Gå til innhold

"Skaff penger før du ber ut jenter, gjerrige faen"


  

79 stemmer

  1. 1. Er det en god regel at mannen betaler?

    • Ja, og dette er likestilling
      5
    • Ja, men dette er ikke likestilling
      14
    • Nei, dette er ikke likestilling
      58
    • Nei, men dette er likestilling
      2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du vet godt at det ikke var det jeg mente vi er uenige om.

 

Å avfeie moral er å være uvitende, spesielt når moralen faktisk er etterfulgt av argumenter og ikke står utelukkende på sine egne bein. Moral er tross alt menneskesyn.

Argument og Moral er to helt forskjellige ting. Det heter ikke argumenter om de kommer fra moral, det kalles prekener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Moral handler blant annet om menneskesyn. Moralen, ergo menneskesynet mitt, ligger til grunn for hvorfor jeg er sterkt kritisk til middelaldrende vestlige menn som henter unge sørøst-asiatiske kvinner. I tillegg til det grunnleggende moralske aspektet har jeg lagt konkrete argumenter til grunn.

 

At du avfeier dette vitner jo bare om at du føler deg berørt av kritikken enda jeg ikke har kritisert deg personlig.

Lenke til kommentar

Jeg tipper vi bruker forskjellige definisjoner av "utnyttelse".

 

Hvor min definisjon blir:

Urettmessig bruk av andre mennesker, grunnet deres uvitenhet, nød, manglende evne til å beskytte seg.

Å voldta noen mens de sover.

Å stjele fra noen som ikke kan bevise det.

Å gi noen betydelig mye mindre lønn enn de har krav på.

Å ikke gi noe tilbake i et forhold, eller uforholdsmessig lite.

Lenke til kommentar

Ditt grunnleggende moralske aspekt har jeg ingen respekt for, så det forkastes. Det lille som står igjen er argumenter uten dokumentasjon, altså påstander.

 

(...) At du avfeier dette vitner jo bare om at du føler deg berørt av kritikken enda jeg ikke har kritisert deg personlig.

Dette har ikke noe med meg å gjøre. Jeg avfeier moralske "argumenter" uansett hva som diskuteres. Jeg prøver så godt jeg kan, i hvert fall.

 

 

Jeg mener at alder, kjønn og etnisitet ikke er nok informasjon til å bedømme noen. Er du enig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Ditt grunnleggende moralske aspekt har jeg ingen respekt for, så det forkastes. Det lille som står igjen er argumenter uten dokumentasjon, altså påstander.

 

(...) At du avfeier dette vitner jo bare om at du føler deg berørt av kritikken enda jeg ikke har kritisert deg personlig.

Dette har ikke noe med meg å gjøre. Jeg avfeier moralske "argumenter" uansett hva som diskuteres. Jeg prøver så godt jeg kan, i hvert fall.

 

 

Jeg mener at alder, kjønn og etnisitet ikke er nok informasjon til å bedømme noen. Er du enig?

 

Jeg forstår ikke hvordan du kan avfeie at mennesket ikke bare skal være et middel, men et mål i seg selv.

 

Dokumentasjon? Dokumentasjonen er logikk. Hvorfor drar vestlige, enslige menn til Thailand og Filippinene fremfor Japan og Sør-Korea for å "finne kjærligheten"? Det har én logisk grunn, og det vet vi begge.

 

Jeg er fullstendig enig i den siste setningen din. Jeg ser dog ikke hvordan det er relevant da det ikke er informasjonen jeg bedømmer noen ut i fra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Haha, du er meg nå en tulling. Skal jeg svare på spørsmålet for deg siden du åpenbart er for uvitende?

 

Forutsetningene for kvinner å få et godt liv selv om du kommer fra stusselige kår er gode i Sør-Korea og Japan, derfor har ikke vestlige menn på leting etter en kone noe å tilby der.

Forutsetningene for de samme kvinnene i Thailand og Filippinene (blant annet) er veldig dårlige, og derfor har vestlige menn noe å tilby dem.

 

Ergo har ikke de vestlige mennene en svakhet å utnytte i Sør-Korea eller Japan, men de har det i Thailand og Filippinene. Det har ingenting med moral å gjøre, det er ren og skjær logikk og du vet det selv.

Endret av Slettet-3RYwwc
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Er det fordommer at forholdene er bedre i Sør-Korea og Japan enn Thailand og Filippinene?

 

Du er meg nå jaggu naiv. Eller så lever du bare i din egen uvitenhet fordi det behager deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Herregud hvor naiv du er, dette begynner å gi mening. Les litt om levekårsundersøkelser, les litt om hva moral faktisk innebærer. Jeg trodde virkelig ikke jeg diskuterte med en kar som har gått Livets Skole ™.

Lenke til kommentar

 

 

Fordi premisset jeg la var at utnyttelse er noe negativt. Mann (45) fra Vesten utnytter at kvinne (25) fra Østen kommer fra fattige kår der hennes egen fremtid er begrenset. Med IQ over 100 så er den en negativ utnyttelse.

 

Når folk begynner å dra inn positiv utnyttelse så diskuterer man epler og pærer.

Det jeg ser er at du har demonisert det å utnytte noen så til de grader at du sliter med å skjønne gjensidig utnyttelse og hvordan det kan være helt normalt mellom to helt normale mennesker. Du klarer ikke engang innrømme at ja, du hadde ikke vært sammen med dama di hvis hun var en kjedelig, grå stein som aldri ga noe av seg, kom igjen da, det sier seg selv. Selv når folk tar vare på planter så er belønningen å se den spire og gro, det er en utnyttelse som gagner begge parter, planten får pleie til å gro og personen får gleden av å se all arbeidet sitt i planten som spirer og gror. 

