Gå til innhold

Silo veltet feil vei: Politiet leier inn ekstern ekspert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut som de var uheldige og at "bak"-kanten som skulle "holde tårnet oppe og velte det i riktig retning" også revnet. Når så hele tårned datt ned, nådde ikke "bak"-kanten nedi, men det gjorde gapet på kilen. I prinsippet akkurat slik HF sier.

 

Hmm, har vi noe tilsvarende uttrykk på norsk som tilsvarer nordamerikanernes "hindsight is 20/20"?

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

Lenke til kommentar

Hmm, har vi noe tilsvarende uttrykk på norsk som tilsvarer nordamerikanernes "hindsight is 20/20"?

Et kjapt nettsøk forklarte dette fremmedspråklige uttrykket. "hindsight" er bakoversyn, se tilbake i tid, 20/20 refererer til et optisk-analytisk mål på normalt godt syn. Uttrykket betyr altså at når man ser tilbake på hendelser så er ting helt klart, noe som indikerer at hendelsen var uklar da man så framover mot den. På godt norsk morsmål ville jeg sagt "I etterpåklokskapens lys var det åpenbart"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hmm, har vi noe tilsvarende uttrykk på norsk som tilsvarer nordamerikanernes "hindsight is 20/20"?

<snip>

På godt norsk morsmål ville jeg sagt "I etterpåklokskapens lys var det åpenbart"

Eller kanskje "I etterpåklokskapens lys er alt klart". Det fanger liksom litt av at usikkerheten er vekk.

 

Eller hva med "Det er lett å vite når man sitter med fasiten"? Faller ikke helt helt naturlig på tunga syns jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...