Gå til innhold

Ingeniørjobb med mye variasjon i hverdagen


Anbefalte innlegg

Jeg er ferdig med førsteåret på master, og tenker kanskje å bytte linje nå som søknadsfristen nærmer seg. Det viktigste for meg er at jeg får en spennende hverdag med mye variasjon. Har ikke lyst til å sitte i samme kontorstol foran en skjerm i 40 år. Ønsker gjerne en jobb hvor jeg kan jobbe både i Norge og i utlandet, og generelt være mye på reisefot. 

 

Er det noen her som har en sånn type jobb? Hva er dere utdannet som, hvor mye tjener dere og hvor godt trives dere? Var det vanskelig å skaffe seg jobb?

 

  

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ferdig med førsteåret på master, og tenker kanskje å bytte linje nå som søknadsfristen nærmer seg. Det viktigste for meg er at jeg får en spennende hverdag med mye variasjon. Har ikke lyst til å sitte i samme kontorstol foran en skjerm i 40 år. Ønsker gjerne en jobb hvor jeg kan jobbe både i Norge og i utlandet, og generelt være mye på reisefot. 

 

Er det noen her som har en sånn type jobb? Hva er dere utdannet som, hvor mye tjener dere og hvor godt trives dere? Var det vanskelig å skaffe seg jobb?

 

Nå vet jeg ikke hvilken retning du har tatt/tar og hvilken bransje du vill inn i osv. 

 

Men generelt sett er de "normale" jobbene som du beskriver innenfor service, her jobber en med alt-slags(avhengig av retning så-klart) og en farter generelt sett mye rundt. Hvor mye hverdagen varierer og hvor langt/mye en reiser er jo avhengig av bedriften osv. 

 

Selv jobber jeg som service ingeniør og har gjort det de siste 5-6 årene. Typisk har jeg 3 uke på kontor og den siste uken på reis. Dette er dog ett snitt, og reisens lengde varierer mye og derav tiden på kontoret også. Jeg jobber innenfor automasjon. 

 

Har et fagbrev i automasjon og en påbegynt bachelor i elektro med fordypning i automasjon. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Nå vet jeg ikke hvilken retning du har tatt/tar og hvilken bransje du vill inn i osv. 

 

Men generelt sett er de "normale" jobbene som du beskriver innenfor service, her jobber en med alt-slags(avhengig av retning så-klart) og en farter generelt sett mye rundt. Hvor mye hverdagen varierer og hvor langt/mye en reiser er jo avhengig av bedriften osv. 

 

Selv jobber jeg som service ingeniør og har gjort det de siste 5-6 årene. Typisk har jeg 3 uke på kontor og den siste uken på reis. Dette er dog ett snitt, og reisens lengde varierer mye og derav tiden på kontoret også. Jeg jobber innenfor automasjon. 

 

Har et fagbrev i automasjon og en påbegynt bachelor i elektro med fordypning i automasjon. 

 

 

Reiser du mest i Norge eller rundt omkring i verden? Høres greit ut å reise en uke i måneden. Har tenkt litt på serviceingeniør, og har lest at mange jobber 6 måneder på og har resten av året fri. Kan du velge litt selv hvor ofte du reiser? Er du fornøyd med jobben?

 

Går kybernetikk. 

Endret av Momspaghetti
Lenke til kommentar

 

 

 

Reiser du mest i Norge eller rundt omkring i verden? Høres greit ut å reise en uke i måneden. Har tenkt litt på serviceingeniør, og har lest at mange jobber 6 måneder på og har resten av året fri. Kan du velge litt selv hvor ofte du reiser? Er du fornøyd med jobben?

 

Går kybernetikk. 

 

 

Du går iallefall en svært relevant linje, men disse stillingene krever ofte praktisk kunnskap og gjerne ett fagbrev. Men det er ikke noe krav hos alle! 

 

Jeg reiser sjeldent i Norge der hvor jeg jobber nå, har hatt en natt i år. Resten er utenlands, så og si hele verden. Vi er en gjeng som deler på reisene som kommer inn, så jeg kan mer eller mindre velge og vrake. Jeg tar det meste jeg kan egentlig, da jeg trives med det. Veldig fornøyd med min jobb :) 

Lenke til kommentar

Varme, ventilasjon og sanitasjon. Energi bruk i bygg rett og slett. 
Det er dynamisk med mye regler, internasjonale forpliktelser, forskjeller på bygningens behov etter klima. Du har nå bygg uten aircondition anlegg i bygget fordi den bruker naturlig ventilasjon med luker og skall. Du har teknologi i bygget, tusenvis av sensorer som skal samarbeide med enhetene, eks er et bygg i Nederland som har noe å 25.000 sensorer totalt i bygget.

Som VVS/bygg ingeniør så samarbeider du med menneskelig behov, fagdisipliner både på prosjekteringsnivå men også på å lede faggruppene til prosjektet. De største firmaene har nasjonale kontorer som man kan ha internship hos.

Eks på linje er Master i Energi og Miljø i Bygg som jeg går nå. Vært å sjekke ut.
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...