Gå til innhold

Førstegangstjeneste etter bachelor


638925

Anbefalte innlegg

Hei, lurte på om det er mulig å ta førstegangstjeneste etter bachelor, skal gå ingeniør Maskin( ferdig 2021 om alt går bra)

Er det da akademisk førstegangstjeneste? Og er det noe jeg skal søke meg til?, ble også sagt på sesjon del 2 at jeg var tjenesteudyktig(?). Bestod ikke hørselstesten, men skal få dette fikset iløpet av året. (Er et lite inngrep, viss det skulle ha noe å si). Takk for svar

 

Skrevet på tlf beklager format

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle må vell fortsatt gjennom den samme rekruttskolen og med mindre du er veldig godt trent , ingen sykdommer/skader og 110 % motivert så er mitt inntrykk at forsvaret egentlig ikke ønsker å ha deg der når du er blitt såpass gammel. Du kan vell få en mer akademisk tjeneste etter rekruttskolen. Etter at mange er ferdig med høyere utdanning så er sjelden folk motivert for 6-8 ukers rekruttskole sammen med nesten bare folk som er mye yngre enn seg selv.

Lenke til kommentar

Alle må vell fortsatt gjennom den samme rekruttskolen og med mindre du er veldig godt trent , ingen sykdommer/skader og 110 % motivert så er mitt inntrykk at forsvaret egentlig ikke ønsker å ha deg der når du er blitt såpass gammel. Du kan vell få en mer akademisk tjeneste etter rekruttskolen. Etter at mange er ferdig med høyere utdanning så er sjelden folk motivert for 6-8 ukers rekruttskole sammen med nesten bare folk som er mye yngre enn seg selv.

Men det er da mulig?, har planer om HV, noe man må ha avtjent førstegangstjeneste først. Så er egentlig derfor jeg lurer på om det går an å komme inn etter jeg har fikset hørselen.

Endret av 638925
Lenke til kommentar

Hei, lurte på om det er mulig å ta førstegangstjeneste etter bachelor, skal gå ingeniør Maskin( ferdig 2021 om alt går bra)

Er det da akademisk førstegangstjeneste?......................

Selvsagt kan man gjennomføre fgt etter å ha tatt en bachelor.  Dog blir du nok ikke VAB (Vernepliktig Akademisk Befal) om det er det du lurer på.  Det er det stort sett bare jurister, prester, leger, og muligens et fåtall diplom/sivilingeniører som blir.

Lenke til kommentar

 

Hei, lurte på om det er mulig å ta førstegangstjeneste etter bachelor, skal gå ingeniør Maskin( ferdig 2021 om alt går bra)

Er det da akademisk førstegangstjeneste?......................

Selvsagt kan man gjennomføre fgt etter å ha tatt en bachelor. Dog blir du nok ikke VAB (Vernepliktig Akademisk Befal) om det er det du lurer på. Det er det stort sett bare jurister, prester, leger, og muligens et fåtall diplom/sivilingeniører som blir.
Okei, er Det bare å ringe fpvs og få alt ordnet?, sende papirene som trengs?
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Og hvis du skulle finne det interessant å jobbe i Forsvaret bør du følge med her. Årsstudium i militære studier er det som ble kalt kvalifiseringskurs før.

"Dette er en militærfaglig tilleggsutdanning for deg som allerede har fullført sivil utdanning på bachelor- eller masternivå. Utdanningen bygger videre på din sivile kompetanse, og gjør deg kvalifisert til å jobbe som offiser i Forsvaret innen ditt fagfelt. Du får gratis utdanning, mat og bosted gjennom hele studiet, og etter endt utdanning er du garantert fast jobb i Forsvaret."

De lister opp hvilke typer utdanning de har bruk for hvert år, men maskiningeniør tror jeg alltid vil være relevant for Forsvaret (selv om det ikke nødvendigvis er spesifikt listet opp). Gikk på befalsskolen med ei som var maskiningeniør. Hun fikk gå kval.kurs senere, og jobber fast som offiser i dag.

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Alle må vell fortsatt gjennom den samme rekruttskolen og med mindre du er veldig godt trent , ingen sykdommer/skader og 110 % motivert så er mitt inntrykk at forsvaret egentlig ikke ønsker å ha deg der når du er blitt såpass gammel. Du kan vell få en mer akademisk tjeneste etter rekruttskolen. Etter at mange er ferdig med høyere utdanning så er sjelden folk motivert for 6-8 ukers rekruttskole sammen med nesten bare folk som er mye yngre enn seg selv.

Skjønner hva du prøver å si men det er fremdeles ganske feil i mitt hode. Jeg hadde fire stk som var eldre enn meg i min tropp da jeg var befal. To hadde bachelorgrad og de to andre hadde vært murer og tømrer i mange år. Ingen så på de som noe annerledes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...