Gå til innhold

Hvorfor måtte Gud drepe sin egen sønn?


  

24 stemmer

  1. 1. Var det virkelig nødvendig å drepe Jesus for å tilgi menneskenes synder?

    • Ja, det var eneste måten Gud kunne klare å tilgi oss
      4
    • Nei, han kunne fint tilgitt oss uten å drepe sin egen sønn
      20


Anbefalte innlegg

OK, så Gud ønsket å tilgi menneskenes synder. Ja vel, han er allmektig, så det bør vel ikke være noe problem? Jeg forstår ikke hvorfor han måtte drepe sin egen sønn for å klare å tilgi oss. Det gir ingen mening. Jeg ser ingen kausalitet mellom sønnedrap og evne til å tilgi. Kan noen kristendomseksperter forklare?

Endret av VRK18
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hele spørsmålet er feil. 

 

Gud drepte ikke sin sønn. Det var menneskene som gjorde det.

 

 

Spørsmålet da blir: Hvorfor lot den allmektige Gud det skje? Og hvorfor lot han mennesket -som han skapte i sitt bilde - bli drapsmenn i utgangspunktet?

 

"God," he [Epicurus] says, "either wants to eliminate bad things and cannot,

or can but does not want to,
or neither wishes to nor can,
or both wants to and can.
If he wants to and cannot, then he is weak and this does not apply to god.
If he can but does not want to, then he is spiteful which is equally foreign to god's nature.
If he neither wants to nor can, he is both weak and spiteful, and so not a god.
If he wants to and can, which is the only thing fitting for a god, where then do bad things come from? Or why does he not eliminate them?"
Lactantius, On the Anger of God

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

OK, så Gud ønsket å tilgi menneskenes synder. Ja vel, han er allmektig, så det bør vel ikke være noe problem? Jeg forstår ikke hvorfor han måtte drepe sin egen sønn for å klare å tilgi oss. Det gir ingen mening. Jeg ser ingen kausalitet mellom sønnedrap og evne til å tilgi. Kan noen kristendomseksperter forklare?

Det var ikke Gud som drepte Jesus. Jesus led døden for vår skyld og for vår synd. Jesus var uten synd og ble drept av onde og syndige mennesker, og er ergo et symbol på våre egne feil. En uskyldig som blir drept av de skyldige, er ikke det ironisk?

 

Da skal man heller ikke glemme historien om damen som hadde vært utro mot sin egen mann, og hvor folk ønsket å steine henne. De oppsøkte Jesus for å rådspørre seg om hans mening, og han svarte "la den som er uten synd kaste den første steinen". Da snudde alle seg og gikk, ingen steiner ble kastet.

 

Alle mennesker er syndere. Bibelen sier: (Johannes 3:16)

For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin sønn, den enebårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.

 

Da er vel heller spørsmålet her, hva er egentlig tro og hva innebærer den? Heller enn "hvorfor måtte Gud drepe sin egen sønn?".

Lenke til kommentar

 

Hele spørsmålet er feil. 

 

Gud drepte ikke sin sønn. Det var menneskene som gjorde det.

Det var vel strengt tatt mennesker fra en viss religion som fikk viljen sin og fikk Jesus drept. Men siden vi ikke skal diskutere andre religioner så...

 

 

Både islamofobi og antisemittisme på noen få minutter. Gratulerer!

Lenke til kommentar

 

 

 

Gud drepte ikke sin sønn. Det var menneskene som gjorde det.

 

 

Spørsmålet da blir: Hvorfor lot den allmektige Gud det skje? Og hvorfor lot han mennesket -som han skapte i sitt bilde - bli drapsmenn i utgangspunktet?

 

 

 

Kanskje Gud selv er drapsmann? :p

Lenke til kommentar

 

 

Hele spørsmålet er feil.

 

Gud drepte ikke sin sønn. Det var menneskene som gjorde det.

 

Det var vel strengt tatt mennesker fra en viss religion som fikk viljen sin og fikk Jesus drept. Men siden vi ikke skal diskutere andre religioner så...

Både islamofobi og antisemittisme på noen få minutter. Gratulerer!

Jeg har ikke sagt noe ulovlig. Dessuten var det du som nevnte Islam.

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar

 

"God," he [Epicurus] says, "either wants to eliminate bad things and cannot,

or can but does not want to,
or neither wishes to nor can,
or both wants to and can.
If he wants to and cannot, then he is weak and this does not apply to god.
If he can but does not want to, then he is spiteful which is equally foreign to god's nature.
If he neither wants to nor can, he is both weak and spiteful, and so not a god.
If he wants to and can, which is the only thing fitting for a god, where then do bad things come from? Or why does he not eliminate them?"
Lactantius, On the Anger of God

 

 

 

Uenig i dette. Hvis onde handlinger var en umulighet for mennesker ville vi ikke hatt fri vilje. Er det "spiteful" å gi oss fri vilje? Ville du heller vært en robot? 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...