Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leie betalt for sent flere ganger


Saykin

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi har en familie som leier gamle boligen til faren min. De begynte å leie sommeren i fjor, Juni eller Juli tror jeg, og vi kjørte en standard kontrakt på 3 år med 3 mnd oppsigelsestid. Leien skulle inn før den 5. hver måned noe de godtok og det var helt greit. 

 

Det hele startet ganske smertefritt og vi prøvde vårt beste å fikse ting som skjedde i huset og ting de hadde problemer med, men allerede etter et par måneder så begynte leien å komme inn for sent. Det startet først med bare en dag eller to for sent, men i 2017 så hadde den allerede kommet for sent fire ganger.

 

Jeg husker eksplisitt at jeg måtte minne dem på det engang. Det har fortsatt ut i 2018 så langt, i Mars kom ikke leien inn før 5 dager etter fristen. I starten av April fikk jeg bekreftelse på at denne familien sliter litt økonomisk, da fikk jeg melding om leien var litt for mye for dem og lurte på om vi kunne senke den. Dette var da på grunn av de nye elektroniske strømmålerne. Faren min svarte nei ganske kjapt og det fikk de beskjed om på SMS.

Leien er så langt to dager forsinket. Vi er nå oppe i 6-7 tilfeller hvor leien er forsinket, faren min har det nøyaktige tallet, på under et år.

 

Sånn at det er sagt så betaler de 13000 i mnd for et hus med, seks rom (to stuer og fire soverom), to kjøkken og to bad. Så jeg kan ikke tenke meg at vi tar for mye, men jeg kan skjønne at strømprisen blir høy. 

 

Problemet er at faren min har nå blitt veldig usikker på om leien vil fortsette å komme inn, han lurer på om vi kan med retten på vår side sende dem oppsigelse på kontrakten og be dem flytte ut i løpet av tre måneder? 

 

Har lest en del steder at det kan vi, men finner det ikke i lovverket. 

 

Takk på forhånd og beklager for lang tekst. Er noe uklart så si ifra. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge leien hver gang faktisk kommer inn kun få dager etter fristen, skal det veldig mye til for å kunne kaste de ut med det som bakgrunn. Det må vel flere purringer til før dere kan sende utkastelsesvarsel, og med 1-5 dager for sen betaling, så rekker dere vel knapt å sende én.

 

Dere kan eventuelt spørre de om det er en spesifikk grunn til at leien kommer for sent hver gang, og hvis det er så at de får lønn sånn rundt den 5. hver måned, så de ikke har mulighet til å betale før et par dager etter, så kan dere kanskje komme til en enighet om at de har betalingsfrist den 10. i stedet, og at de betaler de fem dagene ekstra som en engangssum.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg syns det er du TS som er kravstor her, og ikke leietakeren.  Du bør være fleksibel, når det gjelder betalingen spesielt når det gjelder noen få dager, selvom det gjentar seg. Jeg ville ha flyttet betalingsdato til 10. og spurt om å endre avtalen slik at det som skjer praksis - også står på papiret.

Endret av Permanent jobb
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Vi leide en leilighet for noen år siden hvor huseier minnet om TS. At leien skal _betales_ den 5. eller 15. betyr at leietaker skal betale den dagen, ikke at utleier skal ha pengene på konto den dagen. Vi forsøkte flere ganger å informere om dette, men det var ikke sånn huseier hadde tenkt det. Vi fikk stipend 15. og hadde forfall 15. Naturlig nok ble det betalt når vi hadde fått stipend, den 15. Vi flyttet før det ble et problem. 

 

Hvis det eneste problemet du har med disse leietakerne er at du får leien på konto noen dager for sent, hadde jeg vært sjeleglad. Hvorvidt 13 000 er billig eller ikke er utelukkende avhengig av hvor i landet man bor. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her var det veldig mange som tydeligvis ikke respekterer at en avtale er en avtale. Med mindre det er andre forhold (at f.eks banken er treig) som gjør at leien kommer seint, så har jeg ingen sympati med leietager. De har inngått en avtale og denne skal holdes. Dette lukter utelatt betaling lang vei lengre frem i tid, begynner med utsettelser i det små helt til den dagen det ikke blir betalt i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Her var det veldig mange som tydeligvis ikke respekterer at en avtale er en avtale. Med mindre det er andre forhold (at f.eks banken er treig) som gjør at leien kommer seint, så har jeg ingen sympati med leietager. De har inngått en avtale og denne skal holdes. Dette lukter utelatt betaling lang vei lengre frem i tid, begynner med utsettelser i det små helt til den dagen det ikke blir betalt i det hele tatt.

Du snakker om 2 ting, som om det skulle være det samme.

 

Betale et par dager etter en frist, og aldri betale ER ikke det samme, helt sant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du klarer kanskje lese det jeg skrev eller? Jeg synes det stinker utelatt betaling lang vei lengre frem i tid (ja, en personlig magefølelse). Det andre er at en avtale er en avtale og skal overholdes. Hvis det er så vanskelig å betale til tida, så kan de vel heller spørre om å flytte fast betalingsdato da?

