Gå til innhold

Støtte til bru


ili

Anbefalte innlegg

Min mors eiendom er omringet av 2 elver og sjø. Hennes far bygde for over 50 år siden en bru over den ene elven slik at det var mulig å komme til og fra. Denne begynner nå å bli så dårlig at det må bygges ny bru. I den anledning lurte vi på om det er noen støtteordninger vi kan bruke da en ny bru er et dyrt million prosjekt. Hun bor i kvinnherad kommune i hordaland om det har noe og si. All informasjon tas imot med stort takk.

 

c9ICNXs.png

Endret av ili
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er iallfall mulig å søke om offentlig tilskudd til vedlikehold av privat vei. Kontakt kommunen for å få skjema til dette. Kriteriene for tilskudd er vanligvis at veien er åpen og/eller viktig for almennheten, nødetater o.l., så det er tvilsomt om det innvilges i deres tilfelle. 

 

Veien forbi huset vårt er privateid, men åpen for almenn ferdsel og brukes som skolevei av flere hundre barn daglig, gjennomkjøring for renovasjon, ambulanser osv. Allikevel fikk vi avslag på søknad om støtte til vedlikehold (Oslo kommune).

Endret av jon67
Lenke til kommentar

Det er iallfall mulig å søke om offentlig tilskudd til vedlikehold av privat vei. Kontakt kommunen for å få skjema til dette. Kriteriene for tilskudd er vanligvis at veien er åpen og/eller viktig for almennheten, nødetater o.l., så det er tvilsomt om det innvilges i deres tilfelle. 

 

Veien forbi huset vårt er privateid, men åpen for almenn ferdsel og brukes som skolevei av flere hundre barn daglig, gjennomkjøring for renovasjon, ambulanser osv. Allikevel fikk vi avslag på søknad om støtte til vedlikehold (Oslo kommune).

Da tror jeg at jeg hadde stengt av gitt...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skolebarn klarer fint å gå rundt en blomsterpotte eller grushaug.
Renovasjon er tunge biler som sliter veldig mye mer på veien enn lette biler.

Angående TS' problem: Jeg ville sjekket først om eiendommen er underlagt boplikt (det tipper jeg den er) og så bruke dette som argument for at veien vil være kritisk nødvendig i en 110 eller 113-situasjon.

Jeg gikk innom kartet og fant eiendommen, og broen er på 17 meter. Ifølge denne artikkelen om skogsbilvegbroer kan man regne med kostnader på 30.000 per løpemeter bro. Om man bruker det tallet kan man regne med en kostnad på en halv million, jeg tror jeg ville doblet budsjettet for å være sikker.

Det kan være en nyttig risiko å få inn en fagmann til å vurderer broen. Kanskje det går an å forsterke eller reparere til en lavere pris.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...