Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Strømkursfordeling på nytt kjøkken, ovn og platetopp


Anbefalte innlegg

Holder på å pusse opp kjøkkenet, og klør meg litt i hodet over hvordan jeg skal løse dette med strømmen til matlagingsområdet. Bygget er ca 20 år gammelt, og har kun en 20A kurs til komfyr fra før. Planen var en lett oppussing uten bruk av håndtverkere, men så ballet det på seg litt så har nå et ønske om å bytte ut den gamle BEHA’en med platetopp og ovn hver for seg. Vet at dersom man skulle lagt strømmen på nytt hadde topp og ovn havnet på hver sin 25A og 16A kurs, men er det noen som har noen gode, lovlige løsninger for å lage minst mulig elektrikerarbeid utifra de kursene jeg har liggende? Har totalt tre kurser inn på kjøkkenet:

 

Komfyr B20 2x2,5 mm2

Stikk til oppvask B16 2x2,5 mm2

Ventilator, lys og stikk i benk C13 2x1,5 mm2.

 

Kan nevne at kjøkkenet er på ca 10 kvadrat i en enmannsleilighet, og nok kommer til å bli sparsommelig brukt av en ungkar som meg :)

Endret av JaxSpacyyy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gått for å betale en elektrikker og få det skikkelig gjort med papirer, du får igjen for det ved salg + du slipper å bekymre seg for evt problemet om det skulle bli kontroll/brann.

Ser den, men det ligger ikke helt i økonomien for øyeblikket da prosjektet allerede har oversteget tiltenkt budsjett, og siden jeg har lånt meg inn på rom hos en kompis da jeg i praksis ikke kan bo der pga oppussingen, haster det å få ferdig. Kan nok til å legge opp stikkontakter, lys og brytere selv, men skal neppe begynne å rote så mye i sikringsskapet på egenhånd. Derfor ser jeg på en kjapp (dog lovlig) løsning som vil være bra nok til mitt relativt enkle bruk.

Endret av JaxSpacyyy
Lenke til kommentar

 

Jeg ville gått for å betale en elektrikker og få det skikkelig gjort med papirer, du får igjen for det ved salg + du slipper å bekymre seg for evt problemet om det skulle bli kontroll/brann.

Ser den, men det ligger ikke helt i økonomien for øyeblikket da prosjektet allerede har oversteget tiltenkt budsjett, og siden jeg har lånt meg inn på rom hos en kompis da jeg i praksis ikke kan bo der pga oppussingen, haster det å få ferdig. Kan nok til å legge opp stikkontakter, lys og brytere selv, men skal neppe begynne å rote så mye i sikringsskapet på egenhånd. Derfor ser jeg på en kjapp (dog lovlig) løsning som vil være bra nok til mitt relativt enkle bruk.

Nå kan denne tilbakemeldingen virke veldig hard og kjip, men du ønsker det lovlig sier du selv.

 

Skal du ha en lovlig løsning koster det penger og du må ha inn elektriker / fagfolk.

 

Skjønner at du ønsker å spare penger, men det kan koste deg 3x så mye dersom du får tilsyn i ettertid. Er ikke vanskelig å finne ut av spesielt når du har nyere kjøkken med oppgraderinger.

Lenke til kommentar

Det er jo mulig å koble koketopp på 20A og dele stekeovn/oppvaskmaskin på 16A. Hvis de er plassert i nærheten av hverandre da.

 

Ellers er det mulig å ha koketopp og stekeovn på 20A og la de dele. Det vil si at du får ikke full effekt på koketoppen, men den vil være fullt brukbar. De kan som regel stilles inn i menyen på hvilken sikring de er koblet til.

 

Dersom det ble den midlertidige løsningen ville jeg definitivt planlagt oppgradering av strømmen og satt av plass til nye kabler og trekkerør

Lenke til kommentar

Det er jo mulig å koble koketopp på 20A og dele stekeovn/oppvaskmaskin på 16A. Hvis de er plassert i nærheten av hverandre da.

