutning. At hele batteriet detonerer kan vel også skje.

 

Å ødelegge et batteri på denne måten har ikke så mye sammenheng med det TS spør om. Det er likevel et viktig poeng fordi det er farlig å kortslutte bilbatterier. Derfor man alltid skal ta av/sette på batteripolene i riktig rekkefølge og ha litt respekt for batterier.

 

Dette TS driver med er morsom, enkel og trygg elektronikk å jobbe med. I værst fall så ryker sikringen. Jeg liker å bruke en prøvelampe for å finne kurser og polariteter. Da ser man også et evt. spenningsfall i kursene.

 

Billige Kina Led pærer kan være litt sære på polaritet. Det er ikke alltid de tåler å bli koblet feil vei. Pass også på at de har riktig voltstyrke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...