Gå til innhold

OneCall og VOLTE


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel bare iPhone som switcher til mobilnettet. Andre telefoner har wifi-tale som prioritet.

Så vidt jeg vet gir ingen telefoner med Telia SIM brukeren mulighet til å prioritere wifi eller mobilnett når det gjelder vowifi, mobilnettet foretrekkes som standard, mens hos Telenor er wifi foretrukket og brukeren har muligheten til å overstyre dette valget på noen telefoner, for eksempel på alle Samsung telefoner.

 

Merk at vowifi er slått av som standard med begge operatørene.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Teknikk har nok en rolle, men når Chess’ og Telenors kontantkortkunder ikke får VOLTE, handler det om at de som betaler mest, får mest. OneCall og MyCall er helt spesielt, visstnok fordi de har en annen IMS enn «vanlige» Telia-kunder

Lenke til kommentar

Å? På min iphone står det "Telenor Wifi" oppe i hjørnet så lenge jeg er hjemme.

Om den ikke bruker wifi-tale likevel så er jo dette fryktelig misvisende.

Det kan da tyde på at 4G dekningen din er så dårlig (terskelverdier, disse kan enten være standarverdier eller valgt av operatør) at den trigger vowifi registrering.

Lenke til kommentar

Teknikk har nok en rolle, men når Chess’ og Telenors kontantkortkunder ikke får VOLTE, handler det om at de som betaler mest, får mest. OneCall og MyCall er helt spesielt, visstnok fordi de har en annen IMS enn «vanlige» Telia-kunder

OneCall har ikke egen IMS-core så vidt jeg vet.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

 

Teknikk har nok en rolle, men når Chess’ og Telenors kontantkortkunder ikke får VOLTE, handler det om at de som betaler mest, får mest. OneCall og MyCall er helt spesielt, visstnok fordi de har en annen IMS enn «vanlige» Telia-kunder

Tråden handler om OneCall og volte. De har forøvrig ikke egen IMS-core.

 

 

 

Hei Mandela.  Et kort spørsmål fra meg.  OneCall benyttet tidligere (rett etter Telia kjøpte Tele2 og en tid etter dette) egen IMS core.  Men en oppdatert sporing av IP trafikk fra en OneCall klient og en Telia klient tyder på at de nå har samme IP infrastruktur og da mest sannsynlig også samme kjerne.  

 

Men har du mer informasjon siden du sier bestemt at de ikke har egen IMS-kjerne og kanskje litt utfyllende informasjon om hvorfor de ikke kan (eller vil) tilby VoLTE til sine kunder ?

 

Er alltid nysgjerrig når noen sier noe så bestemt.  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Takk for info Mandela - man lærer stadig noe nytt. Jeg visste ikke at man ikke kan slå av/på vowifi hos Telia som man selv ønsker.

Det er litt merkelig, Tom. At Telenor ikke tilbyr VOLTE på kontantkort når det finnes hos Talkmore. Telenor betaler jo ikke til seg selv?!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hos Telenor handler det om inntekter. Hvis du bytter fra kontantkort til abo, får du VOLTE uten å bytte SIM. Altså har dette ikke noe å gjøre med transmisjonsteknikk å gjøre, men markedsføring og hva man ønsker å tilby kundene.

 

OneCall og MyCall har en litt rufsete historie med teknikk, så her er det ikke fullt så enkelt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hos Telenor handler det om inntekter. Hvis du bytter fra kontantkort til abo, får du VOLTE uten å bytte SIM. Altså har dette ikke noe å gjøre med transmisjonsteknikk å gjøre, men markedsføring og hva man ønsker å tilby kundene.

 

OneCall og MyCall har en litt rufsete historie med teknikk, så her er det ikke fullt så enkelt.

Ikke særlig smart trekk av Telenor, mange kontantkortkunder vil jo tro at Telenor ikke tilbyr VOLTE eller Vowifi, eller at de har så dårlige signaler at det ikke virker og heller velger å gå for noen i Telias nett.

