Gå til innhold

INTERVJU: – Det var en naturlig utvikling for figuren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir sikkert et bra spill, men her hadde de sjansen til å utforske en helt ny mytologi og lage et unikt spill. Hvorfor er den romerske, egyptiske og norrøne mytologien omtrent de eneste (bortsett fra greske) mytologiene vi noensinne hører om? Det er utallige andre mytologier rundt omkring. Her i norden har vi for eksempel både finsk og samisk mytologi. Eller hva med kinesisk? Japansk? Albansk? Tysk? Det er veldig mange å velge i. Likevel får vi bare de "fire store" om og om igjen. De kunne glatt ha laget ti, femten spill med en ny mytologi og nye guder i hvert eneste spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir sikkert et bra spill, men her hadde de sjansen til å utforske en helt ny mytologi og lage et unikt spill. Hvorfor er den romerske, egyptiske og norrøne mytologien omtrent de eneste (bortsett fra greske) mytologiene vi noensinne hører om? Det er utallige andre mytologier rundt omkring. Her i norden har vi for eksempel både finsk og samisk mytologi. Eller hva med kinesisk? Japansk? Albansk? Tysk? Det er veldig mange å velge i. Likevel får vi bare de "fire store" om og om igjen. De kunne glatt ha laget ti, femten spill med en ny mytologi og nye guder i hvert eneste spill.

Samme grunnen til at assassin creed ikke er satt til Gjøvik.

Veldig få utviklere/utgivere er villig til å gamble hundrevis av millioner på et univers/mytologi ingen vet noe om.

 

Du kan argumentere for at GOW ville solgt bøtter og spann uansett hvilken mytologi de valgte. Men utgivere er i det store og hele konservative og gamling er ikke noe for dem (med mindre det er i lootboxe form)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi får aldri et Assassin's Creed satt til Japan med samuraier og ninjaer, fordi de konsekvent setter tidsepoken og stedet til tidsaldre og steder som er veldig lite brukt før. Ikke helt bra eksempel du kom med der. ;)

 

1. Korstogtiden; kjent og populær selv blant folk som ikke er interessert i historie.

2. Satt med de italienske krigene som bakgrunn. Ikke den mest kjente krigen, men til gjengjeld har du byer som Venezia, Roma samt karakter som da Vinci.

3. Amerikanske revolusjonen, du har kanskje ikke hørt om den? Men resten av verden har.

4. Pirater. ...

5. Franske revolusjonen, se 3

6. Har ikke spilt men Victoria tiden er vel kjent nok lan hende kjente Victorianske personer dukker opp.

7. Antikkens Egypt.

 

Så hva var poenget ditt igjen?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Djeeses... Du vet det er er spill jeg snakker om?

Du kanskje, ikke jeg, du kom med svar til meg. Altså er det mitt argument vi diskuterer ikke ditt. Jeg sa ikke noe om at assassin creed lager spill basert på andre spill. Jeg snakket om hvor kjent en ting er. Gjøvik er ikke kjent for omverden. Roma er.

 

Norrøn mytologi er kjent i hele verden. Det er ikke vietnamesik eller finsk eller ja alle mytologier du ikke nevnte som allerde gjort til døde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hahaha, du gir det aldri? Du bare elsker å krangle for kranglingens skyld? Har hatt nok av tøvet ditt fra før, så dette gidder jeg ikke.

Du prøver å "ta" meg med å lage falske Stråman. Jeg snakker om en ting og du svarer. Når jeg settet deg på plass siert du at du snakket om noe annet. Hvis du snakket om noe annet trengte du kke svare meg. Men du ville vise at jeg hadde feil ved å feil representere det jeg sa. Og så påstår du jeg kverulerer når du startet med å svare til meg. Du kan ikke ha pose og sekk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Norrøn mytologi er kjent i hele verden. Det er ikke vietnamesik eller finsk eller ja alle mytologier du ikke nevnte som allerde gjort til døde.

Til gjengjeld er shinto, buddhismen, keltisk osv svært kjente verden over.

Ingen av de er like "main steam" som norrønt nei.

De fleste amerikanere og europeere vet hvem Odin og Tor er om det så bare er pop kulturen.

