Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

beregninger på lysanlegg


Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger noen tips på hvordan jeg skal gå frem for å gjøre noen beregninger!

Jeg har gammelt lysanlegg som skal oppgraderes til et moderne LED-anlegg Dette skal styres ved hjelp av DALI. Gammelt lysanlegg er stort sett halogen, metallhalogen

 

-Dagslyskompensering.

Mange av rommene har naturlig tilkomst av dagslys i form av vinduer i taket. Jeg skal selge inn dagslyskompensering og må derfor vise til beregninger på hvor mye det er mulig å spare. Usikker på hvordan jeg skal gå frem med tanke på at dagslys er en ganske diffus variabel.

 

-Reduksjon av kjølebehov. 

Det gamle lysanlegget utvikler mye varme i forhold til LED. på sommertid blir dette varme som kjølemaskiner i ventilasjonsanlegget må kompensere for å holde temperaturen nede.

Noen tips på hvordan jeg kan beregne denne besparelsen ved bytte til LED?

 

Tar også imot tips hvis noen vet hvor jeg kan forhøre meg om disse to problemstillingene.

 

MVH 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Dagslyskompensering var litt diffus. Men i lysberegningprogrammer kan du bruke dagslys som en variabel. Er ikke det jeg kan mest om, dessverre. Du kan teste ut Dialux. Det er et proft lysberegningsprogram som lar deg 3D-modelere det du skal lysberegne i. Her kan du sette inn vindu og definere ting som dagslys.

 

Du kan snakke med f.eks. Glamox. Også har du noe som heter lyskultur.

 

Reduksjon av kjølebehov er ganske rett fram.

Hvis det gamle lysanlegget besto av 20 stk. 100W halogenlys så vil de avgi ca. 94W med varme hver. Hvis du erstattet disse med 20 stk. 36W LED, så avgir de kanskje noe slikt som 30W varme hver for samme lysmengde.

Det gir en reduksjon i varmeutviklingen på 1280W. Så mye er kjølebehovet ditt redusert.

Du må selvsagt endre tallene til det som er relevant for ditt prosjekt, men jeg mener halogen avgir noe slikt som 94% varme og LED rundt 85% av tilført effekt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...