Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en "fersk" student fra VGS som har påbegynt en Bachelorgrad som jeg har endt opp med å miste interessen for og vil finne noe annet å gjøre til høsten (Vil mest sannsynlig ikke få studiepoeng for dette året). Jeg har dermed bestemt meg for å enten søke meg inn på et nytt studie, eller å ta et år der jeg forbedrer vitnemålet. Ettersom jeg bare oppnådde et vitnemål som var hakket over gjennomsnittet(ca 45 KP) grunnet jeg ikke var særlig målrettet og uviten på hva jeg ville gjøre etter VGS og hadde derfor ganske lav innsats gjennom hele VGS. Jeg kommer meg derfor ikke direkte inn på de mest anerkjente linjene innenfor norsk utdanning på NTNU, NHH og de øvrige universitetene. Gitt at jeg prøver å søke i år. Jeg mangler R2 for å komme meg inn på Ingeniør og andre realfags tunge studier. Jeg vurderer sterkt å ta opp halvparten av fagene mine fra VGS og ta R2 i løpet av et år ved Sonans og om jeg når målet mitt vil jeg ha en KP på ca 58-60. Og dermed vil jeg ha flere muligheter og et ekstra år på å samle tankene og finne ut hva jeg egentlig vil gjøre. 

 

Jeg er interessert i utdanningene innenfor Økonomi, Administrasjon, Ingeniør og Teknologi. Jeg har tenkt tanken om å begynne på Bachelor i ØK.AD. hos enten HHB eller UiT siden det er både der jeg har mulighet til å komme meg inn, uten et ekstra år med å forbedre vitnemålet, men det er også i nærheten av familie og venner. Etter endt Bachelorgrad har jeg ambisjoner om å komme meg inn på enten NHH eller NTNU og få tittelen Siviløkonom. Jeg kan også søke meg rett inn på Siviløkonom utdanningen ved HHB. Det jeg er mest redd for med å ta den ruten er hvor attraktiv jeg blir å være på arbeidsmarkedet. Med en grad fra HHB kontra Bachelor fra HHB eller UiT og Mastergrad fra de mer anerkjente Handelhøyskolene.

 

Så det spørsmålet mitt koker ned til; Er det verdt å ta et år der jeg forbedrer vitnemålet fra VGS og ha muligheten til å gå på et tyngre realfagstudie eller søke meg rett inn på NHH, samt et ekstra år på å bestemme meg? Eller om jeg skal begynne på Bachelor i ØK.AD. ved HHB eller UiT(Hvilket er best, med tanke på kvalitet og hvilket vil jeg dra mest nytte av på jobbmarkedet) og dermed gå videre med en Mastergrad fra NHH eller NTNU eller om jeg bare skal søke meg rett inn på Siviløkonom utdanningen ved HHB?

 

Hvordan vil de ulike komboene av en slik utdanning gi utslag når jeg skal ut i jobbmarkedet?

 

 

Takk på forhånd  :yes:

Endret av Jan200
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du skriver "Ingeniør og teknologi", har du noen bestemte studier i tankene? Hva med studieretningen "matematikk og økonomi" ved uio? Her får du både mattefag, programmering og økonomi (hovedsakelig economics, men du kan jo velge frie emner også). (Dog må man ha R1/S1+S2 på Realfag1+2 for å komme inn, vet ikke hvilke fag du har hatt på vgs.) Ellers er jo indøk et mer opplagt valg etter områdene du sier du interesserer deg for; dog kommer du jo ikke inn der, men du kan jo undersøke muligheten til å melde deg opp i frie emner som vil tilsvare noe ala en indøk-grad, dvs bygge opp graden din litt selv, slik man gjerne gjorde i "gamle dager", så etter noen år kan du søke deg inn på studiet slik at du får tittelen.

 

Kunne også vært litt lettere å svare hvis du utdypet litt om hvorfor du ønsker å gå ØKAD. Hva slags jobb drømmer du om? Hva slags emner interesserer deg mest? Men generelt; nei, det er ikke verdt å ta et år for å forbedre vitnemålet fra VGS (og å forbedre halvparten halvparten av fagene fra VGS vil også muligens være litt vel ambisiøst? For å ikke snakke om unødvendig dyrt). Hvor du tar bacheloren er ikke så viktig sammenliknet med hvor masteren tas.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan det er med Øk linjer men snittet der er vel høyere enn ing. generelt, men på UIT så så det ikke så galt ut.

