Gå til innhold

NTNU-forsker: - Dagens akademia har blitt en politisk korrekt menighet


  

13 stemmer

  1. 1. Er det for smale rammer for politisk relevant meningsytring i dagens akademia?

    • Ja
      10
    • Nei
      3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, han har vel et poeng?

 

Kan du klargjøre hva poenget hans er? For jeg klarer ikke å få tak i det?

 

Så vidt jeg skjønner så går han helt av skaftet, komplett med en mengde fremmedord (som jo alltid får en til å virke mer intelligent...) fordi han har fått forespørsel om å være med på en spørreundersøkelse?

 

Og... dermed så er altså den klare konklusjon at "dagens akademia" er i totalt forfall?

 

Og det skal være helt "eklatant"?

 

Herrefred...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ja, han har vel et poeng?[/size]

 

Kan du klargjøre hva poenget hans er? For jeg klarer ikke å få tak i det?

 

Så vidt jeg skjønner så går han helt av skaftet, komplett med en mengde fremmedord (som jo alltid får en til å virke mer intelligent...) fordi han har fått forespørsel om å være med på en spørreundersøkelse?

 

Og... dermed så er altså den klare konklusjon at "dagens akademia" er i totalt forfall?

 

Og det skal være helt "eklatant"?

 

Herrefred...

 

Takk.

 

Jeg har intet å tilføre; det er fullendt.

Lenke til kommentar

Som nevnt før bør en skille mellom grener av "akademia". Det kan sikkert stemme at det er veldig mye politisk korrekthet blant de som studerer de "myke" fagene på SV og HF fakultetene, men dette er nok betraktelig mindre fremtredende blant naturvitere og lignende. Eksempelvis ser vi ved UiO at de som ønsker noe så absurd som å kvotere inn kvinnelige forfattere i exphil pensumet vant valget til "studenparlamentet" samtidig som de som stemte ved dette valget utgjorde en veldig liten minoritet. Det sier kanskje noe om at denne typen studenter utgjør et lite mindretall, selv om de er veldig glade i oppmerksomhet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, han har vel et poeng?

 

Kan du klargjøre hva poenget hans er? For jeg klarer ikke å få tak i det?

 

Så vidt jeg skjønner så går han helt av skaftet, komplett med en mengde fremmedord (som jo alltid får en til å virke mer intelligent...) fordi han har fått forespørsel om å være med på en spørreundersøkelse?

 

Og... dermed så er altså den klare konklusjon at "dagens akademia" er i totalt forfall?

 

Forskere har høy utdannelse, og det føles derfor naturlig å bruke fremmedord. Og språket hans var ikke spesielt komplisert, det eneste ordet jeg ikke visste var eklatent, som betyr åpenbart. 

 

Dette er hva som skjedde. Han sendte en klage på NRK-serien "Fatan tar valget" fordi den promoterte bruk av hijab. Kontaktinformasjonen fra klagerene ble utlevert til noen studenter på NTNU, og han fant det ut fordi de sendte ut en undersøkelse. Slik informasjon bør ikke utleveres, fordi man skal kunne klage uten å risikere konsekvenser for karrieren. Han frykter at NTNU vil bruke klagen mot han.

 

For å understreke dette nevner han at dagens akademia ikke tolerer avvikende meninger, de straffer de med avvikende meninger og promoterer de med politisk korrekte meninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange gjør ofte et poeng ut av at det er så få FrP-tilhengere i akademia. Noe jeg selv også har gjort.

 

Dette stemmer ikke ved NTNU hvor studentmassen og de som tar arbeid stort sett kommer fra små tettbygde strøk rundt omkring i Norge. Det er et forholdsvis stort FrP-miljø ved NTNU.

 

Mange av professorene jeg har snakket med på gløshaugen er for eksempel ganske langt ut på høyresiden og er både dypt kristne og tror på en form for norsk overmennesketeori (satt veldig på spissen). Med Christians Kokebok i hånden selvsagt.

 

De er så besatte av at nordmenn liksom skal være genier og være "best" at professorene til og med bidrar til å jukse for dem. Når man påpeker dette, så peker professorene på det nasjonale og at det er de som er nordmenn.

 

Kunne gitt en del navn, men bør muligens ikke gjøre det.

 

NTNU har også gått veldig mye ned på alle rankinger de siste årene, samtidig som de har fått mer og mer midler fra staten. Istendenfor å øke midlene bør de nok se nærmere på ansettelsesprosessene ved universitetene. Der er det mye grums. Spesielt i forhold til UiO f.eks.

Lenke til kommentar

De er så besatte av at nordmenn liksom skal være genier og være "best" at professorene til og med bidrar til å jukse for dem. Når man påpeker dette, så peker professorene på det nasjonale og at det er de som er nordmenn.

 

Kunne gitt en del navn, men bør muligens ikke gjøre det.

Ta det på PM, eller mail.

Lenke til kommentar

Kan dess

 

De er så besatte av at nordmenn liksom skal være genier og være "best" at professorene til og med bidrar til å jukse for dem. Når man påpeker dette, så peker professorene på det nasjonale og at det er de som er nordmenn.

 

Kunne gitt en del navn, men bør muligens ikke gjøre det.

Ta det på PM, eller mail.

 

Kan dessverre ikke gjøre det. På grunn av konfidensialitetsplikt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nuvel.

 

Jeg har tidligere tatt ting opp med ledelsen direkte, så det er notert.

 

Og jeg kommer til å gjøre det igjen, i mer formelle former.

Det har jeg også. Og alt har blitt avvist.

