Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bilder på nett


Anbefalte innlegg

Jeg trente tidligere i et idrettslag da jeg var 12-14 år. Det er over ett år siden jeg sluttet å trene der. Jeg trente også sammen med noen venninner.

 

Da vi begynte å trene der samtykket vi og våre foreldre (skriftlig) at videoer og bilder av oss ble lagt ut på facebooksiden til idrettslaget, og på instagram. Det ligger i dag rundt 40 bilder og videoer ute på insta. Det er bilder og videoer fra treninger vi hadde. Ingen bilder er ... hva skal jeg si... stygge? Men vi er enige i at vi er ukomfortabel med at bildene ligger ute, selv om navnene våres ikke er nevnt, og vi er heller ikke tagget.

 

Vi har nå sendt melding til den gamle treneren vår, som i dag fremdeles trener laget. Hun har ikke svart annet enn at hun er "ikke tilgjengelig" nå, men vi vil jo helst at de bildene skulle vært fjernet i går.

 

Det vi er redd for er om hun kan nekte å fjerne bildene. Vi og våre foreldre har jo gitt samtykke til at bildene skal legges ut, men er det noe loven sier som backer oss? Eller er loven mer på idrettslaget sin side?



Anonymous poster hash: ef268...1ff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig den nye GDPR loven som trer i kraft 25. mai vil hjelpe dere da.

 

3. Rett til å bli glemt

Hvis forbrukere ikke lenger er kunder, eller hvis de trekker tilbake samtykket de har gitt et selskap for å bruke vedkommendes personopplysninger, har forbrukeren rett til å få informasjonen slettet

 

Ifølge GDPR-forordningen omfatter personopplysninger all informasjon som kan relateres til en person, f.eks. navn, bilde, e-postadresse, bankopplysninger, innlegg i sosiale medier, informasjon om din nåværende og/eller tidligere plasseringer, helseinformasjon eller IP-addressen til datamaskinen din..

 

Kilde: GDPR

Endret av Merko.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Idrettslaget har udiskutabel rett til å benytte de anonyme bildene og videoene til illustrasjonsformål, så vidt jeg kan se. Noe annet ville da også være høyst urimelig. Dette er bare et påfunn.

 

Medlemmene i et historielag jeg er med i, legger ut gamle bilder de har av navngitte personer, både levende og døde. Og av ukjente steder og personer de håper kan identifiseres. Alle synes det er en interessant aktivitet, og ingen kunne drømme om å protestere.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...