Gå til innhold

Usb powersupply?


Anbefalte innlegg

Har et PowerShot S100 som jeg kunne tenke meg å bruke som dash-cam/timelapse... og da trenger jeg ekstra strømforsyning. Kamera trenger 4.3V/1.5A ifølge kamera og AC-strømadaptoren jeg har. 

 

Det jeg lurer på er om det vil gå bra å koble det til sigarettuttaket i bilen - som i følge usb-pluggen leverer 5.0V/3.1A? Eller vil jeg svi av hele kamera?

 

Har søkt og søkt, men finner ikke noe direkte svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sigarettuttaket gir 12 volt styrke "bilens spenning" eventuell 24 volt hvis du kjører lastebil, et usb-adapter som du dytter inn i Sigarettuttaket får 12volt inn og gir 5 volt ut "dette står på adapteret", så hvis det står ca, 5 volt skal du ikke kunne ødelegge enheter som skal ha den strømstyrken.

A/amper indikerer hvor mye strømeffekt enheten klarer å bruke og hvor mye amper adapteret klarer og levere, så sålenge adaptere har større amper en enheten så skal det gå bra.

Lenke til kommentar

Kan du lade batteriet mens det står i kameraet? Antar du tar ut batteriet og putter det i en lader.

Har du tenkt å ta ut batteriet og rigge til en kobling til strømforsyning istedet? I så fall tviler jeg på at kameraet liker å se et 5V 'batteri'.

Nei, har en "dummy" boks som puttes inn der batteriet er, og kobler til strøm gjennom dette. Har en en AC/DC strømforsyning som brukes til dette. Den leverer selvsagt korrekt strømstyrke - 4.3V siden den er tilpasset kamera. Det jeg lurte på var om kamera ville skades hvis jeg gir det 5V fra sigarettuttaket... og utfra ditt svar tyder det på at det ikke vil like det:-)

Lenke til kommentar

Kan ikke si helt sikkert, det er antagelig en liten DC/DC strømforsyning inne i kameraet. Den skal håndtere at spenningen fra batteriet synker ned til et visst nivå, og forsyne kameraet med konstant spenning (3.3V?). Det kan hende den tåler 5V inn, men det blir noe risikabelt å forsøke.

Du kan koble en diode i serie for å få ned spenningen til ca 4,4V. Spenningsfallet over en diode er relativt konstant.

Lenke til kommentar

Kan ikke si helt sikkert, det er antagelig en liten DC/DC strømforsyning inne i kameraet. Den skal håndtere at spenningen fra batteriet synker ned til et visst nivå, og forsyne kameraet med konstant spenning (3.3V?). Det kan hende den tåler 5V inn, men det blir noe risikabelt å forsøke.

Du kan koble en diode i serie for å få ned spenningen til ca 4,4V. Spenningsfallet over en diode er relativt konstant.

Takker for klart og greit svar!

Lenke til kommentar

Hadde nok også vært betenkt med å koble 5V direkte på inntaket. Det er over 16% mer spenning enn spec om du har 5V, som regel leveres denne litt høyere når du har mye strømreserver. Generelt, uten at du vet komponentene som er brukt og hvilke toleranser som er i desiget bør du ikke gå over +/- 10%. Er du ikke 100% sikker på design-toleranse, reguler ned inn-spenningen som foreslått. Setter du en diode i serie, sjekk at den takler nødvendig spenning og strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...