Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lov å ikke gi overtidsbetalt?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lurer på en liten ting. Dersom vi blir lenger enn oppsatt arbeidstid får vi ikke betalt for denne tiden. Det er jo nokså greit, selv om det ikke er alltid man får blitt ferdig til stengetid da sjefen ofte setter opp for få folk på jobb for å spare penger.

 

Men - på lørdag så måtte jeg bli 40 minutter etter stengetid siden ytterdøra ikke ville lukke seg, så sjefen måtte komme og se på det (han var visst allerede på vei fordi han skulle ta noen bestillinger). Men er det egentlig lov å ikke gi betalt for disse 40 minuttene? Jeg kan jo skjønne det når det er fordi man har vært sløv og treg, men her var det jo noe utenfor min kontroll....



Anonymous poster hash: c4829...47f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En grunnregel er vel at "overtid starter på hver påegynte halvtime".

Arbeidstilsynet sier at man (som eksempel) har krav på overtid 

 

  • når anlegg, maskiner, råstoffer eller produkter kan ta skade.

Derimot - om du har det som heter en "særlig uavhengig stilling" har du ikke krav på overtidsbetaling.

Jeg går ut i fra at du ikke har en slik stilling, og i og med at arbeidstiden gikk utover normalen grunnet noe som opsto utenfor din kontroll, vil jeg si at du har krav på en time 50% overtid (I alle fall 0,5 time).

 

 

EDIT:

Svar på post 2:

Arbeidsgier kan pålegge deg å jobbe 11-12-timers vakter uten å betale overtid, så lenge dette - som du sier - ikke overstiger 40t (Dette avhenger av om du har betalt lunsj eller ikke, normal arbeidstid er 37,5 uten betalt lunsj).

Dersom du skal jobbe 12 timer er det et krav om at du skal ha en hvileperiode på en viss tid før neste vakt starter.

Endret av MilKman'
Lenke til kommentar

Lurer på en liten ting. Dersom vi blir lenger enn oppsatt arbeidstid får vi ikke betalt for denne tiden. Det er jo nokså greit, selv om det ikke er alltid man får blitt ferdig til stengetid da sjefen ofte setter opp for få folk på jobb for å spare penger.

 

Anonymous poster hash: c4829...47f

 

 

Nokså greit å jobbe gratis? Ja vel.

 

Man krever selvfølgelig betaling for den tiden man jobber, så lenge du ikke "bare ble litt lenger" fordi du hadde lyst uten å avtale med sjefen.

 

 

En grunnregel er vel at "overtid starter på hver påegynte halvtime".

 

Dårlig deal som ikke jeg hadde godtatt hvert fall.

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

 

 

En grunnregel er vel at "overtid starter på hver påegynte halvtime".

 

Dårlig deal som ikke jeg hadde godtatt hvert fall.

 

 

 

Det jeg mener er at det er en mye brukt regel, i alle fall der jeg har jobbet.

Eksempelvis om man er ferdig klokken 20:00, men jobber til 20:15, så kan man skrive dette som en halvtime.

 

Eller snakker du nå fra arbeidsgivers ståsted?

Det er i alle fall praktisert i alle de jobber jeg har, og jeg praktiserer det selv i min jobb (Som leder).

Lenke til kommentar

Lurer på en liten ting. Dersom vi blir lenger enn oppsatt arbeidstid får vi ikke betalt for denne tiden. Det er jo nokså greit,

Du skal ha betalt for denne tiden.

 

Men er det egentlig lov å ikke gi betalt for disse 40 minuttene?

Du skal ha betalt for denne tiden.

 

Du skal ha betalt for all tid du jobber.

Om du skal ha overtidstillegg kommer an på hva total tid er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hørt at flere butikker opererer med at åpningstid=arbeidstid, nå har jeg ikke jobbet i butikk men hvis jeg gjorde hadde jeg ikke akseptert dette. Hvis man er ansvarlig for å åpne/stenge butikk burde man få betalt for den tiden man bruker på dette.

Dette er dessverre en veldig utøvd praksis, og det er veldig mange unge som godtar dette siden dem ikke veit bedre. 

Mange har også kanskje sine første jobber i butikk og tør ikke si ifra heller. 

Lenke til kommentar

Tror det snakkes om to forskjellige ting i denne tråden - overtidstillegg og tvunget ubetalt overtid. Har inntrykk av at trådstarter mener det sistnevnte. Man skal selvfølgelig ha betalt for tiden man står til disposisjon for arbeidsgiver, men det er ikke sånn at alt arbeid utover fastsatt vaktplan er overtid som gir krav på tillegg. Hvis arbeidstiden ikke overskrider 9 timer per dag eller 40 timer per uke er det snakk om merarbeid, og det får man vanlig betalt for.

 

Forøvrig skal man i utgangspunktet ha betalt selv om behovet for merarbeid er selvforskyldt.

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du 100 % fast stilling med faste arbeidstider?

Nei. "Deltidsansatt" i kontrakten, men jobber en god del for det om, dog veldig upredikabelt..

 

 

Har hørt at flere butikker opererer med at åpningstid=arbeidstid, nå har jeg ikke jobbet i butikk men hvis jeg gjorde hadde jeg ikke akseptert dette. Hvis man er ansvarlig for å åpne/stenge butikk burde man få betalt for den tiden man bruker på dette.

 

 

Ja, er det vi gjør. Ofte tar det som sagt litt lenger tid etter stengetid. 

 

Nå var jo dette et spesialtilfelle. Kunne jeg da bare gått og latt butikken stå ulåst, da jeg ikke uansett får betalt for den tiden?

