Gå til innhold

GUIDE: Kjøpe brukt MacBook Pro Lyst på brukt MacBook? Dette kan være tiden du skal slå til på


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Kjøper du en MacBook Pro Retina fra 2016 får du for eksempel hele tre års garanti fra leverandøren og Apple selv"

 

Dette er feil. Apple gir 1 års GARANTI. Du har REKLAMASJONSRETT i 5 år fra maskinen er nyanskaffet i henhold til forbrukerkjøpsloven.

Garanti er noe produsenten gir frivillig, og dekker ofte feil utover hva reklamasjonsretten gjør.

 

Dette bør man kunne forvente at en journalist vet forskjellen på!

 

Når det er sagt har jeg gode erfaringer med reparasjoner hos Apple utført under reklamasjon, men man skal være klar over at f.eks batteri ikke har 5 års reklamasjonsrett, da dette regnes som en slitasjedel.

Lenke til kommentar

For å få fem år reklamasjonsrett gjennom forbrukerkjøpsloven må dessuten produktet være kjøpt inn til hovedsakelig privat bruk. Står det en bedrift oppført på kjøpskvitteringen skal du kjempe hardt og lenge, om du i det hele tatt lykkes, for å få dekket utbedringer av mangler utenfor produsentens garantiordning. 

Lenke til kommentar

Hvis det er pro versjoner så kan det lønne seg. Det er verdt å merke seg at det er tyngre å kjøre nyere OS X og minnekrevende programmer, så dette må være tilpasset. I tillegg er det en del nye greier som de gamle macbookproene ikke kan få. Det gjelder å være oppdatert iallfall med fem års mellomrom. Det er forskjell selv på 2016 og 2017.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en macbook pro nylig. Kvalitetsfølelsen kabinettet og tastatur/trackpad gav, har jeg enda til gode å oppleve på en windowsmaskin. Har muligens kommet noen gode alternativer nå i det siste. Men, jeg ble aldri venn med mac os. Altfor inngrodd med windows ;) Solgte maskinen for omtrent det jeg gav for den, og kjøpte en windowsmaskin igjen!

Lenke til kommentar

Kjøpte for snart 2 år siden en MacBook Pro 13 fra mid 2010 med defekt batteri og harddisk til 800 kroner. Nytt batteri på eBay til 300 og ssd til 600. Fungerer helt topp enda, 8 år gammel! Litt treg etter High Sierra oppdatering, men regner med den blir bedre etter jeg putter i 8gb ram.

Lenke til kommentar

 

Kjempegodt råd, betal overpris på noe som var overpriset til å begynne med.

 

Ser gjerne at du finner en Windows Bærbar. som har samme byggekvalitet, skjermkvalitet, vekt og ytelse til lavere pris.

Finnes mange, fra f.eks HP, Dell, Lenovo, Microsoft og Huawei. Apple kommer først rangert som nr 8 hos Tek. Byggkvaliteten til Apple er ikke lenger unik, det er standard deler fra A til Å. Skjermen er også standard IPS skjermpanel - som også andre produsenter benytter. Ytelse, flere av konkurrentene har nyere Intel CPU-er.

 

Det finne konkurrenter som har klart bedre tastatur, men når det gjelder pekeplaten er fremdeles Apple "konge på haugen".

 

Men jevnt over koster sammenlignbare maskiner nesten like mye, dog med noen unntak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...