 

Må forøvrig si at jeg ble litt skuffet når Mandela sier Telia ikke tilbyr folk å velge Vowifi manuelt. Forøvrig finnes få operatører i Telias nett som støtter VOLTE.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hos Telenor handler det om å suge margen ut av kundene. Jeg hadde kontantkort noen måneder, og ble oppringt flere ganger av selgere som skulle ha meg over på ABO. Når telefonen var avslått ringte de på jobbtelefonen (begge er Telenor) og skulle ha meg over på ABO.

 

Da jeg sa opp, fikk jeg i det minste utbetalt restsaldo. :)

Lenke til kommentar

Hei Mandela.  Et kort spørsmål fra meg.  OneCall benyttet tidligere (rett etter Telia kjøpte Tele2 og en tid etter dette) egen IMS core.  Men en oppdatert sporing av IP trafikk fra en OneCall klient og en Telia klient tyder på at de nå har samme IP infrastruktur og da mest sannsynlig også samme kjerne.  

 

Men har du mer informasjon siden du sier bestemt at de ikke har egen IMS-kjerne og kanskje litt utfyllende informasjon om hvorfor de ikke kan (eller vil) tilby VoLTE til sine kunder ?

 

Er alltid nysgjerrig når noen sier noe så bestemt. 

Vel, en del spekulasjoner i trådene formuleres på en slik måte at de har et potensial til å feilaktig forstås som fakta. Jeg har nå reformulert mine innlegg slik at de ikke fremstår like bastante og for å slippe å underbygge mine påstander :green:.

Lenke til kommentar

En liten oppdatering angående VoLTE.  Jeg sendte spørsmål til Chilimobil på hvorfor de ikke tilbyr VoLTE og VoWifi ?  De er også i Telia sitt nett og jeg tenkte det kunne være en sammenheng siden både Chlilimobil og OneCall ikke tilbyr VoLTE.

 

Svaret fra Chillmobil kundesenter satte tingene i et nytt lys for meg i alle fall;

---

Det som ligger i at vi trenger egen teknisk løsning, er at våre simkort må "snakke" med den delen av Telias nettverk som støtter disse tingene (jeg skriver det på denne måten da jeg ikke kjenner alle tekniske termene her). Hadde vi brukt Telias egne simkort hadde ikke dette vært problem, men vi har en del titusen egne simkort som må bli kompatible for 4G/Wifi-Tale. Det er i opprettelsen av denne kompabiliteten det kreves en teknisk løsning mellom oss og Telia.

---

 

Oppsummert:  Både Chili og OneCall har egne SIM-kort.  Dette ble opprinnelig gjort for at de selv skulle ha kontroll med innhold på SIM-kortet samt at de skulle kunne veksle mellom hjemmenett uten å bytte SIM-kort (som at både OneCall og Chlilmobil sine brukere byttet hjemmenettverk uten at brukerene måtte bytte SIM-kort).   Og mest sannsynlig har da både Chilimobil og OneCall distribuert ut SIM-kort som ikke støtter VoLTE.

 

Litt teknisk info om SIM-kort for telecom (tatt fra en R&D avdeling som arbeider med 4G teknologi):

---

The SIM card consists of two software applications embedded inside of it -

 
USIM (Universal Subscriber Identity Module)
ISIM (IP Multimedia Subscriber Identity Module)
The SIM card as we know it - itself has a technical name which is UICC (Universal Integrated Circuit Card).
 
When we talk about LTE - there are two possibilities:
 
Type-1: SIM cards which support data access using LTE, and Voice over circuit switched (2G/3G) networks.
 
Type-2: SIM cards which support data access and voice over LTE (VoLTE).
 
Type-1 SIM cards only contain the USIM application burnt into them, while Type-2 SIM cards contain both USIM and ISIM applications.
 