 

Hele denne diskusjonen om kvinnen blir utnyttet eller ei interesserer meg ikke, det er hennes kropp, hennes liv, hennes valg, hvis hun ønsker å gi en eldre kar selskap i bytte med bedre muligheter hvem er du til å nekte henne det? Folk har sex i bytte med økonomisk sikkerhet hele tiden selv i vesten, en middag eller bare noen drinker. 

 

Så da sitter vi igjen med det moralske aspektet, og hvilke er det som skal gjelde? Dine? Hvorfor burde alle sine moraler være dine sine? Hvorfor tror du at alle jentene fra filippinene er så jævla dumme?

 

Jeg har diskutert negativ utnyttelse. At folk blander inn samarbeid, som er positiv utnyttelse, er da vitterlig ikke min skyld.

 

Jeg påstår ikke at jentene fra Filippinene eller noe annet sted er dumme, men si meg en ting, tror du det hadde latt seg harve over av vestlig mann de knapt kjenner i bytte mot økonomisk sikkerhet om de hadde de samme mulighetene i hjemlandet sitt som en norskfødt person har i Norge?

 

Nettopp. Og dette vet de som henter seg koner. Ergo negativ utnyttelse.

 

Er du klar over hvor utbredt det å selge kroppen sin er selv i vestlige land? Du er klar over at de som gjør dette hadde mest sannsynlig villet prøvd å funnet seg en rik mann uansett? Det at han er fra norge er selvsagt tilfeldig, kunne vært fra noen av de andre vestlige landene, tror du virkelig at disse jentene som er ute etter penger gir faen i hvor du er fra? Du fremstiller dem som dumme ofre som ikke vet hva de driver med. Selvsagt vet de nøyaktig hva de driver med, og de er smarte som faen og ender opp med bedre liv som følge av det, så hvem taper på dette? Dine moralske verdier som vi har funnet ut av ikke må gjelde alle andre? 

 

Hvorfor er det en negativ utnyttelse forresten? Hva er kriteriene dine? For det er klart at jentene tjener mest på det å gifte seg med en norsk dude. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg avfeier alle argumenter som kommer fra moral.

Jeg tror at når man går i dybden så koker mange av de viktige spørsmålene ned til moral. Eller i det minste noe den enkelte ser på som aksiom. Jeg tror at ex phil-ere vil kalle det normative utsagn.

 

For meg som humanist så er jeg villig til å diskutere og argumentere mange interessante spørsmål. Det grunnleggende tankegodset som ligger bak mitt syn på verden er dog basert på overbevisning, subjektive erfaringer, vel så mye som rasjonell og vitenskapelig tenkning.

 

Jeg tenker f.eks at et menneskes liv og frihet har veldig høy verdi. Det er ikke opplagt at det _må_ være sånn (veldig mange samfunn har behandlet menneskers liv og frihet lemfeldig). Man kan prøve å argumentere for at et slikt samfunn blir mer rasjonelt eller effektivt, men det biter seg selv i halen - hvorfor skal man etterstrebe et rasjonelt og effektivt samfunn om ikke for å gjøre tilværelsen bedre for de som bor der (altså legger man til grunn at det er viktig at folk har det bra. Hvorfor skal man det?). Det er uansett et stråmannsargument i mitt tilfelle - jeg tror at menneskers liv og frihet er et edelt mål i seg selv.

 

Jeg vil forøvrig anbefale denne boka:

https://en.wikipedia.org/wiki/Homo_Deus:_A_Brief_History_of_Tomorrow

 

 

 

Jeg tror at et viktig personlighetstrekk er hvor detaljert system av normer man legger til grunn, og i hvor stor man forventer og krever at andre skal rette seg etter sine normer. Altså i hvor stor grad man er fordømmende eller moraliserende. Vi er alle fordømmende i noen grad (hvis du slår ned en fremmed mann på gata så vil de aller fleste fordømme deg). Men noen har ganske detaljerte krav til hvordan fremmede mennesker skal spise maten sin, hvordan de skal snakke, hvordan de skal kle seg - og hvordan de skal stifte og drive en familie.

 

I denne sammenhengen anser jeg meg selv, og etterstreber, å være liberal. Dvs jeg prøver å ikke dømme andre i utrengsmål, og vil gjerne gi andre friheten til å finne sin egen lykke på andre måter enn meg selv, så lenge deres søken ikke går ut over andres frihet til å gjøre det samme.

 

Hvis man legger til grunn at andre mennesker er frie, tilregnelige individer som tar valg som har til hensikt å øke lykke for seg selv (og de man bryr seg om) og som ikke er til skade for andre, så har jeg vanskelig for å dømme noen som tar valg som jeg ikke ville ha tatt, eller som samfunnet tradisjonelt har slått ned på. Derfor er jeg motstander av sexkjøp-loven, og uvillig til å fordømme menn som stifter familie med yngre kvinner (eller motsatt). Gitt en rekke valg i livet så har de tatt et valg (som vi kan være enig eller uenig i). Hvis vi tar fra dem dette valget så må man anta at de tar neste valg på lista, og er det noe bedre?

 

Det finnes mange "tilgrensende" fenomener som jeg synes er langt mer interessant å problematisere, i og med at det griper direkte inn i menneskets frihet: menneskehandel, pushing av vanedannende substanser, vold. Man kan diskutere hvorvidt fattigdom og elendighet er et spørsmål om frihet, men det er noe man uansett vil løse fra et humant ståsted.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...