Da samme kan ikke sies om Bishamon japanske "krigs guden" eller noen av de keltiske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen av de er like "main steam" som norrønt nei.

De fleste amerikanere og europeere vet hvem Odin og Tor er om det så bare er pop kulturen.

Da samme kan ikke sies om Bishamon japanske "krigs guden" eller noen av de keltiske.

 

Nei, ikke blant de eldre som ikke ser anime, pokemon, osv.

Men så er verden større enn amerika.

Lenke til kommentar

 

Ingen av de er like "main steam" som norrønt nei.

De fleste amerikanere og europeere vet hvem Odin og Tor er om det så bare er pop kulturen.

Da samme kan ikke sies om Bishamon japanske "krigs guden" eller noen av de keltiske.

 

 

Nei, ikke blant de eldre som ikke ser anime, pokemon, osv.

Men så er verden større enn amerika.

Jeg kan ikke garantere at det gikk slikt, men se for deg at Santa Monica studios fikk til sony og sier vi skal lage et nytt GOW spill satt til japansk mytologi.

 

Folka i sony vil så lage et regnskap.

 

Hvor mange kopier vil et gow spill satt i japan selge?

Kanskje 15 millioner (de tenker 500 000 ekstra kopier solgt i Japan pga temaet.

 

Men så regner de på hvor mye gow ville selge om de handlet om norrøn mytologi.

Og plutselig ser de penga renne inn.

De tenker thor marvel, det er 500 000 ekstra solgt bare pga. En vag tilknytning til en marvel film serie.

Så har du serier som last Kingdom og vikings, 500 000 ekstra kopier der også. Osv osv.

 

De tenker på penger, penger og mer penger ikke originalitet.

 

Folk må slutte å se på de store utgiverne som "spill utgivere" det de er "er monstrøse giga bedrifter som eies av milliardærer"

De som driver disse firmaene driter i at de lager spill. Det er likegyldig for dem om EA lager spill eller kulelagere. Det de vil ha er.

 

Så mye profit som mulig for så liten risiko og jobb som mulig.

 

Om EA trodde de kunne tjene like mye eller mer penger de gjør i dag ved å legge ned alle utviklerne og sparke alle sine ansatte bortsett fra Bob i Cleveland som nå må lage BF, mass effect, madden, fifa, sims osv helt selv. Så hadde de gjort det.

De er ikke loyale ovenfor hverken kunder eller sine egne ansatte.

 

De er amoralske milliard bedrifter i samme kategori som chrysler, JP Morgan og Nike.

 

Det er ikke som om disse "profit vs risk" folka alltid har rett. Kanskje et gow satt til Japansk mytologi eller hindu mytologi ville solgt bedre enn det de lager nå. Men det er en risk de ikke er villige til å ta.

 

 

EVENTUELT så sa Santa Monica studios til sony at vi skal lage et gow satt i norrøn mytologi. Og sony sa ja. Fordi Santa Monica studios er tross alt et amerikansk firma og det betyr at bortsett fra kristendommen er de eneste mytologiene de har hørt om gresk, norrønt og kanskje egyptisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror man tenker for komplisert her. Utviklerene tenkte nok mer; hvor passer Kratos inn? Jeg ser ikke for meg Kratos knerte alle de egyptiske gudene, jeg ser heller ikke for meg Kratos i en østlig mytologisk setting. Kratos hadde skilt seg alt for mye ut der, selv om jeg personlig digger egypterne og historien der så hadde han nok skilt seg ut der også. Romerske guder er for like de greske, og selv om man kan til en viss grad si om de norrøne gudene også så syns jeg at Kratos er som skapt for denne settingen.

 

Jeg gleder meg til å se Kratos vandre rundt i nordisk landskap, denge midgardsormen og hvem vet hva annet.

 

Jeg er veldig happy med hvor Kratos endte opp, vi her i norden bør i hvert fall være glad for det. Nå vet jeg ikke om han ender opp med å gjøre rent bord og drepe alt og alle i dette spillet, kanskje blir dette en trilogi også. Men Kratos og God of War er kommet for å bli, så det er ingenting i veien for at de egyptiske gudene eller noen andre står for tur senere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Vi får aldri et Assassin's Creed satt til Japan med samuraier og ninjaer, fordi de konsekvent setter tidsepoken og stedet til tidsaldre og steder som er veldig lite brukt før. Ikke helt bra eksempel du kom med der. ;)

1. Korstogtiden; kjent og populær selv blant folk som ikke er interessert i historie.

2. Satt med de italienske krigene som bakgrunn. Ikke den mest kjente krigen, men til gjengjeld har du byer som Venezia, Roma samt karakter som da Vinci.

