Gå til innhold

Fins det USB-C-adapter som faktisk takler 1000 Mbps Ethernet?


Anbefalte innlegg

Eg har testa to ulike Ethernet Adapter for USB-C, og dei har ikkje spesielt god yteevne.

Den beste kan nå 700 Mbps, men ofte er det 300 eller 400 Mbps på det mesta.

Trådlaust, klarar MacBook Pro meir enn USB-C-adapteret (!).

Så...

 

Er det nokon her som har erfaring med Ethernet-adapter for USB-C som faktisk taklar 1000 Mbps?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke adaptere har du testet hittil da? (Og ikke minst, har du noen andre mulige flaskehalser i nettverket ditt enn adapteren i seg selv? / har du noen muligheter til å teste hastigheter på det interne nettverket ditt uten bruk av adapter?)

 

Har selv en eldre Macbook Pro. Så ikke noe erfaring med de nye adapterne å vise til. Har bare fått med meg at den semi-offisielle fra Belkin er helt ubrukelig.

 

Gitt at det er adapteren som er problemet: Det fungerer vanligvis bra å bare søke seg frem til de adapterne som har fått best anmeldelser på Amazon. Et eksempel i ditt tilfelle er AROTAO USB-C to Ethernet Adapter. (Let gjerne etter anmeldelser som spesifikt tar for seg kjøpere med Macbook Pro).

Lenke til kommentar

Takk for svar og tips om Amazon (y)
Eg har eit Sandberg-adapter i sølv-farge, som typisk yter godt under 100 Mbps

 

Og så har eg eit Realtek-adapter som det står "USB3.1 Gigabit lan" på. Kvit sak med ulike fargar på lysdiodane (Act, Link og Power). Den klarar 300/300 Mbps. Unnataksvis kan den smella opp i 700+ men som oftast kun på utgåande trafikk. Inngåande, er sjeldan oppe i 350 Mbps.

Ingen av dei er stempla med modellnummer.

 

Eg har sett litt på det Belkin-adapteret som apple.no peikar mot, men om heller ikkje det taklar 1000/1000, så må eg finna noko betre :-)

Ein moderne stasjonær Windows-PC med i7, SSD, 16 GB RAM, etc. når 950/950 på denne gigabit-linja, så eg stolar på at eg ikkje har flaskehalsar lenger opp i systemet, ja. Og MBP-maskina har vert oppe i 900 Mbps på trådlaus tilkopling, så eg er ganske sikker på at det _er_ USB-C-adapteret som ikkje heng med.

Lenke til kommentar

Om du leser anmeldelsene på den amerikanske Apple Storen om Belkin adapteren så ser det ikke så veldig bra ut i hvert fall (link). Mye går på at den blir fort ødelagt. Mens en annen:

 

This adapter is only recognized as a 100BaseTX, even if you try to set it manually. Returned it and bought a Thunderbolt 3 (USB-C) to Thunderbolt 2 adapter since I already had an old Thunderbolt to Ethernet adapter from Apple. This combo may not be elegant, but it gives me full gigabit speed.

Der 100BaseTX er en standard som bare klarer 100/100 Mbps. Så det kan faktisk være et driverproblem fra Apple sin side.

 

Denne artikkelen er noen år gammel, men beskriver problemer med 3rd party ethernet adaptere til Mac, der svaret med flest upvotes beskriver det som et problem relatert til Apple's "System Integrity Protection".

Lenke til kommentar

Kan si at Apple sin integrity protection policy er like virkelig som buy new hardware by artificial software slowdowns policy på telefoner. De er ganske keen på å sertifisere alt som skal brukes av hardware.

 

Har litt troen på Anker. De lager gode USB-løsninger og de har gått igjennom Apple-sertifisering også.

 

https://www.amazon.com/Anker-Aluminum-1-Gigabit-Compatible-ChromeBook/dp/B00ZZ6NW5E

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...