Gå til innhold

Så mye mer solkraft enn fossil kraft ble installert i 2017


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis vi antar en kapasitetsfaktor på 1/6 så ble det altså installert nok solkraft i 2017 til å holde omtrent 50 millioner elbiler med strøm...

 

Det ble solgt en drøy million 'elbiler' i fjor, prosjektet 'avkarbonisere strømforsyningen' ligger med andre ord greit foran prosjektet 'elektrifisere bilparken'.

 

Argumentet om at vi må vente med å elektrifisere bilparken fordi strøm fortsatt lages med kull burde dermed være ugyldig?

Og det er fortsatt slik at å fange forurensning, og CO2,  fra  få stasjonære kraftverk enn mange som flytter seg, er enklere og mer effektivt.

Lenke til kommentar

For noen som har vert litt runtomkring i afrika og asia vil nok en lyspære i stuen eller mulighet for å lade telefon være et fremskritt. Europa og Usa har nok bra strømnett men i mange land er det dårlig. Hurtigladere på flere hundre kw er nok et stykke frem. Dessuten fører utbygging av sol og vind til øket forbruk i disse områdene. Da må de ha fossile kraftverk for å ha strøm om natten og når det er vindstille.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For noen som har vert litt runtomkring i afrika og asia vil nok en lyspære i stuen eller mulighet for å lade telefon være et fremskritt. Europa og Usa har nok bra strømnett men i mange land er det dårlig. Hurtigladere på flere hundre kw er nok et stykke frem. Dessuten fører utbygging av sol og vind til øket forbruk i disse områdene. Da må de ha fossile kraftverk for å ha strøm om natten og når det er vindstille.

 

Hvis du har vært litt rundt omkring i Afrika så vet du nok at strømmen der er svært ustabil. Spesielt når du kommer utenfor de større byene. Der er det vanlig at strømmen skrus av litt etter solnedgang, det er altfor dyrt å holde dieselaggregat i drift hele natta. Ikke kan man regne med strøm hver dag heller, det kommer an på hvor mange aggregat som virker og hvor stort forbruket i de forskjellige områdene er.

 

Drivstoffet man bruker både på aggregatet og på bilen kommer stort sett fra Europa. Selv om det hentes opp mye olje i Afrika blir det meste sendt utenlands til raffinerier, og så selges det tilbake drivstoff med "Africa Quality" det vil si det mest skitne drivstoffet som er strengt forbudt å selge eller bruke i Europa eller de fleste andre steder. 

https://www.greencarreports.com/news/1106171_why-africa-gets-filthiest-diesel-fuel-little-regulation-global-traders

 

Man kan med fordel produsere strøm lokalt med solceller og lade både mobilen og bilen i tillegg til annet utstyr man bruker. Kan man i tillegg ha en liten batteribank slik at man kan holde liv i noen ledpærer i hvert hus så er det et enormt fremskritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis vi antar en kapasitetsfaktor på 1/6 så ble det altså installert nok solkraft i 2017 til å holde omtrent 50 millioner elbiler med strøm...

 

Det ble solgt en drøy million 'elbiler' i fjor, prosjektet 'avkarbonisere strømforsyningen' ligger med andre ord greit foran prosjektet 'elektrifisere bilparken'.

 

Argumentet om at vi må vente med å elektrifisere bilparken fordi strøm fortsatt lages med kull burde dermed være ugyldig?

Og det er fortsatt slik at å fange forurensning, og CO2,  fra  få stasjonære kraftverk enn mange som flytter seg, er enklere og mer effektivt.

 

Jeg kan for så vidt være enig i at det er enklere å fange CO2 fra noen få store punktutslipp enn mange små men det er fullstendig verdiløst poeng all den tid man ikke har noe fornuftig sted å gjøre av CO2-en man fanger.

 

Da er det bedre å la vær å slippe ut CO2 i første omgang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg påstår ikke at fossilkraft leverer hele tiden. Jeg sier at man kan regne en kapasitetsfaktor på rundt 70%, det vil si at det skal levere 70% av tiden.

Er du sikker på dette? I Kina er kapasitetsfaktoren for kolkraftverk 54%, om vi samanliknar installert effekt med produsert straum. Eg vil tru han varierer ganske mykje med m.a. klika. Brunkolkraftverk, som er veldig trege å regulere, vil typisk ha høg kapasitetsfaktor. Dei går uansett. Moderne steinkolkraftverk kan brukast til regulering på lik linje med gass. Dei vil ha lågare kapasitetsfaktor.

Lenke til kommentar

Kjenner mange kraftverk som kjører godt over 90%. Store motorer som bare dundrer kraft inn på nettet. Tror dette varierer veldig.

Søppelforbrenningsanlegget her i Kristiansand produserer også rundt 90% mener jeg å huske, det kan de gjøre fordi vi har så mye vannkraft som kan regulere etter forbruket. I land med mye termisk kraft må mange av disse regulere ned produksjonen store deler av tiden, eller man kan f.eks installere pumpekraft som kan pumpe når det er lite forbruk og produsere når det er høyt forbruk. Japan er et land som ihvertfall tidligere hadde en stor andel atomkraft som er lite regulerbart og derfor er de også et av landene i verden med mest pumpekraft.

 

En del vannkraftverk i Norge blir jo også itbygd med større og/eller turbiner slik at de kan produsere mer når det er behov og mindre når det ikke er så stort behov. Dermed får de dårligere kapasitetsfaktor, men bedre lønnsomhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...