 

Anonymous poster hash: c4829...47f

Lenke til kommentar

Nå var jo dette et spesialtilfelle. Kunne jeg da bare gått og latt butikken stå ulåst, da jeg ikke uansett får betalt for den tiden?

Anonymous poster hash: c4829...47f

Kan fort tenkes du har loyalitetsplikt / tapsbegrensingsplikt overfor bedriften, så å etterlate noe ulåst er nok ikke innafor. Så jeg ville ventet, men ført timer for tiden du da var på jobb.

Lenke til kommentar

Tror vi må se på § 10-6 i arbeidsmiljøloven, som sier at du ikke skal jobbe mer enn 9 timer i løpet av en 24-timers periode. For å si det slik: om du kom på jobb kl. 18, dere stenger kl. 21, og du må bli værende igjen å rydde en time etter stengetid. Har du krav på overtid? Ikke ved mindre kontrakten din tilsier det. Jeg vil tro du har krav på vanlig timesbetaling, da du under tiden står under arbeidsgiver disposisjon, men ikke da nødvendigvis min. 40 % tillegg til timeslønn. EDIT: Litt vanskelig å si hvis ikke du ble direkte beordret til å være på arbeidsplassen.

 

Hvis du i denne episoden kan henvise til at du jobbet mer enn 9 timer, f.eks. 9 timer og 40 minutter skal du (slik jeg tolker) i følge arbeidsmiljøloven ha krav på enten én time overtidsbetalt eller én times avspasering + lønnstillegget på 50 %.

Endret av Kaffekong1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forskjell på merarbeid og overtid.

 

Merarbeid er arbeid utover det som er avtalt, f.eks. når du måtte stå igjen på grunn av døren. Du skal ha betalt som normalt for merarbeid, dvs. du kunne skrevet 1 time (eller i hvert fall 40 minutter), dette skulle du hatt normalt lønn for.

 

Når arbeidstiden overskrider en viss grense, kalles det overtid, og man skal ha bedre betalt enn vanlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er forskjell på merarbeid og overtid.

 

Merarbeid er arbeid utover det som er avtalt, f.eks. når du måtte stå igjen på grunn av døren. Du skal ha betalt som normalt for merarbeid, dvs. du kunne skrevet 1 time (eller i hvert fall 40 minutter), dette skulle du hatt normalt lønn for.

 

Når arbeidstiden overskrider en viss grense, kalles det overtid, og man skal ha bedre betalt enn vanlig.

 

 

Burde kanskje nevnt at vi har et elektronisk system hvor vi logger oss ut og inn (når vi er på jobb). Men tror sjefen kun tar utgangspunkt i oppsatt arbeidstid.

 

Men takk for alle svar! Tror jeg skjønner litt mer av hva man har krav på nå. 

 

Anonymous poster hash: c4829...47f

Lenke til kommentar

Har hørt at flere butikker opererer med at åpningstid=arbeidstid, nå har jeg ikke jobbet i butikk men hvis jeg gjorde hadde jeg ikke akseptert dette. Hvis man er ansvarlig for å åpne/stenge butikk burde man få betalt for den tiden man bruker på dette.

 

 

Æsj. Må bare skrive et lite klageinnlegg. I går lurte jeg litt på om kundene visste når vi stenger. Da klokka var 21 (stengetid) var butikken ganske full, og synes nesten det er litt respektløst---. Og etter en lang arbeidsdag var lunta mi kanskje litt kort og gikk bort til en dame som surret rundt og stirret i mobilen og handlet ganske mye og bare "beklager, men du vet at vi stenger nå eller?", så gikk hun i kassa... 

 

Dette resulterte jo at vi ikke fikk fullført alle rutinene så kjapt som vi 'skal', og måtte bli en halvtime ekstra. Og vi fikk bare gjort det vi MÅ, ikke det vi burde, så tenker at neste gang jeg kommer på jobb så får jeg høre "når dere stengte på lørdag var det mye som ikke var tilfredsstillende!", noe vi fikk høre etter forrige lørdag tross at vi måtte være 40 min ekstra pga den døra.

 

Vi får beskjed "på mandag er det mye å gjøre, så steng butikken slik den skal være når det skal åpnes!", men når det ikke er tid synes jeg det er litt urimelig å kreve dette da de som jobber på mandagen får jo betalt for å gjøre den klar, mens den tiden som går etter 21 får ikke vi betalt for, og 5-10-30 minutter flere ganger blir jo etterhvert litt opparbeidet ubetalt tid.

 

Hehe. Vet det er frivillig å arbeide der, og at det finnes mye verre arbeidsforhold, men blir bare litt irritert... (nå er jeg jo bare student som har dette som deltidsjobb, uten noen aspirasjoner om å utmerke meg i butikkyrket, så sånn sett er det jo ikke så nøye)....

 

Anonymous poster hash: c4829...47f

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver skal betale lønn for den tiden du arbeider. Når det så oppstår situasjoner som gjør at du må jobbe ekstra, så har du krav på lønn for denne tiden også.

 

At det er frivillig å arbeide der er ikke et argument for at du ikke skal få betalt for tiden du arbeider. Arbeidsgiver har også frivillig valgt å gi deg en jobb og må betale i henhold til arbeidsavtale, evt tariffavtale samt norsk lov.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Merker at jeg tydeligvis er heldig her. Hos oss gir alt arbeid utover avtalt arbeidstid 100% overtidstillegg. Skal jeg egentlig jobbe til 15:00, men må bli fordi avløser kommer for seint eller noe annet hindrer meg i å dra har jeg krav på 100% overtid per påbegynte halvtime. Usikker på om det er bedriften selv som praktiserer dette eller om det er avtalen med fagforbundet, men vi har det hvertfall sånn.

Utenom slike tilfeller er det de vanlige overtidsbestemmelsene som gjelder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...