3. Amerikanske revolusjonen, du har kanskje ikke hørt om den? Men resten av verden har.

4. Pirater. ...

5. Franske revolusjonen, se 3

6. Har ikke spilt men Victoria tiden er vel kjent nok lan hende kjente Victorianske personer dukker opp.

7. Antikkens Egypt.

 

Så hva var poenget ditt igjen?

Poenget hans var at disse periodene ikke har blitt brukt så mye i spill, i motsetning til Japan og ninjaer.

Lenke til kommentar

 

 

Vi får aldri et Assassin's Creed satt til Japan med samuraier og ninjaer, fordi de konsekvent setter tidsepoken og stedet til tidsaldre og steder som er veldig lite brukt før. Ikke helt bra eksempel du kom med der. ;)

1. Korstogtiden; kjent og populær selv blant folk som ikke er interessert i historie.

2. Satt med de italienske krigene som bakgrunn. Ikke den mest kjente krigen, men til gjengjeld har du byer som Venezia, Roma samt karakter som da Vinci.

3. Amerikanske revolusjonen, du har kanskje ikke hørt om den? Men resten av verden har.

4. Pirater. ...

5. Franske revolusjonen, se 3

6. Har ikke spilt men Victoria tiden er vel kjent nok lan hende kjente Victorianske personer dukker opp.

7. Antikkens Egypt.

Så hva var poenget ditt igjen?

Poenget hans var at disse periodene ikke har blitt brukt så mye i spill, i motsetning til Japan og ninjaer.

Ja, og jeg forklarte hvorfor det ikke lages spill satt i mytologier/byer/perioder som ikke har stor plass i vestlig populær kultur.

Det er ikke bare spill som holder seg til det kjente og "kjære" Hollywood gjør det samme.

Han spurte hvorfor gow ble satt en cliché mytologi. Jeg forklarte hvorfor.

I stede for å si takk for forkalkningen prøvde han å stikke hull i mitt tilfeldige eksempel "Gjøvik vs Roma"

Lenke til kommentar

Vil nå si Japans krigsguder passer bra til gow, da de ser ut som kratos.

Hva gjelder antall solgte spill, det er 4,436 milliarder personer i Asia, mot ~1,7 i Europa og nord+sør amerika.

Selv om vi ignorere det faktum at bare en bitteliten brøkdel av de i Asia har råd/interesse til å kjøpe et ps4 spill(det er en grunn til at spill i all hovedsak markedsføres mot vest, det er der penga er. ) Kina er et voksende marked (hovedsakelig for pc nå) men ikke stort nok enda.

 

Men la oss som sagt ignorere det.

Hvor tror du en indier er mer interessert i japansk mytologi enn norrøn? India har ikke noe spesielt forhold til Japan.

 

Det er ikke sånnn asiatere er automatisk mer interessert i noe som er japansk.

 

Grunnen til at norrønt er stort er ikke fordi det er europeisk. Det er stort fordi media (fra midten av 1800tallet) har fremmet en popkultur versjon av vikinger. En 100 år gammal uoffisiell reklame kampanje for Tor og Odin.

 

Jeg sier ikke at japansk eller celtisk, hindu mytologi ikke kunne være kjempegode gow spill. Jeg forklarer deg hvordan store bedrifter tenkter.

De ville kanskje se gow satt i Japan som en for stor økonomisk risiko. De er ikke interessert i om det kunne bli et bra spill bare at det tjener maksimalt med penger for minimal risiko.

 

Men dette er 100% teoretisk i gow sitt tilfelle. Det er store muligheter for at dette aldri en gang var diskutert.

I følge wiki ville mannen bak gow lage norrøn versjon rett etter 3eren.

 

Så det virker som i dette tilfellet var det helt vanlig uppfinsomhet/viking indoktrinering som er årsaken og ikke en økonomisk avgjørelse fra Sony.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...