Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo S60 vs Saab 9-3 (2000-2007)?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skal snart kjøpe min første bil, og jeg brukt lange stunder foran PCen for å komme fram til hvilke biler som er aktuelle for meg. Jeg har kokt det ned til 2 biler, Volvo S60 og Saab 9-3. Liker veldig godt design på både eksteriør og interiør på begge biler, de virker solide (ut ifra det jeg har lest) og har spreke og gode motorer. 

 

Tenker å holde meg under 230k Km stand og under 50k floser.

 

Så jeg lurer på hvilken av disse to jeg burde gå for, evt om noen har andre forslag så vil jeg gjerne høre :)

 

Takker for svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor akkurat disse to?

Hva er dine krav og bruksområder til en bil?

Begge disse bilene føles ganske utdatert etter dagens standarder, både med tanke på kjøreegenskaper og sikkerhetsnivå. Slike eldre svenske biler er som oftest hardt kjørt av ungdommer og "oppbrukte".

Lenke til kommentar

Hvorfor akkurat disse to?

Hva er dine krav og bruksområder til en bil?

Begge disse bilene føles ganske utdatert etter dagens standarder, både med tanke på kjøreegenskaper og sikkerhetsnivå. Slike eldre svenske biler er som oftest hardt kjørt av ungdommer og "oppbrukte".

De er bra utseendemessig, har motorer med litt futt i, og er (etter hva jeg har lest rundt på nettet) solide.

Jeg har jo lyst på en bil som jeg liker utseendet av, helst ingen "sjel løs" boks. Vil helst unngå svake motorer også. Har hørt at spesielt Saaben har gode kjøreegenskaper, og så lenge jeg finner en bil med godt service hefte og som er kjørt av voksne skal vel det gå bra? Jeg har jo heller ikke mer enn 50k å bruke, så det at bilen er utdatert er vel vanskelig å unngå?

 

Når det kommer til bruksområder kommer jeg til å kjøre en del mellom Rygge og Oslo, siden foreldrene mine bor i Oslo og jeg er lærling på Rygge. Vil også bruke bilen til å dra på turer med gutta, der treffer kanskje ikke S60en så godt.

Lenke til kommentar

 

Kan med hånden på hjertet anbefale Saab 9-3 i hvert fall, som eier av en 2002-modell i snart 6 år :)

Godt å høre :)

Den holder stand? Åssen er den manuelle girkassa (hvis du har den :p)? Hva med setene og musikkanlegget?

 

Aldri hatt noen problemer med den manuelle kassa. Vært tight og fin hele veien. Setene er fantastiske. Den har tatt meg til Storbritannia og tilbake, Italia og tilbake, og Tyskland ved flere anledninger. Kjempegode å sitte i. 

Stereoen er helt ok, men har aldri brydd meg noe særlig om det :) Eneste minuset der er at 9-3 har gammeldags antenne som går opp. Denne har en tendens til å fryse fast på vinteren, men sånn er det bare..

 

Eneste store reparasjonen jeg har gjort er at turboen røk ved bare 120.000 km. Om det var ren uflaks eller om turboene er dårlige, er jeg ikke sikker på. Men ligger jo mange Saaber som har gått 200.000 km ++ på original turbo.

Endret av Vertical^
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kan med hånden på hjertet anbefale Saab 9-3 i hvert fall, som eier av en 2002-modell i snart 6 år :)

Godt å høre :)

Den holder stand? Åssen er den manuelle girkassa (hvis du har den :p)? Hva med setene og musikkanlegget?

Aldri hatt noen problemer med den manuelle kassa. Vært tight og fin hele veien. Setene er fantastiske. Den har tatt meg til Storbritannia og tilbake, Italia og tilbake, og Tyskland ved flere anledninger. Kjempegode å sitte i.

Stereoen er helt ok, men har aldri brydd meg noe særlig om det :) Eneste minuset der er at 9-3 har gammeldags antenne som går opp. Denne har en tendens til å fryse fast på vinteren, men sånn er det bare..

 

Eneste store reparasjonen jeg har gjort er at turboen røk ved bare 120.000 km. Om det var ren uflaks eller om turboene er dårlige, er jeg ikke sikker på. Men ligger jo mange Saaber som har gått 200.000 km ++ på original turbo.

Høres flott ut!

Vanskelig å vite med turboen, er det diesel du har? Lener mer mot bensin mtp at dieselbiler interessen synker som et blylodd nå for tida...