It is possible to remotely push an ISIM application on a SIM card by the operator.
---
 
For å støtte VoLTE og VoWifi, som begge er tale over IP, må SIM-kortet ha ISIM (Type 2 SIM-kort).   Dersom dette ikke finnes kan ikke SIM benyttes for VoLTE eller VoWifi.   For å aktivere VoLTE og VoWifi må operatøren installere og aktivere ISIM på sitt kort ("remotely push an ISIM application on a SIM card by the operator") men det krever at operatøren da har egen teknisk løsning for kommunikasjon mot ISIM applikasjonen på SIM-kortet.  
 
Så mest sannsynlig må både Chililmobil og OneCall utvikle og tilpasse denne tekniske løsningen/grensesnitt slik at ISIM modul på deres SIM-kort kan kommunisere mot Telia sine systemer.  Alternativt kan de sende ut nye SIM-kort til alle sine abonnenter men det vil også ha en kost som fort kan ligge i området 50-100 kroner i direkte og indirekte kostnader (inklusiv produksjon, utsending og administrasjon, info til kunder, oppfølging, kunden må opprette ny BankID på mobil, med mere) per abonnent i tillegg til at SIM-kortet mest sannsynlig blir låst til Telia sin infrastruktur for alltid.
 
 

Så jeg tipper det er her skoen trykker for både Chilimobil og OneCall og hvorfor ingen av disse tilbyr VoLTE selv om de er i Telia sitt nettverk som støtter dette 100%.  

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Takk for info, Øystein! Med tanke på kostnadene med å sende ut nye SIM, er det kanskje ikke så rart at det tar litt tid. VOLTE er muligens ikke det heiteste temaet for tiden, og med tanke på at vi vil ha 2G og/eller 3G tilgjengelig som fallback i mange år fremover, er det ikke noe stress.

Lenke til kommentar

Merkelig at ikke ChiliMobil har støtte for dette, de byttet jo simkort ved overgangen til Telia-nettet etter både 4G Tale og Wifi Tale var lansert som tjenester.

 

De har vel ikke fått til tvilling- eller datasim heller så de har kanskje ikke stort fokus på tilleggstjenester selv om de skrøt uhemmet av at de skulle få på plass ting som dette ved overgangen til Telia da de ikke hadde det mens de var i Telenor-nettet.

Lenke til kommentar

Merkelig at ikke ChiliMobil har støtte for dette, de byttet jo simkort ved overgangen til Telia-nettet etter både 4G Tale og Wifi Tale var lansert som tjenester.

 

De har vel ikke fått til tvilling- eller datasim heller så de har kanskje ikke stort fokus på tilleggstjenester selv om de skrøt uhemmet av at de skulle få på plass ting som dette ved overgangen til Telia da de ikke hadde det mens de var i Telenor-nettet.

 

 

Svaret fra Chilimobil kundeservice kan tyde på at de ikke har byttet til Telia sin SIM-kort i alle fall.  Kanskje de gikk over til noen de kunne kontrollere selv slik at de enklere kan bytte mellom operatører ved behov.  

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hvilken MNC opererer ChiliMobil på, er det 242 02 Telia eller 242 05 OneCall / MyCall?

Chili har nå fått volte* (markedsført av de norske operatørene som "4G Tale" (kun ice bruker den grammatisk korrekte "versjonen" med bindestrek; 4G-tale).

 

* https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1824426

 

Vet ikke noe om MNC av OneCall, men 1 eller 2 uker siden fått jeg melding fra kundeservice av OneCall at 4G-Tale er under testing med noen kunder involvert...så betyr det er rundt hjørnet.

Lenke til kommentar

Så det eneste telefonen din mangler nå, er UHF frelvensbåndet og vips har du en maskin til å kontakte verden med selv etter dommedag. ;)

 

4G tale og wifi tale på begge nettverk som telenor og telia sikrer deg godt.

 

*edit*

 

Samboeren min har onecall. Hun har ikke fått VoLTE på sin iphone enda. Befinner oss i Fredrikstad

Endret av Kynxx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...