Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rust på Octavia - hva gjør jeg galt...?


Anbefalte innlegg

Har en etterhvert seniorutgave av en Skoda Octavia, med begynnende rustproblemer på bl.a. dører og skjermer.  

Siste sommer leste jeg meg opp på saken og foretok følgende:

 

- Pusset bort all gammel maling og rust, slik at kun rent metall var synlig (flekkene ca 2x2 cm store)

- Grunnet med Brunox to ganger

- Malte over med Skoda sin standardreparasjonslakk med korrekt farge. To strøk farge og to strøk dekklakk.

 

Jeg var veldig nøye mht korrekt temperaturer og tidsintervall mellom hvert strøk.

 

Nå, etter en god og lang vinter med mye salt og frost ser jeg at rusten igjen kommer sigende "overalt", og at store deler av malingen fra i fjor flasser av eller er helt borte!

 

Hva pokker har jeg gjort galt??? Eller er dette bare slik man må forvente når rusten først kommer på besøk? Man må da kunne stoppe dette...? 

 

Forslag til andre produkter eller fremgangsmåter? Kanskje reparasjonslakken fra Skoda ikke var det lureste ??

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trolig rust fra innsiden.  

Vi forbrukere har nok blitt lullet litt i søvn av antagelsen om at bilfabrikantene vet hva som trengs ift saltede veier og rustbeskyttelse (jfr  div garantier mot gjennomrusting) - endel merker er jo blitt veldig gode ift null rust - men det er faktisk slik at vel så mange sparer for mye på rustbeskyttelsen i produksjon:

 

https://www.tv2.no/a/7185109/

https://www.dinside.no/motor/nye-biler-ruster-som-aldri-for/60968630

Lenke til kommentar

Flere av rustflekkene er på midten av døren og en midt på taket! Det er vel liten grunn til å anta at rusten da kommer innenfra..? Eller?

 

Jeg synes selv at jeg var veldig grundig med å fjerne alt som var av rust og "guffe" rundt hver flekk slik at det kun var rent stål igjen før jeg begynte med grunning osv. Påførte både grunning, maling og dekklakk med liten pensell i ca 15 graders varme, skygge og lot det tørre iht beskrivelsene. 

 

Er det evt andre produkter jeg heller bør prøve for å få dette til å feste bedre? Det er jo ikke slik at stålet er gjennomrustet eller slik - bare rust/bobler i overflaten på utsiden.

Lenke til kommentar

Ja, slik jeg så det var det bare blankt metall igjen. Alle mørke flekker var borte..

Jeg trodde at "Brunox" som jeg brukte nettopp var en slik kjemisk ruststopper -men kanskje det er andre produkter som er bedre? Evt 2 komponent? 

 

Og hva med lakk og maling ? Hvilken lakk/maling bør jeg bruke? Er det noe "guffe" som holder bedre enn en slik liten "penn" med originallakk (dvs vel egentlig tenkt for små steinsprut osv)?

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Hagmans ståplast epoxyprimer CA, lakkert over med mange tynne lag farge før jeg har gått over med 2 komponent klarlakk på sprayboks, sånn mann presser inn i bunn for å mikse herder med klarlakk, må brukes innen 24t eller noe sånt.

Kjøpt epoxyprimer på BilXtra og lakk+klarlakk på fargerike

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Supert - tusen takk for gode råd!

 

Ser at Hagmans produserer to ulike epoxyprimere, hhv 2K epoxyprimer som spray og den nevnte stålplast epoxyprimer CA på vanlig boks. Begge er vel 2-komponent primere, men spørsmålet er om det er andre forskjeller på disse to - og hvilken man bør velge?

 

Noen som har meninger om dette?

Lenke til kommentar

Når man skal jobbe med lakk i små områder ( noen få cm2) har jeg et inntrykk av at bruk av pensel er enklere enn spray - med tanke på avdekking osv og for å få jevn overgang til eksisterende lakk. Er det noen ulemper forbundet med bruk av pensel i stedet for spray (bortsett fra naturligvis litt mer ujevn overflate...)?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...