Lenke til kommentar

Bare så du vet det, hvis du er ute etter gode kjøreegenskaper bør du ikke se mer på Saab. De har sikkert greie kjøreegenskaper, men ikke mer.

BMW er det du skal se på da.

 

SAAB hadde gode kjøreegenskaper den gangen de produserte 99/900 serien.

Skal man se på BMW så er jo det det samme, siste gang BMW produserte kvalitet var E30/E34. (min tredje bil var BMW 325i M-Tech)

Nå er det jo bare billig plastikk, ser bra ut men er rævva kvalitet. Litt samme som det som ble levert fra statene på 70/80 tallet.

 

fornøyd med min 07 volvo s60 2,4d

 

Volvo er ikke dårlig, men jeg tror den 2.4 motoren er samme motoren som der bruker i VW LT. 

Lenke til kommentar

 

Bare så du vet det, hvis du er ute etter gode kjøreegenskaper bør du ikke se mer på Saab. De har sikkert greie kjøreegenskaper, men ikke mer.

BMW er det du skal se på da.

 

SAAB hadde gode kjøreegenskaper den gangen de produserte 99/900 serien.

Skal man se på BMW så er jo det det samme, siste gang BMW produserte kvalitet var E30/E34. (min tredje bil var BMW 325i M-Tech)

Nå er det jo bare billig plastikk, ser bra ut men er rævva kvalitet. Litt samme som det som ble levert fra statene på 70/80 tallet.

 

fornøyd med min 07 volvo s60 2,4d

 

Volvo er ikke dårlig, men jeg tror den 2.4 motoren er samme motoren som der bruker i VW LT. 

 

 

det stemmer,denne motoren i volvo kommer som 126hk,130hk,166hk og 180hk,eller noe i nerheten,og kan chippes til 205hk for de som vil det,har 126hk selv,går egentlig mer en bra nok,drar bra,og femmeren har fin lyd,slipper mye av den jævla raklingen som dieselmotorene har

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Bare så du vet det, hvis du er ute etter gode kjøreegenskaper bør du ikke se mer på Saab. De har sikkert greie kjøreegenskaper, men ikke mer.

BMW er det du skal se på da.

 

SAAB hadde gode kjøreegenskaper den gangen de produserte 99/900 serien.

Skal man se på BMW så er jo det det samme, siste gang BMW produserte kvalitet var E30/E34. (min tredje bil var BMW 325i M-Tech)

Nå er det jo bare billig plastikk, ser bra ut men er rævva kvalitet. Litt samme som det som ble levert fra statene på 70/80 tallet.

 

fornøyd med min 07 volvo s60 2,4d

 

Volvo er ikke dårlig, men jeg tror den 2.4 motoren er samme motoren som der bruker i VW LT. 

 

 

det stemmer,denne motoren i volvo kommer som 126hk,130hk,166hk og 180hk,eller noe i nerheten,og kan chippes til 205hk for de som vil det,har 126hk selv,går egentlig mer en bra nok,drar bra,og femmeren har fin lyd,slipper mye av den jævla raklingen som dieselmotorene har

 

 

 

Stiller meg litt uforstående til det du kaller "rakling" og sammenhengen med ufin lyd!, jeg kjører HJ60 daglig (Kidza på dette forumet synes sikkert jeg er en gammel potet.). Men når jeg gir fjøla og rekkesekseren raper, da kan de sitte der i plastikkbilene sine og fremdeles ikke skjønne bæra.

Lenke til kommentar

Bare så du vet det, hvis du er ute etter gode kjøreegenskaper bør du ikke se mer på Saab. De har sikkert greie kjøreegenskaper, men ikke mer.

BMW er det du skal se på da.

 

Hvis du er ute etter gode kjøreegenskaper og kan kjøre bakhjulstrekk uten elektroniske hjelpemidler men samtidig vil ha driftsikkerhet og kvalitet. Da kjøper du en Nissan Laurel, eller Toyota Cressida.

Endret av FryNo
Lenke til kommentar

Bare så du vet det, hvis du er ute etter gode kjøreegenskaper bør du ikke se mer på Saab. De har sikkert greie kjøreegenskaper, men ikke mer.

BMW er det du skal se på da.