 

Du nevner ingeniør som mulighet... der er det gode muligheter for jobb, spesielt innen bygg og automasjon som UIT har. Da kan du velge mellom 4 veier:

 

1. Ta realfagskurs

2. Ta forkurs

3. Ta Tres-veien

4. Ta det du mangler over ett år. R2 mens du jobber for å tenke over hva du helt vil?

 

Sjansen er vel stor at du vil mistrives eller miste interessen hvis du igjen bare hopper på noe uten mål og mening, bare for å FÅ en jobb en gang i fremtiden, det kan endre seg. Vi trenger ikke flere økonomer for å si det sånn ;)

 

Er enig at det å opp en bunke med fag vil bli veldig kostbart og mest sannsynlig mer slitsomt enn det det er verdt.

 

I følge https://www2.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/17/poenggrenser_2017_2016.html så kom alle inn på ing linjene på UIT i 2017, det er en trend blant ing linjene rundt om i landet.

Var jeg deg det så ville ha tatt sjansen for tres for da hopper du direkte inn på Bachelor, og har du R1/FY1 fra før kan du søke fritak. Men du må spørre deg selv om dette er det du vil?

Endret av herbiwere
Lenke til kommentar

Sjansen er vel stor at du vil mistrives eller miste interessen hvis du igjen bare hopper på noe uten mål og mening, bare for å FÅ en jobb en gang i fremtiden, det kan endre seg. Vi trenger ikke flere økonomer for å si det sånn ;)

 

Dette er kloke ord! Siste setning/spørsmål er også en særdeles viktig del av dette, og som jeg gjerne vil legge noe til; hvorfor?

Lenke til kommentar

Når du skriver "Ingeniør og teknologi", har du noen bestemte studier i tankene? Hva med studieretningen "matematikk og økonomi" ved uio? Her får du både mattefag, programmering og økonomi (hovedsakelig economics, men du kan jo velge frie emner også). (Dog må man ha R1/S1+S2 på Realfag1+2 for å komme inn, vet ikke hvilke fag du har hatt på vgs.) Ellers er jo indøk et mer opplagt valg etter områdene du sier du interesserer deg for; dog kommer du jo ikke inn der, men du kan jo undersøke muligheten til å melde deg opp i frie emner som vil tilsvare noe ala en indøk-grad, dvs bygge opp graden din litt selv, slik man gjerne gjorde i "gamle dager", så etter noen år kan du søke deg inn på studiet slik at du får tittelen.

 

Kunne også vært litt lettere å svare hvis du utdypet litt om hvorfor du ønsker å gå ØKAD. Hva slags jobb drømmer du om? Hva slags emner interesserer deg mest? Men generelt; nei, det er ikke verdt å ta et år for å forbedre vitnemålet fra VGS (og å forbedre halvparten halvparten av fagene fra VGS vil også muligens være litt vel ambisiøst? For å ikke snakke om unødvendig dyrt). Hvor du tar bacheloren er ikke så viktig sammenliknet med hvor masteren tas.

Med ingeniør og teknologi så tenkte jeg noe i den duren av INDØK, men jobben jeg ender opp med trenger nødvendigvis ikke å krysse over til alle de ulike emnene jeg nevnte. Fra VGS har jeg valgt følgende valg fag: Matematikk i form av T1, S1 og S2, Fysikk 1, Informasjonsteknologi 1 og 2, Internasjonal Engelsk og Entreprenørskap 1. Nå trengs R2 til mange av studiene jeg ønsker å komme meg inn på, også på matematikk og økonomi ved UiO og på alle INDØK studiene. 

 

Jeg kunne tenkt meg en jobb der jeg har ansvar, dermed kunne en leder type jobb ikke vært feil. En jobb innenfor finans og bank virker interesserende for meg, men jeg er for det meste åpen til arbeid som inneholder tall. Det snakk om 8 fag + R2 (skulle kanskje presisert dette i hovedinnlegget). Du har rett i at det virker litt ambisiøst, men det skal være mulig om jeg jobber jevnt og trutt med fagene gjennom året. Tross alt så har jeg hatt fagene før slik at prosessen er kanskje ikke like krevende som en vil tro, men det er godt mulig jeg tar feil.

 

Hvor mye vil du tro det har å si med å ha mastergraden fra HHB eller UiT kontra NHH eller NTNU? 

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan det er med Øk linjer men snittet der er vel høyere enn ing. generelt, men på UIT så så det ikke så galt ut.

 

Du nevner ingeniør som mulighet... der er det gode muligheter for jobb, spesielt innen bygg og automasjon som UIT har. Da kan du velge mellom 4 veier:

 

1. Ta realfagskurs

2. Ta forkurs

3. Ta Tres-veien

4. Ta det du mangler over ett år. R2 mens du jobber for å tenke over hva du helt vil?

 

Sjansen er vel stor at du vil mistrives eller miste interessen hvis du igjen bare hopper på noe uten mål og mening, bare for å FÅ en jobb en gang i fremtiden, det kan endre seg. Vi trenger ikke flere økonomer for å si det sånn ;)

 

Er enig at det å opp en bunke med fag vil bli veldig kostbart og mest sannsynlig mer slitsomt enn det det er verdt.

