Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Betaling av barnebidrag til utland


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Kanskje ikke så relevant for saken, men har vært i rettsak (i Polen) mot tidligere samboer etter at hun tok med vårt barn til Polen (vi hadde like rettigheter i Norge) for å bo der fast uten min kjennskap/godkjenning. Fikk ikke medhold og gikk dermed for "settlement" ettersom andre lignende caser hvor motpart (mor) hadde flere "minus" mot seg dog allikevel vant, det kan pågå i flere år, noe som og bare skaper mer splid.

 

Skal nå begynne å betale barnebidrag, men ville vært flott om det var en instans som regner dette ut på en ryddig måte? Feks den polske advokaten min mente at jeg kunne regne med 150-200 euro i mnd når dem bodde i Polen, mens tidligere samboer ønsker mer Norsk standard. Over første øyekast på nav.no står det ikke noe spesifikt om priser fra norge-polen/utland. Kjenner noen til dette?

 

 

Takk!



Anonymous poster hash: 31df8...edb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det denne informasjonen du ønsket?

 

Dersom du bor i et land som har ratifisert Luganokonvensjonen (Sveits, Island og alle EU land), står du som bidragsmottaker fritt i å velge hvilket land bidraget skal bli fastsatt i. Konvensjonen bestemmer imidlertid at den bidragspliktige som hovedregel må søke om fastsettelse eller endring av bidraget i det landet som bidragsmottakeren bor. Norge har ratifisert Luganokonvensjonen.

 

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/Relatert+informasjon/bidragsmottaker-i-utlandet#chapter-4

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

 

 

 

Heisann.

 

Kanskje ikke så relevant for saken, men har vært i rettsak (i Polen) mot tidligere samboer etter at hun tok med vårt barn til Polen (vi hadde like rettigheter i Norge) for å bo der fast uten min kjennskap/godkjenning. Fikk ikke medhold og gikk dermed for "settlement" ettersom andre lignende caser hvor motpart (mor) hadde flere "minus" mot seg dog allikevel vant, det kan pågå i flere år, noe som og bare skaper mer splid.

 

Skal nå begynne å betale barnebidrag, men ville vært flott om det var en instans som regner dette ut på en ryddig måte? Feks den polske advokaten min mente at jeg kunne regne med 150-200 euro i mnd når dem bodde i Polen, mens tidligere samboer ønsker mer Norsk standard. Over første øyekast på nav.no står det ikke noe spesifikt om priser fra norge-polen/utland. Kjenner noen til dette?

 

 

Takk!

 

Anonymous poster hash: 31df8...edb

 

 

Funnet ut noe mer her? kan man kreve det samme i utlandet som i norge? lurer litt på det samme da jeg har truffet ei i brasil som nå er blitt gravid. Vil selvfølgelig stille opp. Men synes det er rart om hun skal få norske summer som vil gjøre henne svært rik... Det skal jo gå til barnet..ikke hele familien

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...