Gå til innhold

Trenger hjelp til innviklet kobling av svakstrøm


Haavard25

Anbefalte innlegg

Jeg har et prosjekt jeg holder på med og har nå kommet så langt at de elektriske komponentene skal monteres, og kobles sammen. Det er her jeg trenger hjelp!

 

Jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan.

Det er en elektrisk motor som driver en "arm" som beveger seg fra punkt A til punkt B. Når armen har beveget seg fra punkt A til punkt B skal jeg ha en mikrobryter som snur strømmen så motoren går motsatt vei og flytter armen tilbake til punkt A. Når armen har kommet tilbake til punkt A skal det være en annen mikrobryter som igjen snur strømmen så motoren går motsatt vei og beveger armen tilbake til punkt B, osvosv.. Den skal kunne gå "kontinuerlig" fram og tilbake uten min inngripen.

 

Er det noen smarte hoder her som kan hjelpe meg i riktig retning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som at TS skal lage en "fucking-machine"

 

 

Høhø. Da skal jeg endre rådet mitt til å heller bruke svinghjul. Det krever jo fort høy hastighet på "slagene" hvis man skal lage et et slikt leketøy. Det kan jo også fort bli litt kjedelig å bare ha samme tempo, så da trenger han vel en controller av noe slag.... 

 

Enkleste er vel kanskje å bruke en bajonettsag? De bladene der er jo temmelig kraftige, og de fleste slike sager har jo variabelt turtall. 

Lenke til kommentar

Den bevegelige armen bruker 1min på å bevege seg fra punkt A til punkt B, så det ville vært et fryktelig stusselig leketøy!

 

Bajonett eller stikksag funker ikke grunnet størrelsen. Jeg har motor, så det jeg trenger er en måte å få koblet det på. Er klar over at arduino er en mulighet, men jeg har aldri jobbet med det før. Jeg har derfor ingen anelse om hva som kreves av duppeditter, eller hvor vanskelig det er

Lenke til kommentar

Det finnes noe som kalles The Useless Machine - den finnes i flere varianter, både som byggesett og ferdig sammensatt. Den ser ut som en boks med en vippebryter på topplokket. Hvis man 'slår på' bryteren, så kommer det en "finger" opp og dytter bryteren tilbake til utgangsposisjonen.

 

Denne "fingeren" er koblet til rotoren på en liten motor, og motoren starter å gå når bryteren blir slått på. Når "fingeren" vipper bryteren tilbake til utgangsstillingen, snus polariteten til motorens strømforsyning, og motoren begynner å rotere motsatt vei, helt til "fingeren" trykker inn en mikrobryter; da brytes strømforsyningen til motoren og den stopper. (Helt til noen slår på bryteren igjen.)

 

Det går sikkert an å bruke dette prinsippet med to mikrobrytere også, og få motoren til å 'snu' hver gang en av mikrobryterne trykkes inn. Det er mulig noen kan få noe ideer av skissen (Circuit Layout) i sammenstillingsbeskrivelsen: https://www.robotshop.com/media/files/pdf/manual-60005.pdf

Lenke til kommentar

Arduino er helt klart det enkleste, og det er det som "the useless machine" bruker...

 

MEN, det er klart det er mulig å gjøre det på andre måter. Du kan på temmelig enkel måte bruke magnet releer (latching relay). Bruker du doble releer i begge ender så er det en enkel konstruksjon.  Da vil hver microbryter "gi" signal til samtlige releer enten kople inn eller ut, og bli værende. Dermed kan du bytte polaritet til motoren. 

Lenke til kommentar

Arduino er helt klart det enkleste, og det er det som "the useless machine" bruker...

 

Det finnes mange varianter av "The Useless Machine", men den jeg linket til bruker slett ingen Arduino.

Den bruker en DC-motor m/reduksjonsgir, en vippebryter, en mikrobryter, og en batteriholder.

(Pluss mange plastbiter og noen skruer.)

 

Legg til enda en mikrobryter og gjør sammenkoblingen litt annerledes, så har du den att-og-fram-bevegelsen TS er ute etter.

Lenke til kommentar

Det innlysende svaret er vel å bruke Arduino, men hvis du ikke vil bruke det kan du jo alltids gå for en litt mer "hands on" variant med magnetreleer. 

 

Alternativt kjøp deg en batteridrevet stikksag og bruk innmaten derfra... 

I en stikksag går motoren kun en vei.

https://www.wonkeedonkeetools.co.uk/jigsaws/how-does-a-jigsaw-work/

Men en lignende løsning kunne selvfølgelig gjort jobben med mindre det er viktig at prosjektet har en elektrisk løsning og ikke en mekanisk. Hadde nok blitt mindre slitasje på motoren også siden den ikke hadde behøvd å endre retning konstant.

Lenke til kommentar

 

Det innlysende svaret er vel å bruke Arduino, men hvis du ikke vil bruke det kan du jo alltids gå for en litt mer "hands on" variant med magnetreleer. 

 

Alternativt kjøp deg en batteridrevet stikksag og bruk innmaten derfra... 

I en stikksag går motoren kun en vei.

https://www.wonkeedonkeetools.co.uk/jigsaws/how-does-a-jigsaw-work/

Men en lignende løsning kunne selvfølgelig gjort jobben med mindre det er viktig at prosjektet har en elektrisk løsning og ikke en mekanisk. Hadde nok blitt mindre slitasje på motoren også siden den ikke hadde behøvd å endre retning konstant.

 

 

 

En stikksag går opp og ned... ikke bare en vei... Det er liksom hele poenget med en stikksag.... Det er nok en meget god grunn til at stikksager er konstruert uten reversering av polariteten... 

Lenke til kommentar

Motoren på stikksager og bajonettsager går selvfølgelig bare rundt den samme veien. Men det var ikke det som var spørsmålet.

 

Motoren jeg har er i utgangspunktet slow turning, men den er i tillegg giret ned så den gjør omtrent 1 omdreining per 10sek.

 

Det beste hadde vært om jeg kunne brukt releer for å koble dette, men jeg klarer ikke å se for meg hvordan jeg skal klare å snu polariteten ved hjelp av to forskjellige brytere

Lenke til kommentar

Som nevnt er magnetreleer en enkel og hands on metode, men de er temmelig kostbare hvis de skal tåle litt last. 

 

En mer elegant løsning er kanskje bruke en DPDT relee slik som denne: 

 

DPDT-relay-550x331.png

 

 

Du slipper imidlertid ikke helt unna magnetreleer, men du kan bruke en slik en: 

https://www.aliexpress.com/item/IO25A01-5V-Flip-Flop-Latch-Relay-Module-Bistable-Self-locking-Switch-Low-pulse-trigger-Board-for/32787185820.html

 

 

HTB1oEaJOFXXXXXmapXXq6xXFXXX6.jpg

 

 

Merk at denne siste enheten bruker 5v.

 

Så kopler du dine mikrobrytere (som da må være NO) i parallell slik at hver gang en av dem trigges så skifter enheten modus. Som da igjen vil kople inn eller ut coilen på DPDT releet og dermed endre polariteten. 

Endret av Tor C
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...