 

Ser at du er borte på Gjøvik. Ting er mye verre i Trondheim (gløshaugen).

 

Studentene og professorene på Gjøvik anser seg ikke som genier (sannsynligvis basert på deres karakterinntak). Det gjør de på NTNU Trondheim.

Lenke til kommentar

 

 

Ja, han har vel et poeng?

 

Kan du klargjøre hva poenget hans er? For jeg klarer ikke å få tak i det?

 

Så vidt jeg skjønner så går han helt av skaftet, komplett med en mengde fremmedord (som jo alltid får en til å virke mer intelligent...) fordi han har fått forespørsel om å være med på en spørreundersøkelse?

 

Og... dermed så er altså den klare konklusjon at "dagens akademia" er i totalt forfall?

 

Forskere har høy utdannelse, og det føles derfor naturlig å bruke fremmedord. Og språket hans var ikke spesielt komplisert, det eneste ordet jeg ikke visste var eklatent, som betyr åpenbart. 

 

Dette er hva som skjedde. Han sendte en klage på NRK-serien "Fatan tar valget" fordi den promoterte bruk av hijab. Kontaktinformasjonen fra klagerene ble utlevert til noen studenter på NTNU, og han fant det ut fordi de sendte ut en undersøkelse. Slik informasjon bør ikke utleveres, fordi man skal kunne klage uten å risikere konsekvenser for karrieren. Han frykter at NTNU vil bruke klagen mot han.

 

For å understreke dette nevner han at dagens akademia ikke tolerer avvikende meninger, de straffer de med avvikende meninger og promoterer de med politisk korrekte meninger.

 

 

Jo, takk - jeg skjønte både ord og setninger individuelt, inkludert 'eklatant'.

 

Det er mer det å finne en sammenheng og/eller et slags poeng jeg sliter med.

 

Han har altså mottatt en mail fra noen i sin egen organisasjon med forespørsel om å bli med på en spørreundersøkelse? 

 

Og derfra så er konklusjonen at NRK må ha delt personinformasjon de ikke har lov til? 

 

Når jeg får mail fra noen i min organisasjon så er ikke min første tanke å løpe til media for å si at her må det være skittent spill fra en annen bedrift/organisasjon hvor jeg har sendt mail til en gang - jeg føler vel det mest logiske er å anta at de har min mailadresse nettopp fordi de er i samme organisasjon som meg.

 

Så er det mulig det finnes andre ting her som gjør at det er naturlig å mistenke NRK for ulovligheter og/eller uetisk fremferd, men det kommer i så fall svært dårlig frem i fremmedordsorgien. 

Lenke til kommentar

Han har altså mottatt en mail fra noen i sin egen organisasjon med forespørsel om å bli med på en spørreundersøkelse?

 

Og derfra så er konklusjonen at NRK må ha delt personinformasjon de ikke har lov til?

 

Når jeg får mail fra noen i min organisasjon så er ikke min første tanke å løpe til media for å si at her må det være skittent spill fra en annen bedrift/organisasjon hvor jeg har sendt mail til en gang - jeg føler vel det mest logiske er å anta at de har min mailadresse nettopp fordi de er i samme organisasjon som meg.

 

De sendte ut undersøkelsen til de som har klaget, og universitetet vet ikke at han har sendt inn en klage til NRK. Det var derfor ikke vanskelig for forskeren å legge to og to sammen og komme til konklusjonen at hans kontaktinformasjon har blitt delt av NRK.

 

Studentene har sagt at de har fått utdelt personopplysninger fra NRK, og det er ikke ulovlig, bare uetisk og fullstendig unødvendig siden undersøkelsen kunne ha vært anonym.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Studentene har sagt at de har fått utdelt personopplysninger fra NRK, og det er ikke ulovlig, bare uetisk og fullstendig unødvendig siden undersøkelsen kunne ha vært anonym.

 

Hvor har de sagt dette?

De sier det i en kommentar under artikkelen. De sier også at de skal behandle informasjonen konfidensielt, men kan man stole på noen studenter til å gjøre det. Den eneste måten å gjøre det anonymt, er ved bruk av script, men da hadde det vært rimelig opplagt fra e-posten, og de ville ha nevnt det i kommentaren.

 

Og selv uten den kommentaren burde det være rimelig opplagt at de fikk personopplysninger fra NRK. Hvem ellers skulle gi dem kontaktopplysninger til de som klaget?

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De sier det i en kommentar under artikkelen. De sier også at de skal behandle informasjonen konfidensielt, men kan man stole på noen studenter til å gjøre det. Den eneste måten å gjøre det anonymt, er ved bruk av script, men da hadde det vært rimelig opplagt fra e-posten, og de ville ha nevnt det i kommentaren.

Og selv uten den kommentaren burde det være rimelig opplagt at de fikk personopplysninger fra NRK. Hvem ellers skulle gi dem kontaktopplysninger til de som klaget?

 

 

Takker - dette burde jo kommet frem i artikkelen. 

 

Må si det er overraskende at mailadresser for klagere til NRK havner under offentlighetsloven - men i så fall er det jo ikke NRK som er 'skurken' her. Om de kun forholder seg til offentlighetsloven, så nytter det ikke å klage på hverken dem eller studentene. 

Lenke til kommentar

Det har jeg også. Og alt har blitt avvist.

 

Ser at du er borte på Gjøvik. Ting er mye verre i Trondheim (gløshaugen).

Dette ønsker jeg å høre mer om.

Kan vi kommunisere på en måte som du regner som "trygg", og ikke med tilbakevendende kraft?

 

Jeg har løsningsforslag der, se signatur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...