 

Ellers er det mulig å ha koketopp og stekeovn på 20A og la de dele. Det vil si at du får ikke full effekt på koketoppen, men den vil være fullt brukbar. De kan som regel stilles inn i menyen på hvilken sikring de er koblet til.

 

Dersom det ble den midlertidige løsningen ville jeg definitivt planlagt oppgradering av strømmen og satt av plass til nye kabler og trekkerør

Moderne koketopp og stekeovn på samme kurs? Jauda.....

Endret av Dufen
Lenke til kommentar

 

Jeg ville gått for å betale en elektrikker og få det skikkelig gjort med papirer, du får igjen for det ved salg + du slipper å bekymre seg for evt problemet om det skulle bli kontroll/brann.

Ser den, men det ligger ikke helt i økonomien for øyeblikket da prosjektet allerede har oversteget tiltenkt budsjett, og siden jeg har lånt meg inn på rom hos en kompis da jeg i praksis ikke kan bo der pga oppussingen, haster det å få ferdig. Kan nok til å legge opp stikkontakter, lys og brytere selv, men skal neppe begynne å rote så mye i sikringsskapet på egenhånd. Derfor ser jeg på en kjapp (dog lovlig) løsning som vil være bra nok til mitt relativt enkle bruk.

 

Du kan trekke kabler, skru opp stikk og gjøre klart til at elektriker tar over. Det du IKKE kan gjøre selv er kobling av utstyret. Om du legger opp kabel selv og handler det du trenger på elektroimportøren kommer du rimeligere unna enn å la elektriker gjøre alt. 

 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg ville gått for å betale en elektrikker og få det skikkelig gjort med papirer, du får igjen for det ved salg + du slipper å bekymre seg for evt problemet om det skulle bli kontroll/brann.

Ser den, men det ligger ikke helt i økonomien for øyeblikket da prosjektet allerede har oversteget tiltenkt budsjett, og siden jeg har lånt meg inn på rom hos en kompis da jeg i praksis ikke kan bo der pga oppussingen, haster det å få ferdig. Kan nok til å legge opp stikkontakter, lys og brytere selv, men skal neppe begynne å rote så mye i sikringsskapet på egenhånd. Derfor ser jeg på en kjapp (dog lovlig) løsning som vil være bra nok til mitt relativt enkle bruk.

Du kan trekke kabler, skru opp stikk og gjøre klart til at elektriker tar over. Det du IKKE kan gjøre selv er kobling av utstyret. Om du legger opp kabel selv og handler det du trenger på elektroimportøren kommer du rimeligere unna enn å la elektriker gjøre alt.

Dette har han heller ikke lov til å gjøre selv dersom han ønsker å gjøre det lovlig.

 

Dog finnes det unntak, men det avhenger av at en elektriker / installatør velger å ta på seg ansvaret for hans eget arbeid.

Lenke til kommentar

Vet godt at jeg egentlig ikke har lov å gjøre dette selv, målet her var at sluttresultatet skulle bli en løsning iht boka, som en elektriker selv ville kunne ha lagt opp. Men å slå opp noen bokser og trekke et par rør er ikke akkurat hokus pokus, løsningen vil uansett bli praktisk talt den samme som tidligere mtp antall stikk, lys og brytere. Forskjellen er ovn/platetopp isteden for komfyr og at anlegget nå blir skjult. Ellers er det likt. Det jeg trenger å vite er kursfordeling av ovn/topp og evt oppvask uten å trekke for mye på en kurs.

Endret av JaxSpacyyy
Lenke til kommentar

Hvis du har litt peiling, så ville jeg prøvd å kontakte noen litt mindre elektro-selskap og se om de vil fullføre og godkjenne arbeid du begynner på. Dvs trekker kabler og skrur opp stikk også kobler elektrikker dette opp og foretar målinger. Men det er ingen garanti at noen vil ta på seg et slikt oppdrag. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg ville gått for å betale en elektrikker og få det skikkelig gjort med papirer, du får igjen for det ved salg + du slipper å bekymre seg for evt problemet om det skulle bli kontroll/brann.