 

I følge https://www2.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/17/poenggrenser_2017_2016.html så kom alle inn på ing linjene på UIT i 2017, det er en trend blant ing linjene rundt om i landet.

 

Var jeg deg det så ville ha tatt sjansen for tres for da hopper du direkte inn på Bachelor, og har du R1/FY1 fra før kan du søke fritak. Men du må spørre deg selv om dette er det du vil?

Jeg kunne ha tenkt meg å jobbe som ingeniør grunnet egne interesser og egenskaper. Jeg har nok også fått litt innflytelse fra begge foreldre som er ingeniører. Nå har jeg riktignok gjort et "forsøk" på Tres-veien til en bachelor i bygg, men dette var kortvarig ettersom jeg fikk studietilbud et annet sted og på en annen linje... Jeg fikk bare ta del i matematikken som foregikk før selve studiet startet ettersom ingeniørfagene ikke begynner for fullt før etter immatrikuleringen. Jeg tror fremdeles at Tres-veien er en god løsning om det er ingeniør yrket jeg bestemmer meg for. 

 

Sonans skulle ha 76 000 for fagene også kommer eksamens avgifter oppå det igjen, de ligger på rundt 2 000 for karakterer man allerede har og 1 000 for eksamener man ikke har hatt før. Så jeg må si meg enig med deg der.

 

Jeg har fremdeles 6 dager til å bestemme hva jeg skal søke, i disse dagene kan jeg rette det meste av fokus jeg har til å tenke hva jeg vil gjøre. Tiden vil vise..

 

Takk for innspill  :thumbup:

Lenke til kommentar

 

Nå vet jeg ikke hvordan det er med Øk linjer men snittet der er vel høyere enn ing. generelt, men på UIT så så det ikke så galt ut.

 

Du nevner ingeniør som mulighet... der er det gode muligheter for jobb, spesielt innen bygg og automasjon som UIT har. Da kan du velge mellom 4 veier:

 

1. Ta realfagskurs

2. Ta forkurs

3. Ta Tres-veien

4. Ta det du mangler over ett år. R2 mens du jobber for å tenke over hva du helt vil?

 

Sjansen er vel stor at du vil mistrives eller miste interessen hvis du igjen bare hopper på noe uten mål og mening, bare for å FÅ en jobb en gang i fremtiden, det kan endre seg. Vi trenger ikke flere økonomer for å si det sånn ;)

 

Er enig at det å opp en bunke med fag vil bli veldig kostbart og mest sannsynlig mer slitsomt enn det det er verdt.

 

I følge https://www2.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/17/poenggrenser_2017_2016.html så kom alle inn på ing linjene på UIT i 2017, det er en trend blant ing linjene rundt om i landet.

 

Var jeg deg det så ville ha tatt sjansen for tres for da hopper du direkte inn på Bachelor, og har du R1/FY1 fra før kan du søke fritak. Men du må spørre deg selv om dette er det du vil?

Jeg kunne ha tenkt meg å jobbe som ingeniør grunnet egne interesser og egenskaper. Jeg har nok også fått litt innflytelse fra begge foreldre som er ingeniører. Nå har jeg riktignok gjort et "forsøk" på Tres-veien til en bachelor i bygg, men dette var kortvarig ettersom jeg fikk studietilbud et annet sted og på en annen linje... Jeg fikk bare ta del i matematikken som foregikk før selve studiet startet ettersom ingeniørfagene ikke begynner for fullt før etter immatrikuleringen. Jeg tror fremdeles at Tres-veien er en god løsning om det er ingeniør yrket jeg bestemmer meg for. 

 

Sonans skulle ha 76 000 for fagene også kommer eksamens avgifter oppå det igjen, de ligger på rundt 2 000 for karakterer man allerede har og 1 000 for eksamener man ikke har hatt før. Så jeg må si meg enig med deg der.

 

Jeg har fremdeles 6 dager til å bestemme hva jeg skal søke, i disse dagene kan jeg rette det meste av fokus jeg har til å tenke hva jeg vil gjøre. Tiden vil vise..

 

Takk for innspill  :thumbup:

 

 

Så bra, da har du allerede tenkt mer på inspirasjonen og tanken videre!

 

Hadde du havnet under 30-35 så hadde det kanskje lønnet seg, men det er bare slik jeg tenker. Jeg har fått mulighet til å se på nettsidene til noen som er på de privatskolene og det er mye slett arbeid. Ofte så er det bitte litt info og så blir man henvist til andres YT videoer...

 

Du kan og havne i bank og finans pga realfagene så slikt sett så åpner mulighetene seg langt mere enn å gå ren øk.

