Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nylig verkstedskiftet tubro ødelagt, havarert motor.


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en Volvo V50 stasjonsvogn 1.6D 2007 modell. Hadde den inne på verksted i september hvor turboen ble skiftet. Rett før påske kom det en ulyd i motoren og hele dashboardet blinket. Stoppet bilen med en gang og fikk verkstedet til å hente den og de fant fort ut at turboen var gåen.

 

Turboen ble skiftet på reklamasjon (skulle bare mangle), men de sier at de fant metallspon i sylinderen inne motoren og at motoren må skiftes. De mente at flere deler ikke hadde blitt smurt med olje som gjorde at det ble skader på motoren. De anbefalte å ikke kjøre bilen en meter ettersom den vil havarere innen kort tid. De ville ikke reparere motoren også.. Så spørsmålene mine er:

 

Kan det komme spon fra en ødelagt turbo og inn i sylinderen/motoren?

 

Kan en ødelagt turbo ødelegge motoren?

 

Min tanke er at verkstedet prøver å si fra seg ansvaret her..

 

Setter stor pris på svar!  :)

 

Mvh Gøran

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne motoren er kjent for å tette til oljesilen pga altfor lange intervaller på olja.

Turboen går etterhvert, og den nye går også ikke så lenge etter pga samme feil, helt typisk dette, og vet av flere tilfeller.

Hvis man søker litt på dette finner man en fremgangsmåte som er spesiell for denne motoren og der man tar ut denne silen og renser den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Motoren kan suge inn spon og metallbiter hvis du har ett fullstendige turboras. Men ble turboen inspisert og de hadde kamera og kikket i sylinderen?

Skjønner. Jeg vet ikke. De ringte meg bare fra verkstedet i dag og fortalte at bilen ikke kunne kjøres noe mer og at de kunne se på pris på å skifte motor for meg.

Lenke til kommentar

På disse motorene burde verkstedet fortalt deg at det ikke er noe poeng å bytte turboen uten å gjøre noe med årsaken til at turboen ryker. Det er ikke turboen som er årsaken til problemet, men tiltetting av oljekanaler som igjen får motor og turbo til å skjære seg. Det er mange ting som må fikses på en slik motor for å få den i OK stand igjen. Dvs, nå som det er kommet metallspon er i grunn motoren søppel. Beste løsning er å få tak i en tilsvarende motor som fortrinnsvis er langkjørt (småkjøring og for lange skiftintervall på oljen dreper disse motoren), sjekke sil og evt bytte den til en oppgradert versjon, samt blåse gjennom oljekanaler og bytte tur-røret for oljen til turboen. Inne i tur-røret ligger der et lite filter som tetter seg til om oljen er full av dritt. Bør også sjekke oljemengde som passerer gjennom turbo på tomgang, samt vurdere å sette på oljefanger på luftingen til motoren.
Deretter, når ny motor er på plass, så er det å sørge for minst dobbelt så ofte oljeskift, og IKKE bruk longlife oljer. Hold deg til gode helsyntetiske oljer fra f.eks Valvoline, Castrol, Mobil og Royal Purple, og bytt minst 2 ganger per år. Fra tid til annen kan motor ha godt av å bli kjørt på noe høyere turtall enn normalt, samt få litt ekstra å jobbe med, som feks kjøring med tilhenger. Dette for å få opp temperaturen i motoren, dette hjelper godt på å få ut dritt.

I utgangspunktet er dette gode maskiner, men de er vel følsomme for småkjøring, for liten belastning og kaldt/fuktig klima. Du er ikke førstemann og garantert ikke sistemann som opplever havari på disse motorene. Største problemet med verksteder i dag er at de ikke er våkne nok for denslags, og kommer med forslag til preventivt vedlikehold som går utover ordinær service.

Endret av fikse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...