Ser den, men det ligger ikke helt i økonomien for øyeblikket da prosjektet allerede har oversteget tiltenkt budsjett, og siden jeg har lånt meg inn på rom hos en kompis da jeg i praksis ikke kan bo der pga oppussingen, haster det å få ferdig. Kan nok til å legge opp stikkontakter, lys og brytere selv, men skal neppe begynne å rote så mye i sikringsskapet på egenhånd. Derfor ser jeg på en kjapp (dog lovlig) løsning som vil være bra nok til mitt relativt enkle bruk.
Du kan trekke kabler, skru opp stikk og gjøre klart til at elektriker tar over. Det du IKKE kan gjøre selv er kobling av utstyret. Om du legger opp kabel selv og handler det du trenger på elektroimportøren kommer du rimeligere unna enn å la elektriker gjøre alt.

Dette har han heller ikke lov til å gjøre selv dersom han ønsker å gjøre det lovlig.

 

Dog finnes det unntak, men det avhenger av at en elektriker / installatør velger å ta på seg ansvaret for hans eget arbeid.

 

Jo han har lov, det man ikke har lov til er å koble til fastmontert elektrisk utstyr. 

Lenke til kommentar

 

Dette har han heller ikke lov til å gjøre selv dersom han ønsker å gjøre det lovlig.

Dog finnes det unntak, men det avhenger av at en elektriker / installatør velger å ta på seg ansvaret for hans eget arbeid.

 

Jo han har lov, det man ikke har lov til er å koble til fastmontert elektrisk utstyr. 

 

 

Hadde takstmann på besøk og han sa at jeg ikke kunne bytte en eksisterende ledning på veggen en gang.. Ikke at det ville bli noe problem ift tilsyn, men det er noe som måtte opplyses om ift salg. 

Lenke til kommentar

Du oppgir at det er 2,5 mm2 på 20 A, så her er det på tide med en oppgradering uansett, da dette er helt i grenseland for hva som er forsvarlig (selv om det var tillatt en kort periode). Kravet er 4 mm2 på 20 A og 6 mm2 på 25 A.

 

Å ha både induksjonstopp og stekeovn på samme 20A kurs er ikke å anbefale, da induksjonstoppen alene fort trekker 20 A.

Lenke til kommentar

 

 

Dette har han heller ikke lov til å gjøre selv dersom han ønsker å gjøre det lovlig.

Dog finnes det unntak, men det avhenger av at en elektriker / installatør velger å ta på seg ansvaret for hans eget arbeid.

 

Jo han har lov, det man ikke har lov til er å koble til fastmontert elektrisk utstyr. 

 

 

Hadde takstmann på besøk og han sa at jeg ikke kunne bytte en eksisterende ledning på veggen en gang.. Ikke at det ville bli noe problem ift tilsyn, men det er noe som måtte opplyses om ift salg. 

 

Det er fordi du da måtte frakoblet den, som ikke er lov. 

Lenke til kommentar

Du oppgir at det er 2,5 mm2 på 20 A, så her er det på tide med en oppgradering uansett, da dette er helt i grenseland for hva som er forsvarlig (selv om det var tillatt en kort periode). Kravet er 4 mm2 på 20 A og 6 mm2 på 25 A.

 

Å ha både induksjonstopp og stekeovn på samme 20A kurs er ikke å anbefale, da induksjonstoppen alene fort trekker 20 A.

En oppgradering blir det nok etterhvert når penger og tid strekker til, men akkurat nå må jeg bare få det ferdig. Hvor går grensa på hva som er tillatt i 16mm rør? For da er det lett å trekke opp igjen til komfyr/topp senere
Lenke til kommentar

 

husk at når man renoverer kjøkkenet,så må man montere vannstopp og komfyrvakt,det er påbudt.

Vannstopp er det forskjellige regler om. Nok til at selv en erfaren og godt oppdatert rørlegger kan bli forvirra :p

 

 

ok,driver og pusser opp kjøkken selv,men har kjøpt inn waterguard sin med 2 ventiler

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...