 

Lykke til videre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tidligere var det slik at man kunne skaffe seg en god jobb med middelsmådige karakterer, men verden er i endring.

 

Det er ikke jobb til alle og du må innse at har du ikke noe nettverk så havner du i den gjengen som går frem og tilbake på tiltak og praksisplass og blir gående arbeidsledig.

 

Sats på noe praktisk heller, som folk trenger hjelp til.

Hagehjelp, hjelpe eldre med data, hjelpe folk i fengsel og annet som får deg vekk fra lærebøkene og over på nettverksbygging, praktisk erfaring, og ikke minst får snakket med folk om frynsegoder og løsninger som ikke alle vet om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvor mye vil du tro det har å si med å ha mastergraden fra HHB eller UiT kontra NHH eller NTNU? 

 

 

Det spørs hva ambisjonene dine er. Og ingen kan forutsi hvordan markedet utvikler seg (eller, jo..). Men ja, markedet er allerede passe mettet med ØKAD'ere, det er jo en allsidig utdanning, men vil advare litt mot det med mindre det er noe du brenner skikkelig for.

 

Hvis du kunne tenke det bank/finans vil jeg råde deg til å fylle på med matematikk og programmering sammen med økonomien, så vil du bli mer attraktiv (dette er noe av det økad-utdanningen mangler, men igjen - spørs hva man ønsker). Men skal bare si at jeg er ingen ekspert!

 

Mangler du R2 anbefaler jeg deg å ta et grunnleggende brukerkurs i matematikk ved universitetet/en høyskole, så får du R2-kompetanse. Jeg vil anbefale det til de fleste over å ta selve R2, da det er billigere og man slipper 'tull' som geogebra (som kan være til frustrasjon for mange). Ved NMBU kan man ha med det meste av hjelpemidler på eksamen, så relativt greit å få en A, og det er uansett ett emne som får innpass i de fleste grader.

 

Men! Du svarte jo ikke på det viktigste spørsmålet; hvorfor? (Eller, du gjorde det jo litt. Men hva er det som interesserer deg innen økonomi (feks)?

Lenke til kommentar

Det spørs hva ambisjonene dine er. Og ingen kan forutsi hvordan markedet utvikler seg (eller, jo..). Men ja, markedet er allerede passe mettet med ØKAD'ere, det er jo en allsidig utdanning, men vil advare litt mot det med mindre det er noe du brenner skikkelig for.

 

Hvis du kunne tenke det bank/finans vil jeg råde deg til å fylle på med matematikk og programmering sammen med økonomien, så vil du bli mer attraktiv (dette er noe av det økad-utdanningen mangler, men igjen - spørs hva man ønsker). Men skal bare si at jeg er ingen ekspert!

 

Mangler du R2 anbefaler jeg deg å ta et grunnleggende brukerkurs i matematikk ved universitetet/en høyskole, så får du R2-kompetanse. Jeg vil anbefale det til de fleste over å ta selve R2, da det er billigere og man slipper 'tull' som geogebra (som kan være til frustrasjon for mange). Ved NMBU kan man ha med det meste av hjelpemidler på eksamen, så relativt greit å få en A, og det er uansett ett emne som får innpass i de fleste grader.

 

Men! Du svarte jo ikke på det viktigste spørsmålet; hvorfor? (Eller, du gjorde det jo litt. Men hva er det som interesserer deg innen økonomi (feks)?

 

 

Jeg tror at med rett innstilling, innsats og målrettet arbeid så tror jeg at jeg skal kunne oppnå ganske mye (Jeg tror dette gjelder for mange individer). Det du sier med å kombinere en utdanning av matematikk/programmering sammen med økonomi tror jeg ikke er galt. Jeg vil tro at en kommer til å være ganske attraktivt på et jobb marked med en slik blanding. På VGS hadde jeg ikke store problemer med Geogebra, og scoret rimelig høyt på Del 2 på prøvene, iforhold til arbeidet som gikk inn i den.

 

Beklager for jeg ikke svarte på spørsmålet (Eller ga deg en ekstremt vag respons), håper dette er litt mer utfyllende; 

Det som interesserer meg innenfor økonomi er i stor grad aksjemarkedet ettersom jeg er "hobbyinvestor" selv, jeg vil også si at jeg tildels opptatt av tall. Evnen til å kunne se et helhetlig bildet av hva som foregår i økonomien både innenlands og utenlands er også viktig for meg. Og ut ifra dette kunne lage seg en grovt bilde og prøve å forutsi hvordan markedene og økonomien kommer til utforme seg. Ikke minst det å kunne se hvordan markedet fungerer og reagerer på de ulike elementene som vil påvirke økonomien. Jeg følger daglig med på aksjemarkedet og dets priser, samt nyhetene innen næringsliv, økonomi og nyheter generelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...