Gå til innhold

Oppgradering / ny pc


Anbefalte innlegg

Har lyst å bytte ut den gamle sliteren med en ny og kvikk maskin, og siden Intel endelig har fått litt konkurranse tenkte jeg å gå for en AMD prosessor. Nylig kjøpt et 1070 skjermkort som jeg tenkte å føre inn i den nye maskinen.

 

Dette er mitt nåværende bygg:

 

SONY DVD±R/RW AD-7280S-0B 24X SATA BLACK

SAMSUNG 830 SERIES 128GB SSD SATA/600 MLC
NOCTUA NH-U12P SE2 S-1155/1156/1366/AM3
INTEL CORE I5 3570K 3.4GHZ 6MB S-1155 IVY
Palit geforce gtx 1070 dual
FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 USB3 BLACK
CORSAIR HX 750W NÄTDEL ATX12V 2.3 / EPS12V
CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X4GB)
ASUS P8Z77-V PRO Z77 S-1155 ATX IVY
 
Kabinett er i shabby tilstand så skal bytte det ut uansett. Kan jeg bruke strømforskyningen i en ny maskin?
 
Her er hva jeg vil oppgradere med: 
 
 
Setter stor pris på all hjelp jeg får.
 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare vær obs på at det ikke er noen garanti for at du får bedre spillytelse enn du har i dag.
Da betaler du ca 8000kr, du vil få raskere photoshop, videorendering osv.

Selv i7 4790K er i mange tester raskere i gaming enn ryzen 1800X, riktignok er i7 4790k en generasjon nyere enn din, samt i høyere modellserie. Men jeg bare lurer litt på om det er "verdt" å ta denne oppgraderingen hvis du ser for deg å bare tjene FPS i spill.

Nå vet jeg du ikke har sagt hva målet ditt er :-) Men jeg vet at mange tenker de oppgraderer for mer FPS.
SKal du derimot ha ca samme FPS +- litt, men ha raskere videoredigering, er det en grei oppgradering.

Det jeg tenker også er at det er en ny v2 av AMD prosessorene på vei, med 7 nm produksjonsteknikk ( https://www.techradar.com/news/amd-ryzen-2nd-generation ). Men denne kommer nok tidligst Q2 2018, altså ca juli-ish tenker jeg +-.


Jeg tror jeg ville vurdert å se etter en kompatibel, brukt i7 prosessor og vente til slutten av 2018 før du vurderer terrenget da.

Så ser du hva som skjer da, når V2 til AMD kommer ut. Mest sannsynlig går prisene ned, samt hvis du liker å overklokke vil jo den nye 7nm produksjonsteknikken ha mindre varmeutvikling, så den blir da lettere å kjøle.

Ellers ville jeg ikke byttet ut en god noctuakjøler med en noname

Lenke til kommentar

Pcen blir hovedsaklig brukt til gaming, men hender seg at jeg streamer. Så jeg burde gå på brukt markedet og se etter i7 4790K, hovedkort og 16gb ram? Og tjener intel prossesorene mye på å ha rask ram?

 

Fant noe som så veldig bra ut på finn. Kode: 117246482

Endret av woodmouth
Lenke til kommentar

Det jeg tenker også er at det er en ny v2 av AMD prosessorene på vei, med 7 nm produksjonsteknikk ( https://www.techradar.com/news/amd-ryzen-2nd-generation ). Men denne kommer nok tidligst Q2 2018, altså ca juli-ish tenker jeg +-.

 

De nye Ryzen prosessorene som kommer nå er laget på 12nm og ikke 7nm. Det er først i 2019 at 7nm kommer. De som kommer nå i April kjører på litt høyere frekvenser, ellers lite spennende.

Lenke til kommentar

Pcen blir hovedsaklig brukt til gaming, men hender seg at jeg streamer. Så jeg burde gå på brukt markedet og se etter i7 4790K, hovedkort og 16gb ram? Og tjener intel prossesorene mye på å ha rask ram?

 

Fant noe som så veldig bra ut på finn. Kode: 117246482

 

Nei, ikke oppgrader fra din 3570K til en 4790K. Skal oppgraderingen være verdt det for deg, så må det bli til en i7 8700K, men da trenger du nytt hovedkort (Z370 chipset) og DDR4 RAM. Hvis du ikke skal streame, så kan en i5 8600K være et greit valg siden du sparer penger.

 

Skal du streame MYE, så kan du vurdere en Ryzen 2700X når den kommer ut snart, men her trenger du også nytt hovedkort og DDR4 RAM.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...