Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg håper virkelig noen kan hjelpe meg med å forstå hvordan alt dette henger sammen og hvordan hele exphil-opplegget fungerer, fordi jeg er virkelig helt lost og jeg sliter med å finne svar på nettet.

 

Jeg har jo søkt på nettet og lest hva ex-phil går ut på rent faglig (selv om jeg ikke har forstått helt om det bare finnes en type exphil, eller om det er flere), men jeg skjønner liksom ikke hvordan det fungerer. Er det en årsenhet? Hvor lang tid tar det å gjennomføre? Hvordan funker eksamen? Når jeg var inne på UIO sine nettsider så virker det som at ex-phil består av 4 semester, samtidig som det står at det er en "bachelor" hvor du bare får 10 poeng? (http://www.uio.no/studier/emner/hf/ifikk/EXPHIL03/). Andre steder virker det som at exphil er noe man gjør i løpet av 1 semester gjerne uten å være tilknyttet en skole. Og dette med at eksamen er forskjellig om du velger "seminarvariant" eller "selvstudiumvariant" er også noe som jeg ikke helt skjønner. Er jeg skikkelig "student" når jeg tar exphil liksom? Fordi om det bare er 10 studiepoeng, er det ikke da et slags deltidsstudie som ikke krever så mye?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ex. phil. er et emne (det man på videregående kaller et fag), som er påkrevd ved lov å være en del av alle bachelorgrader ved universiteter i Norge. Størrelsen er på cirka 1/3 semester, dvs. 10 studiepoeng. Eksamen varierer fra universitet til universitet, men pensumet er stort sett det samme: Filosofi og vitenskapsteori. Fordi alle universitetsstudier krever ex. phil., finnes det mange varianter ment å passe ulike studieløp (for eksempel kan du ta ex. phil. mens du er i forsvaret, eller som et selvstudium hvis du er deltidsstudent).

Endret av Vardark
Lenke til kommentar

Ex Phil er et emne som er obligatorisk i for eksempel bachelorgrader og er et emne på 10 studiepoeng. Jeg gjennomførte exphil på ett semester og tok det som enkeltemne. Hvis du skal lese på egenhånd har du ingen forpliktelser annet enn eksamen (evt. arbeidskrav), men på seminar må du møte opp og gjøre oppgaver og få undervisning for å kunne gå opp til eksamen og kan ikke ha mer enn 20% fravær (husker ikke helt, hør med fakultetet). :) 

Lenke til kommentar

Ex. phil. er et emne (det man på videregående kaller et fag), som er påkrevd ved lov å være en del av alle bachelorgrader ved universiteter i Norge. Størrelsen er på cirka 1/3 semester, dvs. 10 studiepoeng. Eksamen varierer fra universitet til universitet, men pensumet er stort sett det samme: Filosofi og vitenskapsteori. Fordi alle universitetsstudier krever ex. phil., finnes det mange varianter ment å passe ulike studieløp (for eksempel kan du ta ex. phil. mens du er i forsvaret, eller som et selvstudium hvis du er deltidsstudent).

Men om størrelsen er på ca 1/3 semester, når er da eksamen? Og går det an å ta exphil på deltid? Slik at man kan bruke 2 semester liksom? Grunnen til at jeg spør er siden om jeg feks skal søke om å få studentbolig, så får jeg jo bare bodd der et halv år da exphil bare er 1 semester. Og om jeg skulle tatt exphil på høstsemesteret, så er det jo ikke slik at jeg kommer til å begynne å studere noe nytt fra Januar av, så da kan man vel like så gjerne (om det går an) fordele det utover 1 skoleår, sånn at jeg får bedre tid til lesing, sosialt, jobb + at jeg får bodd i studentbolig i et år?

Lenke til kommentar

 

Du tar ikke ex.phil. alene, du tar det som en del av en grad. Se for eksempel studieplanen til bachelor i psykologi ved UiO. Der er ex. phil. et emne du har på våren i tredjeklasse, samtidig som du skriver bacheloroppgave.

Så om man skal ta exphil så MÅ man studere noe annet i tillegg?

Nei, de fleste universiteter og høyskoler lar deg melde deg opp som såkalt enkeltemnestudent, hvor du kan plukke og mikse emner fritt. Når det er sagt gir det liten mening å ta ex. phil. alene. Er du interessert i filosofi, tar du en bachelor eller et årsstudium i det.

Lenke til kommentar

 

 

Du tar ikke ex.phil. alene, du tar det som en del av en grad. Se for eksempel studieplanen til bachelor i psykologi ved UiO. Der er ex. phil. et emne du har på våren i tredjeklasse, samtidig som du skriver bacheloroppgave.

Så om man skal ta exphil så MÅ man studere noe annet i tillegg?

Nei, de fleste universiteter og høyskoler lar deg melde deg opp som såkalt enkeltemnestudent, hvor du kan plukke og mikse emner fritt. Når det er sagt gir det liten mening å ta ex. phil. alene. Er du interessert i filosofi, tar du en bachelor eller et årsstudium i det.

Hovedgreia er at jeg vil komme meg ut og bort (har gått 1 år på fhs og er nå hjemme et år og jobber). Jeg kjenner at jeg egentlig ikke er klar for noe skikkelig studier, verken årsenhet eller noe annet, så da tenkte jeg at exphil kanskje var en liten "snarvei" for å få meg inn i et studentmiljø og kan gi meg en smakebit på hvordan det er å gå på universitet. I tilegg så er det jo greit å få 10 studiepoeng uansett.

Lenke til kommentar

Én ting er sikkert: Du kommer ikke inn i noe studentmiljø ved å ta ex. phil. Du har kanskje én forelesning i uka, du skriver noen oppgaver, du avlegger eksamen. Ferdig. Du kommer ikke til å bli kjent med folk eller havne i noe miljø med mindre du er en del av et faktisk studie. Dessuten får du verken studielån eller studentbolig med mindre du studerer minst 50 %.Jeg ville enten ha hoppet i det og begynt å studere noe, eller blitt et år til hjemme og jobbet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ex. phil. er et emne (det man på videregående kaller et fag), som er påkrevd ved lov å være en del av alle bachelorgrader ved universiteter i Norge. Størrelsen er på cirka 1/3 semester, dvs. 10 studiepoeng. Eksamen varierer fra universitet til universitet, men pensumet er stort sett det samme: Filosofi og vitenskapsteori. Fordi alle universitetsstudier krever ex. phil., finnes det mange varianter ment å passe ulike studieløp (for eksempel kan du ta ex. phil. mens du er i forsvaret, eller som et selvstudium hvis du er deltidsstudent).

Men om størrelsen er på ca 1/3 semester, når er da eksamen? Og går det an å ta exphil på deltid? Slik at man kan bruke 2 semester liksom? Grunnen til at jeg spør er siden om jeg feks skal søke om å få studentbolig, så får jeg jo bare bodd der et halv år da exphil bare er 1 semester. Og om jeg skulle tatt exphil på høstsemesteret, så er det jo ikke slik at jeg kommer til å begynne å studere noe nytt fra Januar av, så da kan man vel like så gjerne (om det går an) fordele det utover 1 skoleår, sånn at jeg får bedre tid til lesing, sosialt, jobb + at jeg får bodd i studentbolig i et år?

 

 

Jeg er 90 % sikker på at ex.phil. bare kan tas over ett semester, som de fleste emner på de fleste studier. Dessuten prioriterer vel studentsamskipnaden studenter som har til hensikt å studere på fulltid når de behandler søknadene til studentboligene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...