Gå til innhold

Regneskapsprogram for ENK foretak


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er konsulent med en kunde. Jeg har et enkelt forhold med ca. 12 faktura i året og ingen andre utgifter da arbeidsgiver holder utstyr. Jeg er momsregistrert og har levert inn MVA oppgaver. Jeg har brukt regnearket "regneskap for frilansere" til bokføring og til å holde kontroll med MVA som jeg fant her:

https://frilansinfo.no/nedlasting

 

Spørsmålet mitt er om dette regnearket blir godtatt til bokføring av myndighetene til ved bok-ettersyn.

Det summerer egentlig alle fakturaene og beregner MVA og skatt jeg skal betale. Blir det for enkelt, eller holder det som skatt og moms regneskap i mitt foretak?

 

Ser for meg at jeg kan føre regneskap selv når det er såpass få bilag å holde orden på.

Endret av Asculf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det påstås i Norsk Bokføringsstandard nummer 6 (NBS 6) fra Norsk Regnskapsstiftelse at:

 

Bokføringspliktige med færre enn 600 bilag i regnskapsåret kan bokføre i tekstbehandlings- eller regneark programmer. For andre bokføringspliktige anses det ikke som god bokføringsskikk å bokføre i tekstbehandlings- eller regneark programmer.

 

Det er derfor naturlig å regne med at regnearket "regneskap for frilansere" vil bli godtatt.

Lenke til kommentar

Det kan godt hende at regnearket er tilstrekkelig for å tilfredsstille kravene. Du kan jo ta en titt på bokføringsloven https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2004-11-19-73 og bokføringsforskriften https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-12-01-1558 og vurdere om bokføringen din tilfredsstiller kravene.

 

Fordelene med å ha et regnskapsprogram er blandt annet at det hjelper deg å føre riktig, du kan lage de nødvendige rapportene og regnskapsprogrammet holder selv på dokumentasjonen og knytter det til de enkelte postene. Du slipper da å ordne dette selv. Kostnadene ved f.eks fiken.no er ikke store.

 

At du kun sender en faktura i måneden skjønner jeg. Men at du ikke har noen kostnader knyttet til bedriften din er litt underlig. Nå vet ikke jeg hva slags konsulent du er, men de fleste har kostnader knyttet til virksomheten. Å dekke virksomhetens kostnader privat er en veldig dyr måte å drive virksomhet på. Uten å ha noe erfaring med ENK så antar jeg at du må føre når du tar ut penger til privatbruk, føre mva inn og ut, forsikringer og sikkert en rekke andre ting også.

 

Dersom kunden din dekker alle kostnader du har og det eneste som skiller deg fra vanlige ansatte er at lønnen utbetales via en faktura, så kan det godt hende du ikke kan ansees som selvstendig næringsdrivende, se http://www.malmadvokatfirma.no/tjenester/arbeidsrett/ansatt-oppdragstaker-eller-selvstendig-naeringsdrivende/ for en del info om temaet.

 

Jeg har ingen kunnskap om hva evt brudd på bokføringsforskriften kan medføre. Ei heller hvordan reglene om hvorvidt du er å anse som selvstendig næringsdrivende håndheves. Jeg antar disse reglene er laget for å hindre utnyttelse av svake grupper som kunne fått mye bedre betingelser som fast ansatt. Dersom du fakturerer for noen mill i året er du definitivt ikke i den gruppen. Dersom du får tilnærmet normal lønn, så er du nok i målgruppen for den regelen.

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar :).

Ja jeg ser at det blir fort krevende så vel mulig jeg vil overlate det til en regnskapsfører.

Men...det er moro å prøve. Jeg kan føre i Excel ettersom jeg har mindre enn 600 bilag i året.

Mistenker at "regnskap for frilansere" er for enkelt og at myndighetene krever et debet/kredit system.

Men jeg må betale MVA annenhver mnd. og da skal regnskapet være oppdatert.

Forstår det slik at det også må være "låst" for senere endring. Regnes det som låst hvis man skriver det ut på papir annenhver mnd. og arkiverer utskriften i en perm?

 

Hvordan kan man gjøre det med bilag for innbetalinger av MVA og skatt? Kan man ta utskrift fra nettbanken og nummerere de?

 

 

Lenke til kommentar

eAccounting,  Og bruk alle hjelpemidler de leverer.

 

Vil ikke ta lang tid før de får det litt mer optimalt for et helt regnskap. Men ellers så er det ikke altfor dyrt og du kan lære deg det meste selv over 1 år med godt samarbeid med en regnskapsfører

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...