Lenke til kommentar

Jeg har en sånn utleier selv, som sender melding og spør etter husleia om klokka passerer 12 samme dag som husleia skal betales. Jeg får lønn samme dag som husleia skal ut, er da lønna ikke på plass med en gang om morgenen trekker ikke banken beløpet fra konto før neste morgen. Så det har dessverre hendt noen ganger at husleia ikke har vært inne på deres konto før neste morgen. Jeg syns det er kjipt å bli uglesett som en dårlig betaler når husleia betales hver måned selv om det noen ganger skjer 8 timer etter forfall...

Lenke til kommentar

Det følger av husleieloven § 3-3 annet ledd at rettidig betaling har skjedd når 1) beløpet er mottatt av norsk bank, eller 2) det er dekning på konto og det er gitt et rettidig betalingsoppdrag. Transaksjonstid mellom leietakers og utleiers bank er utleiers risiko. Det er ikke lovlig å avtale at leien skal være på utleiers konto innen dag X, og en slik avtale kan leier konsekvensfritt se bort fra.

 

Dersom leietaker misligholder leieavtalen (ved ikke å betale til rett tid, ref. dog over om hva som skal regnes for å ha betalt til rett tid) er det grunnlag for å si opp leieavtalen, jf. husleieloven § 9-5 første ledd bokstav c. Merk imidlertid at i husleiesaker kan retten ved protest sette en oppsigelse til side selv om den er lovlig hvis den vil virke urimelig for leietaker. Dette er en interesseavveining.

 

Utleier vil gjennomgående tape en slik interesseavveining hvis alt man har å vise til er få dagers betalingsforsinkelse.

 

Takk for svar! Jeg skal videreformidle dette til faren.

Kan retten fortsatt sette en oppsigelse til side selv om leien endte opp med å ikke bli betalt i det hele tatt? Vi har en klausul i kontrakten om utkastelse ved manglende betaling, når vil det være en rimelig tid å sende skriftlig varsel ved forsinket leie? 

 

EDIT: Altså en varsel om utkastelse hvis leien ikke blir betalt innen to uker. 

Endret av Saykin
Lenke til kommentar

Så lenge leien hver gang faktisk kommer inn kun få dager etter fristen, skal det veldig mye til for å kunne kaste de ut med det som bakgrunn. Det må vel flere purringer til før dere kan sende utkastelsesvarsel, og med 1-5 dager for sen betaling, så rekker dere vel knapt å sende én.

 

Dere kan eventuelt spørre de om det er en spesifikk grunn til at leien kommer for sent hver gang, og hvis det er så at de får lønn sånn rundt den 5. hver måned, så de ikke har mulighet til å betale før et par dager etter, så kan dere kanskje komme til en enighet om at de har betalingsfrist den 10. i stedet, og at de betaler de fem dagene ekstra som en engangssum.

Som de andre har svart så er det vel normalt at leien er sen med et par dager. Hvis det fortsetter som Mars at den er 5 dager eller mer for sent så får vi spørre om vi skal flytte betalingsfristen. Det skal sies at den forfallsdatoen som er satt i kontrakten er noe begge parter var enige om, men det skader ikke å spørre om de vil flytte den. 

 

 

 

Jeg syns det er du TS som er kravstor her, og ikke leietakeren.  Du bør være fleksibel, når det gjelder betalingen spesielt når det gjelder noen få dager, selvom det gjentar seg. Jeg ville ha flyttet betalingsdato til 10. og spurt om å endre avtalen slik at det som skjer praksis - også står på papiret.

Jeg har ikke sagt noe om at leietakeren er kravstor, bare sen med betalingen. Vi har vært veldig fleksible med å la dem betale mindre en måned og dele opp det manglende utover de neste månedene, men å få melding om å redusere leien permanent og at den igjen er forsinket fikk faren min bekymret. 

 

Vi leide en leilighet for noen år siden hvor huseier minnet om TS. At leien skal _betales_ den 5. eller 15. betyr at leietaker skal betale den dagen, ikke at utleier skal ha pengene på konto den dagen. Vi forsøkte flere ganger å informere om dette, men det var ikke sånn huseier hadde tenkt det. Vi fikk stipend 15. og hadde forfall 15. Naturlig nok ble det betalt når vi hadde fått stipend, den 15. Vi flyttet før det ble et problem. 

 

Hvis det eneste problemet du har med disse leietakerne er at du får leien på konto noen dager for sent, hadde jeg vært sjeleglad. Hvorvidt 13 000 er billig eller ikke er utelukkende avhengig av hvor i landet man bor. 

Ja, har skjønt det nå at så lenge leien er betalt inn til banken på forfallsdato så er leietaker på det sikre, så skal fortelle dette videre til faren min. 

 

Jeg har en sånn utleier selv, som sender melding og spør etter husleia om klokka passerer 12 samme dag som husleia skal betales. Jeg får lønn samme dag som husleia skal ut, er da lønna ikke på plass med en gang om morgenen trekker ikke banken beløpet fra konto før neste morgen. Så det har dessverre hendt noen ganger at husleia ikke har vært inne på deres konto før neste morgen. Jeg syns det er kjipt å bli uglesett som en dårlig betaler når husleia betales hver måned selv om det noen ganger skjer 8 timer etter forfall...

Faren min har ikke tenkt noe særlig over det før nå i det siste hvor den var fem dager sen og gikk inn i kontoen og sjekket opp hvor ofte det var betalt for sent. Så ikke tenk så mye på det 

Endret av Saykin
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...