 

Med BMW er det vel i hvert fall mange rævkjørte ungdomsbiler? De ruster jo en del og (3-serie har jeg vel lest), har vel også dyrere reservedeler og verkstedutgifter? Må også si at jeg synes både S60en og 9-3en er finere og, spesielt inni. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Kan med hånden på hjertet anbefale Saab 9-3 i hvert fall, som eier av en 2002-modell i snart 6 år :)

Godt å høre :)

Den holder stand? Åssen er den manuelle girkassa (hvis du har den :p)? Hva med setene og musikkanlegget?

Aldri hatt noen problemer med den manuelle kassa. Vært tight og fin hele veien. Setene er fantastiske. Den har tatt meg til Storbritannia og tilbake, Italia og tilbake, og Tyskland ved flere anledninger. Kjempegode å sitte i.

Stereoen er helt ok, men har aldri brydd meg noe særlig om det :) Eneste minuset der er at 9-3 har gammeldags antenne som går opp. Denne har en tendens til å fryse fast på vinteren, men sånn er det bare..

 

Eneste store reparasjonen jeg har gjort er at turboen røk ved bare 120.000 km. Om det var ren uflaks eller om turboene er dårlige, er jeg ikke sikker på. Men ligger jo mange Saaber som har gått 200.000 km ++ på original turbo.

Høres flott ut!

Vanskelig å vite med turboen, er det diesel du har? Lener mer mot bensin mtp at dieselbiler interessen synker som et blylodd nå for tida...

 

Har bensin ja, og vil si det er veien å gå uansett :) Du får jo også bilene uten turbo, men blir jo litt mindre futt. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Kan med hånden på hjertet anbefale Saab 9-3 i hvert fall, som eier av en 2002-modell i snart 6 år :)

Godt å høre :)

Den holder stand? Åssen er den manuelle girkassa (hvis du har den :p)? Hva med setene og musikkanlegget?

Aldri hatt noen problemer med den manuelle kassa. Vært tight og fin hele veien. Setene er fantastiske. Den har tatt meg til Storbritannia og tilbake, Italia og tilbake, og Tyskland ved flere anledninger. Kjempegode å sitte i.

Stereoen er helt ok, men har aldri brydd meg noe særlig om det :) Eneste minuset der er at 9-3 har gammeldags antenne som går opp. Denne har en tendens til å fryse fast på vinteren, men sånn er det bare..

 

Eneste store reparasjonen jeg har gjort er at turboen røk ved bare 120.000 km. Om det var ren uflaks eller om turboene er dårlige, er jeg ikke sikker på. Men ligger jo mange Saaber som har gått 200.000 km ++ på original turbo.

Høres flott ut!

Vanskelig å vite med turboen, er det diesel du har? Lener mer mot bensin mtp at dieselbiler interessen synker som et blylodd nå for tida...

 

Har bensin ja, og vil si det er veien å gå uansett :) Du får jo også bilene uten turbo, men blir jo litt mindre futt. 

 

Da blir det bensin :D

Når du sier uten turbo, mener du 1,8i 122hk motoren? 

Lenke til kommentar

Jeg kan gi deg litt info om Saab i alle fall, kjenner ikke Volvo like godt.

 

Saab 9-3(2003 - og nyere)

- En del elektroniske feil/tull på de første årgangene.

- Knekte fjærer, foran og bak, veldig vanlig.

- tid motoren(diesel) fra 2005 og nyere sliter veldig med partikkel og egr. Disse bilene må kjøres på langkjøring(0.5L), eller kjøres "aktivt" eller så tetter de. Makkverk ifra Fiat/GM

- De er litt trange baki, er det 4-5 voksne så blir det trangt i bilen. 

- Korrosjon på dørhåndtak de første årene, håndtakene blir hvite.

- Ikke noe spesielt rustproblem, er nedre del av dørene i så fall.

 

 

Men ikke heng deg for mye opp i dette, alle biler har feil. Se etter en bil som er tatt vare på. Og velg en bil med 150hk turbo, helst med manuell. Og velg Vector utgaven med skinn, den var som regel best utstyrt(og bedre seter) hvis vi ser bort ifra Aero utgavene. 

 

Hvis du ser på gammelversjonen som ble produsert opp til 2002 så er det egentlig samme anbefalingen, 150hk bensinturbo har jeg ville valgt, enkelte av de hadde "oildsludge" problemet, hvilken motor det gjaldt husker jeg ikke. Uansett skift vær 10k eller 1 gang  i året ;) Dieselmotorene på disse har ikke de samme problemene som på den nyere versjonen. Denne bilen begynner å bli litt "gammeldags". 

Endret av untouch4ble
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...