Gå til innhold

[Løst] BSU og fradrag ved inntekt under frikortgrense


Anbefalte innlegg

Håper trådtittelen var sånn halvveis forklarende.

 

Det er mulig jeg har har misforstått noe her, men når en person tjener under frikortgrensen skal vel vedkommende ende opp med 0 i beregnet skatt? Den skatten hun faktisk betalte utbetales derfor til kona mi, mens det ubrukte fra fradraget utbetales meg (endte på plussiden med god margin selv).

 

Men med en så lav inntekt skulle vel hele fradraget komme meg til gode? Forhører meg her før jeg kontakter Skattetaten, i tilfelle jeg har drede på draget hva regelforståelsen gjelder :)

Endret av Cinemarxism
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hun kan ha blitt trukket i skatt dersom hun har hatt flere enn én arbeidsgiver.

 

Dersom hun har bestilt frikort, og ikke har fordelt frikortbeløpet (dette må hun selv gjøre) mellom flere arbeidsgivere, vil alle andre arbeidsgivere enn hovedarbeidsgiver måtte trekke 50% skatt når de utbetaler lønnen.

 

Fant førvrig dette her: "Er dere gift, gis fradrag først i skatten til den ektefelle kontoen er registrert på. Udekket fradrag overføres til fradrag i den andre ektefelles skatt. Dette gjelder selv om den andre ektefelle er 34 år eller eldre.". Kilde

 

Så det betyr at siden hun har betalt skatt, på tross av for lav inntekt til å være skattepliktig, og dermed fått den "godskrevet" av BSU-fradraget snarere enn at hun skulle fått den igjen uansett. Jeg tror jeg ville tatt kontakt med skatteetaten for instruks for hvordan dere retter det opp, for her har dere foreløpig tapt 1117 kroner.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Men med en inntekt på 33 239 skulle det vel ikke ha blitt noen skatt, og dermed skulle vel hele fradraget komme meg til gode?

Det er sannsynligvis ikke slik det fungerer i skatteklasse 2.

 

Her er noen spørsmål med hensikt å avklare hvorfor det har blitt slik:

Hva slags inntekt er beløpet 4419?

Har din kone bodd i Norge i hele 2017, evt. når flyttet hun hit?

Hva var din inntekt i 2017 (grunnlag trygdeavgift)?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Takk for svarene.

 

 

 

Men med en inntekt på 33 239 skulle det vel ikke ha blitt noen skatt, og dermed skulle vel hele fradraget komme meg til gode?


Det er sannsynligvis ikke slik det fungerer i skatteklasse 2.

Her er noen spørsmål med hensikt å avklare hvorfor det har blitt slik:
Hva slags inntekt er beløpet 4419?
Har din kone bodd i Norge i hele 2017, evt. når flyttet hun hit?
Hva var din inntekt i 2017 (grunnlag trygdeavgift)?

 

 

 

1. Beløpet 4 419 er post 3.6, "Sum grunnlag for inntekts- og formuesskatt".

 

Det følger av  lønnsinntekt + renteinntekter + fradrag i tilknytning til arbeidsinntekt mv.

 

Gått over dette regnestykket, gir nøyaktig 4 419.

 

2. Hun har bodd i Norge i hele 2017, ja.

Endret av Cinemarxism
Lenke til kommentar

I skatteklasse 2 skattlegges ektefellenes samlede inntekt som én inntekt etter at begge har fått minstefradrag. Det gis et forhøyet personfradrag. Datasystemet til skatteetaten skal automatisk velge skatteklasse 2 for dere dersom det gir dere lavest skatt (noe som kan feile).

 

Jeg ser dog (foreløpig) ikke noe som tyder på at det er noe feil i valget av skatteklasse 2 og beregningen av skatten som du har vist i første innlegg. Bildet viser slik jeg ser det ikke noe unormalt.

 

Du kan evt. gjøre en skatteberegning i klasse 1 for hver av dere og samlet i klasse 2 og sammenligne med skattemeldingen på følgende link:

 

https://skattekalkulator.app.skatteetaten.no/?aar=2017#/skattesubjekt

 

Skatteberegningen i klasse 2 i den kalkulatoren og på skattemeldingen skal være lik.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...