Gå til innhold

Hvordan sparer dere penger?


PgUp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

- Betaler ned på bolig
- Fast trekk til globalt indeksfond hver måned
- Fyller opp BSU den 1. jan. hvert år
- Fyller opp BSU 2.0 den 1 . jan. hvert år for renten sin del, men ikke alltid jeg lar dem stå over nyttår (og dermed "låses")
- IPS. Da jeg fylte den opp i fjor vil skattefordelen alene fylle den opp 1/4 i år. Får vurdere om det blir full tank i år også.
- Bank. Greit å ha noe lett tilgjengelig i tilfellet noe skjer.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Jeg setter bort 2000 til sparekonto og 600 på fond samme/dagen etter lønning. Jeg sørger alltid for å ha en buffer liggende på sparekonto på 50000 eller mer. Mot slutten av året så setter jeg bort 25000 til BSU.

 

Så har jeg en egen regningskonto for strøm, mobil, Internett, lån og andre faste utgifter der jeg fører over et fast beløp som er et par hundre over beregnede utgifter. Resten av forbrukskontoen går til mat, klær og andre goder.

 

 

- Fyller opp BSU 2.0 den 1 . jan. hvert år for renten sin del, men ikke alltid jeg lar dem stå over nyttår (og dermed "låses")

Har du to BSU kontoer?

Lenke til kommentar

Jeg setter bort 2000 til sparekonto og 600 på fond samme/dagen etter lønning. Jeg sørger alltid for å ha en buffer liggende på sparekonto på 50000 eller mer. Mot slutten av året så setter jeg bort 25000 til BSU.

 

Så har jeg en egen regningskonto for strøm, mobil, Internett, lån og andre faste utgifter der jeg fører over et fast beløp som er et par hundre over beregnede utgifter. Resten av forbrukskontoen går til mat, klær og andre goder.

 

 

 

- Fyller opp BSU 2.0 den 1 . jan. hvert år for renten sin del, men ikke alltid jeg lar dem stå over nyttår (og dermed "låses")

 

Har du to BSU kontoer?

BSU 2.0 er en «ekstra BSU» konto som banker lar man ha når BSU kontoen er full.

Lenke til kommentar

Som student varierer min månedsinntekt etter hva jeg får jobbet ved siden av studiene, men jeg gjør følgende når jeg har penger igjen: 

1. Fylle BSU
2. Fylle BSU 2.0/ Start
3. Sørge for å ha 1-2 ordinære månedslønninger på en bufferkonto. Hvis ja, rett til nr 4. 
4. Setter 1/3 av gjenværende sum inn på sparekonto for ferie, enkeltkjøp, reise osv, 1/3 i indeksfond som pensjonssparing og 1/3 i aksjer.

 

Tanken er å bruke BSU 2.0 som egenkapital ved kjøp av bolig, og beholde ordinær BSU så lenge som mulig. Bruker mikrospar på kortet, og disse pengene går rett til indeksfondet for pensjonssparing. 

Pleier som regel å unnagjort punkt 1-3 i løpet av første kvartal. Bufferkontoen er som regel fylt hvis ikke noe uforutsett har hendt siste tiden. Da går jeg rett til punkt 4.

 

Endret av Krølle
Lenke til kommentar

Jeg setter bort 2000 til sparekonto og 600 på fond samme/dagen etter lønning. Jeg sørger alltid for å ha en buffer liggende på sparekonto på 50000 eller mer. Mot slutten av året så setter jeg bort 25000 til BSU.

 

Så har jeg en egen regningskonto for strøm, mobil, Internett, lån og andre faste utgifter der jeg fører over et fast beløp som er et par hundre over beregnede utgifter. Resten av forbrukskontoen går til mat, klær og andre goder.

 

 

- Fyller opp BSU 2.0 den 1 . jan. hvert år for renten sin del, men ikke alltid jeg lar dem stå over nyttår (og dermed "låses")

Har du to BSU kontoer?

 

får ikke skattefordelen på bsu 2.0 hos dnb, men du får renten. Derfor er det bedre å spare i fond.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...