Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Dårlig regnskapsbyrå med lang oppsigelse


Jurgminator

Anbefalte innlegg

Hei! 

Første tråden min på forumet. Vet ikke helt hvor ellers jeg skal poste.

 

Vi har et lite firma, og benytter oss av et lokalt regnskapsbyrå. 

Da vi signerte fikk vi løfter om tett oppfølgning, god rådgivning, og ikke minst god kontakt med regnskapsfører. Ingenting av dette har blitt møtt. 

Vi satte vår lit til denne regnskapsføreren. Nå sitter vi i både den ene og den andre knipen, fordi rapporteringer mot myndigheter har ikke vært fulgt opp. 
 

For å komme oss ut av dette, har vi funnet en annen regnskapsfører til å ta over. 
Problemet er at førstnevnte ikke slipper oss ut av kontrakten. Vi har en 1-års kontrakt, og har fått beskjed om å si opp innenfor visse fastsatte frister. Vi har forsøkt i flere omganger, og får ikke så mye som et svar. 

Så, det jeg lurer på: Er det juridisk grunnlag for å holde en bedrift i et år i oppsigelsestid? Regnskapskontoret har ikke møtt sine forpliktelser, men vi føler oss maktesløse. 

Kan jeg få noen tips eller råd her? :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! 

 

Første tråden min på forumet. Vet ikke helt hvor ellers jeg skal poste.

 

Vi har et lite firma, og benytter oss av et lokalt regnskapsbyrå. 

 

Da vi signerte fikk vi løfter om tett oppfølgning, god rådgivning, og ikke minst god kontakt med regnskapsfører. Ingenting av dette har blitt møtt. 

Vi satte vår lit til denne regnskapsføreren. Nå sitter vi i både den ene og den andre knipen, fordi rapporteringer mot myndigheter har ikke vært fulgt opp. 

 

For å komme oss ut av dette, har vi funnet en annen regnskapsfører til å ta over. 

Problemet er at førstnevnte ikke slipper oss ut av kontrakten. Vi har en 1-års kontrakt, og har fått beskjed om å si opp innenfor visse fastsatte frister. Vi har forsøkt i flere omganger, og får ikke så mye som et svar. 

 

Så, det jeg lurer på: Er det juridisk grunnlag for å holde en bedrift i et år i oppsigelsestid? Regnskapskontoret har ikke møtt sine forpliktelser, men vi føler oss maktesløse. 

 

Kan jeg få noen tips eller råd her? :)

 

Verdt å nevne at vi er en liten bedrift, liten butikk, og har ikke allverden av øknonomiske muligheter :) 

Lenke til kommentar

Det er i utgangspunktet ikke forbudt å ha ettårskontrakter med regnskapsfører, men det er ikke i samsvar med standardavtalene til Regnskap Norge. Dette burde man ha hatt i mente da man signerte.

 

Dersom regnskapsfirmaet vesentlig misligholder sine forpliktelser, og dette ikke skyldes forhold på kundens hånd, kan man heve avtalen hvis det vil virke sterkt urimelig for kunden å opprettholde avtalen.

Lenke til kommentar

Det er i utgangspunktet ikke forbudt å ha ettårskontrakter med regnskapsfører, men det er ikke i samsvar med standardavtalene til Regnskap Norge. Dette burde man ha hatt i mente da man signerte.

 

Dersom regnskapsfirmaet vesentlig misligholder sine forpliktelser, og dette ikke skyldes forhold på kundens hånd, kan man heve avtalen hvis det vil virke sterkt urimelig for kunden å opprettholde avtalen.

 

Hei Kikkert! 

 

Nei, vi skulle nok ha hatt dette i tankene. Desverre falt vi for de gode ordene om et altomfattende regnskapskontor, og gikk på løftene om god hjelp. 

Det er grunnet sistnevnte at vi forsøker å komme oss ut av avtalen, men det viser seg vanskelig å finne et juridisk grunnlag for å komme seg ut av avtalen. 

 

Vi har betalt dem ca 130-140 000,- på et år. For minimalt ytte tjenester.

 

Og bare for å ha det nevnt:

I siste møte med regnskapskontor fikk vi følgende beskjed: "Dere er ikke prioritert, fordi viktigere kunder må gå foran". 

Endret av Jurgminator
Lenke til kommentar

Man bør sette opp en konkret liste over avtalebrudd. Se på avtalen. Se på hva dere har fått levert av tjenester.

 

Be om at en profesjonell gjennomgår avtalen. Ikke bruk offentlige nettfora for å drøfte strategi - hvem som helst kan lese her.

 

Takk KRikkert :) 

 

Bør vi gå for advokat eller en annen regnskapsfører her? 

Lenke til kommentar

En annen (erfaren) regnskapsfører vil kunne fortelle deg hvordan avtalen og tjenesten avviker fra vanlig god praksis, men hvis du skal få vurdert om avviket er så vesentlig at du kan heve avtalen kommer du antagelig ikke unna en advokat.

 

Takk igjen. 

 

Skal ikke fortelle hva vi har underveis offentlig på forumet etter ditt råd, men vi skal se om vi får mulighet til å hyre advokat etterhvert. 

Tusen takk for hjelpen! 

 

Lar tråden stå uløst til i morgen i tilfelle flere gode tips/erfaringer :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...